Blivit kräsna?
Jag har haft mina katter i 1 vecka nu och sedan dom kom till mig så har de haft torrfoder ståendes framme och 1 gång om dagen har de fått blötmat (pussi). De första dagarna åt dom upp allt torrfoder med god aptit under dagen även om de får blötmat. Nu de senaste 3 dagarna så har dom ätit väldigt lite av torrfodret och lixom går o jamar så fort jag går in i köket för de vill ha blötmat. Är rädd att de blivit kräsna och "matvägrar" torrfodret? Vad ska jag göra? Jag vill helst utfodra med torrfoder.. var det dumt att introducera blötmat för de då? :/
Blötmat är bättre än torrfoder, så jag tycker hellre du ska skippa torrfodret och ge mer blötmat. Varför vill du ge torrfoder?
//Jessie
För jag alltid gett mina djur torrfoder för jag tycker det är smidigare. De kan ha det framme och äta när dom vill. De får tugga hårt foder, vilket är bra mot att förebygga tandsten etc.
Beror väl mycket på vad det är för blötmat.
Jag ger torrfoder till mina katter, bland annat bättre för tänderna.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
För tänderna kan man istället ge råa kycklingvingar eller annat rått kött. Risken med att ge mycket torrfoder är att katten riskerar urinstenar och uvi, för att katten får i sig för lite vatten. Dessutom innehåller många torrfoder mycket spannmål eller andra vegetabilier, medan det finns blötmat som är helt animaliska.
Men vill du enbart ge torrfoder får du förmodligen ta bort blötmaten, om katterna vägrar torrfodret. Men nu när dom är vana vid det finns det en risk att dom matvägrar helt, vilket är allvarligt för katter.
//Jessie
Torrfoder förebygger inte tandsten. Det är tvärtom.
Det är sällan katter dricker tillräckligt med vatten när de äter torrfoder. I naturen får katterna i sig sitt vatten genom sina bytesdjur. Så det bästa är att ge dem blötfoder och/eller Barf. Ger man blötfoder så är det jättebra att ge tex. kycklingvingar för tändernas skull men kan också fungera med rejäla köttstycken om de inte äter på benen.
Njurarna tar stryk, om den inte får i sig tillräckligt med vatten.