Hus katt vs raskat
Är husskat sämre än raskat genetiskt
Huskatter kommer oftast från mer oseriösa uppfödare. Många huskatter kommer från en hona som gått ute okastrerad, ägaren vet alltså inte vem som är pappan till ungen. Det är dessutom vanligt att honan får gå ute okastrerad tills hon dör, och det blir alldeles för många kullar för en hona. Det brukar dessutom vara ovanligt att man hälsotestar allt man bör göra när det gäller huskattsavel. Det gör att huskatter har större risk att bära på sjukdomar och andra genetiska fel, samt att risken för inavel är större.
Seriösa raskattsuppfödare hälsotestar både honan och hanen, och avlar inte på sjuka djur. Om det visar sig att en linje bär på en sjukdom, slutar man avla på dom djuren. På så vis kan man minska risken för dom flesta sjukdomar.
Men det gör ju inte att huskatt är sämre( eller bättre) som husdjur än raskatt. Men personligen vill jag inte stödja en oseriös uppfödare, som inte sköter aveln på bästa möjliga sätt, och eventuellt bara avlar för pengar. Så jag skulle alltid välja en raskatt framför en huskatt. Vill man ändå ha en huskatt, så bör man ta en från ett katthem.
//Jessie

TS Hur menar du?
Stolt ägare till tre La permer
Beror på hur man ser det, det är ingen som gör hälsokontroller på huskatter före dem blir dräktiga så man vet inte om man avlar på friska eller sjuka djur. Dock gör man ju hälsokontroller på raskatter innan avel och planerar aveln bättre för att få friskare ungar.
På huskatter avlar man på allt och alla vilket gör att man får ganska stor avelsbas och liten risk för inavel/släktavel. På raskatter finns det bara ett visst antal av varje ras och eftersom dem bara får avlas med varandra finns det risk för släktavel/inavel.
Vid planerad raskattsavel väljer vi föräldradjur i hög grad efter sinne och temperament, i naturen är det den största och elakaste som får para.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Om det är sämre genetiskt med huskatt så ja, om det förekommit inavel. Annars vanligtvis inte. Däremot, om man inte gjort kontroller innan så kan ungarna mycket väl vara behäftade med ex. njurfel i större utsträckning och vidare vara anlagsbärare. Men om man sysslat med "seriös huskatt" avel, om jag får uttrycka mig så och gjort kontroller, och bara avlat på friska individer och det inte förkommit inavel så är de lika friska som raskatterna är.
Verkligen inte!
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Njae…. Jag vet inte vad jag ska svara på det TS. Raskatter och huskatter är lika söta allihopa, så om det gäller kostnader och sånt, så är det ju lika mellan varandra. (Tror jag.) O_o
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Registrerad avel (raskattavel) innebär att man har koll på inavelsgraden, samt att man minimerar risken för ärftliga sjukdomar/ defekter och mindre önskvärda temperament. Katters lynne beror också till stor del på genetiska faktorer.
Sajtvärd Katter iFokus