Äter sämre
Märkt nu idag att Fia inte alls är på hugget som hon brukar, sover mer än vad hon brukar och äter sämre. Hon äter men inte så mycket som hon brukar/borde. Ska självklart kontakta veterinären direkt på måndag morgon. Blir det sämre åker vi självklart in tidigare.
Hon är 17 år i år, så ingen ungdom längre, knappt några tänder kvar heller så hon äter bara blötmat.
Något man kan försöka få i henne som lite extra stödmatning?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Se ffa till att få i henne vätska. Gamla katter kan lätt bli uttorkade om de äter/dricker dåligt, och får då problem med både att äta, orka o s v. Dricker hon inte själv så kan du köpa en doseringsspruta på apoteket. Jag har använt en 5 ml när jag har behövt vätska/stödmata katt. Rikta pipen mot hennes kind när du håller doseringssprutan i hennes mun. Droppa försiktigt så hon hinner med att svälja. Spruta aldrig rakt in i kattens mun! Ge i första hand vatten, ev. men ngt druvsocker i. Hos veterinären kan man många ggr köpa ett blötfoder som heter Hills a/d som kan röras ut med vatten till en "välling" som man också kan stödmata med via doseringsspruta vid behov. Blötfoder från vanlig matbutik är svårt att få tillräckligt "flytande" men vissa av Gourmet Gold Paté fungerar hyfsat att röra ut i vatten till en "soppa" om man behöver stödmata med doseringsspruta. En katt behöver få i sig ca 0,3-0,5 dl vatten per kilo kroppsvikt och dygn (i mat+dryck). Det innebär att en katt på 4 kg behöver få i sig närmare 2 dl vätska per dygn i mat + dryck. Det är svårt att stödmata en katt så att den får i sig så pass mkt vätska, bättre då att veterinären får lägga in en vätskepuckel under nackskinnet på katten vid behov.
Nu äter ju din katt fortfarande, om än mindre än normalt, så kanske räcker det med att ge favoritmaten eller locka med ngt extra gott och väldoftande?
Viktigast just nu är emellertid att ta reda på varför hon inte verkar helt OK. Tänk på att Agrias telefonveterinär finns och kan ringas vid behov. Det kostar ca 60:- vill jag minnas. Jag har fått god hjälp därifrån vid behov.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Doseringsspruta har jag hemma, har det ifall jag behöver stödmata kaniner/marsvin. Så vet att man inte ska spruta rakt in i munnen men bra att du tog upp det om i fall att. Hon är dock extremt svår, så får se om vi ens lyckas.
Veterinären har inte öppet förrän på måndag så kan inte köpa sån blötmat tyvärr.
Hon är extremt kräsen så få saker som ens lockar henne. Hon åt nu på kvällen men bara halva sin portion :/
Agrias telefonveterinär kommer jag aldrig ringa mer. Gjort innan och nej aldrig mer säger jag bara. Ringer heller vår veterinär på jour och rådfrågar i så fall.
Äggula är väldigt nyttigt. När min katt var förkyld för några år sedan blev det mycket maränger, för äggula var en av dom få saker hon åt (förutom smörgås-kalkon och det är ju ganska salt). Äggvitan bör dock inte ges.
//Jessie
#3 Hon totalvägrar äggula, testat flera gånger innan :/ Äter runt om maten istället eller låter hellre bli. Nej det med äggvita vet jag.
#2 Många djursjukhus kan ju också nås per telefon under jourtid om det blir mer akut. Synd att du har dålig erfarenhet av Agria, jag har fått mkt bra råd därifrån. Gissar att det kan vara flera olika veterinärer som har telefonjour där???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 ja jag har inga goda erfarenheter av dem tyvärr
Tyvärr kan jag inte komma på något mer än det som skrivits förutom att om du har möjlighet och katten gillar det, blanda maten med blod. Ja, vattnet kan ju också spädas med blod. Håller tummarna för att det ska gå bra för din kisse. Alltid trist när de blir sjuka och i synnerhet när de börjar bli gamla. Man blir så orolig då.
#7 Har inte blod hemma tyvärr och tvivlar på att hon ens rör det, kräsen som hon är :(
#8 men om du plockar upp en lövbiffpåse eller liknande så blir det lite blod i den som du kan testa att hälla i en skål, inte träffat en katt (eller hund) som inte tyckt det var gott, värt ett försök
Ja, det brukar vara oemotståndligt med blod för en katt även om det är utspätt med mycket vatten. Annars brukar väl de flesta ICA butiker ha nötblod i sitt sortiment. Fryst.
#9 hon har inte intresserat sig innan men värt ett försök
Har ni torrfoder hemma som hon kan tycka luktar spännande? Tänkte då kanske det går att krossa det över blötmaten för att locka henne till att äta mer.
Såg nån annan på FB som tipsade om fortiflora och när vi testade det hemma så mumsade katterna mer än normalt så det kan också vara något att testa.
#12 Japp har torrfoder hemma. Vad är det för något?
#13 Kosttillskott som ska vara bra för magen.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?varuid=240758
#14 Aha. Inget apotek öppet söndagar tyvärr samt stormar rejält idag med. Men ska ringa veterinären imorgon, hon har ätit sin frukost i alla fall.
Har du testat äggula uppvispat med lite ljummet vatten? Mina katter vägrar äta enbart äggula, men utspädd med vatten är mums.
Det är inte vintermörkret och kylan som gör att hon sover mer och äter mindre? Katterna här äter mindre och sover mer nu men inte så pass att det är oroande dock.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#16 Enbart testat med blötmat, men totalvägrat, testade igen i morse.
Igår hon åt hon bara två gånger på hela dagen, normalt sätt äter hon 3-5 ggr/dag. Och lämnade då mer mat än vad hon brukar. Men får hålla ett öga på henne
Äggula utblandad i blötmat funkar inte här heller.
Jag håller tummarna för att de "bara" är vintern och att hon egentligen mår bra!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#18 Hoppas! Får hålla ett vakande öga.
Hon blir ju trots allt 17 år iår.
#19 Ja du skrev det i ditt första inlägg
I got a dig bick $$$