Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1547 ggr
Katten_Sylvia
2015-01-09 07:36
4

Ras?

Hej

Jag har precis förlorat min katt sedan många år tillbaka. Det var till en början min systers katt. Även om det är väldigt tidigt. så hade jag velat ha en ny katt i framtiden. Saknar henne så himla mycket. Men till saken. Hon var en blandning mellan russian blue och Abessinier. Jag hittar ingen som föder upp den blandningen när jag googlar. känner ni till någon? För om jag ska ha en till katt så får det gärna vara den blandningen. eller den ras hon mest var lik i sinnet. Ni kanske kan hjälpa mig med att bestämma vilken hon var mest lik? har läst om de olika raserna men de är rätt lika varandra. 

Hon t.ex kom alltid till dörren när jag kom hem, som ung appoterade hon. Hon pratade mycket. Det gick inte att leka med saker som var för uppenbara för henne. t.ex laserpekare gick bra om hon inte såg laserpekaren.  Hon var världens kelgris. men kom enbart när det passade henne. Vilket var väldigt ofta. Hon låg ofta längst min sida i sängen med huvudet på min axel och tassarna på armen.  Helst av allt hade jag ju velat ha tillbaka henne. Men ja. det går ju inte. Men kanske någon som iaf är samma i sinnet? 

Mvh

annzoo
2015-01-09 07:58
3

Det är inte säkert att din förra katt hade just den blandningen, just blandraser kan säljaren hitta på alla möjliga påhittade raser i sin korsning för att lura köparen till att köpa just den katten..

Av beskrivningen av din förra katt liknar de mammas siames i beteendet så de kanske är katter som siames, oriental mm du ska titta på.

fredricakarlsson
2015-01-09 08:45
1

Jag tror inte du kommer hitta den "blandningen" eftersom russian blue och abessinier är båda rätt ovanliga raser i Sverige och det finns nästan bara seriösa uppfödare dvs som inte håller på med huskatts avel. På din beskrivning så på miner beteendet lite som la perm. Jätte härlig ras! Ta kontakt med en seriös registrerad uppfödare och hälsa på vuxna katter så får du se hur rasen är och om den skulle passa dig.

Katten_Sylvia
2015-01-09 08:56
0

Tack för svaren.  Hon såg ut som en grå abessinier fast tjock :) tror jag får hälsa på både abessinier uppfödare och russian blue uppfödare och se.  

Hon var korthårig i pälsen, grå/silver hade stora öron och gröna ögon.  borde jag lägga upp en bild på henne?

MonicaLagerquist
2015-01-09 08:59
0

Var hon inte tickad kan hon inte ha en aby förälder.

Lägg upp en bold så vi får se.

Stolt ägare till tre La permer

Katten_Sylvia
2015-01-09 09:14
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tack ni är så himla snälla. 

Laddar upp tre olika, en där man kanske ser pälsen bättre och två på ansiktet. den i soffan är när hon var gammal och den andra när hon var lite yngre.

MonicaLagerquist
2015-01-09 10:10
0

Söt lillkisse.Hon ser tickad ut.

Det finns ju inte så många tickade huskatter men är det en tickad katt du vill ha så finns det ju andra raser där det är godkänt eller så får du hålla utkik efter en huskatt som är det.

Jag har själv två katter som är tickade.

Katten_Sylvia
2015-01-09 10:35
0

Själva färgen är inte det viktiga utan jag skulle vilja ha en katt som är lik min gamla i sinnet. Så om det finns en chans att hon kan ha aby i sig besöker jag gärna uppfödare. :)

[cicoccabim]
2015-01-09 19:30
1

någon av de orientaliska raserna skulle nog passa dig. Åk till några uppfödare och hälsa på! Åk till ett katthem och se om någon där har den energin som du letar efter. Det låter som en siames/abessinier/le perm/oriental, men du kan lika gärna hitta den hos en huskatt. Jag vet vad du menar- min är mycket av det du beskriver. Och jag föll handlöst för henne första gången jag plockade upp henne i famnen. Lycka till!

[folkpartisten]
2015-01-10 13:41
0

vad  är tickad katt

MonicaLagerquist
2015-01-10 13:59
0

Tickningen är ett mönster.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tickad

[folkpartisten]
2015-01-10 14:27