Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1278 ggr
englainnan
0

Kiss-lukt

Hur får man bort kisslukten? Vi har 3 katter och vi ska köpa 2 övertäckta lådor. Men jag måste hitta en Kattsand som är klumpbildande och absorberar lukten. Men de luktar i lgh:en och jag måste få bort stanken. Nån som vet nåt man kan spraya med?

Leffe
0

Jag har använt något som heter Pist-Vaek som säljs av Be-Cat's kattprylar via hemsida och på utställningar

englainnan
0

ok tack, men vart kan man beställa de då? Jag hittar inget.

kemikal
0

En bra sand tycker jag Ever Clean är, finns bl.a på Granngården. Se till att läsa på förpackningen, det finns både parfymerade och oparfymerade sorter. Den är klumpande och jag tycker den är bra på att hålla borta lukten.

Övertäckt låda är bra, men tänk på att inte alla katter gillar dem. En del har problem med luckan, en del gillar inte alls att vara instängda på lådan. Andra bryr sig inte utan bara knallar in som vanligt.

När det gäller lukt överlag har jag inga bra tips, det har alltid räckt med att bara städa ordentligt. Men ättika har jag för mig är användbart.

[mathilda]
0

everclean är jättebra! finns på djuraffärer.
jag hade också problem med lukt innan jag bytte till den.

[mathilda]
0

parfymerad everclean funkar bäst tycker jag

englainnan
0

cat exclusive gold label har jag även hört ska vara super.

LinaK
0

håller med mathilda om ever clean parfymerad, jag själv tycker att det luktar gott den kattsanden. Luktar lite svagt som tvål. Och klumpar sig riktigt bra!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Signe-Jonna
0

Jag använder Pussi Kompakt, funkar jättebra. Man ska också tömma lådan helt emellanåt och skrubba ur lådan med såpa. Dessutom kan gammal sand börja lukta, varför jag ibland ser till att sanden nästan tar helt slut innan det blir dax för ny. Det är så jag gör, finns många olika sätt…Glad

sofiebengtsson
0

Vi har också everclean och den är superbra!

kemikal
0

Jag tyckte den parfymerade varianten luktade alldeles för starkt, kände det i hela lägenheten och det var jobbigt att städa lådan. Men jag kanske är känslig.

För att klumpbildande sand ska funka bäst, se till att inte ha för lite i lådan. Och som Signe-Johanna säger, skrubba ur lådan emellanåt. Det är dock sällan jag byter ut all sanden, oftast är den såpass fräsch bara man silar genom den ordentligt. Fyller på vartefter det behövs med ny sand.