Blir så trött..
Nu blir det lite många inlägg från min del känner jag.. Orkar snart inte mer.. Som sagt så hittade jag en liten kattungen en dag i augusti när jag var på väg hem. Hon gick på vägen och reagerade inte när bilar och lastbilar körde någon decimeter ifrån henne. Så jag vände och stannade bilen för att se hur det var med henne. Hon sprang och gömde sig bland snår och skit i diket och jag fick gräva mig igenom där för att hitta henne. Hon var praktisktaget bara skin och ben. Jag kunde känna tarmarna på henne och ben som jag aldrig känt på en katt förr. Jag tog med henne hem och de tre första dagarna fick jag mata henne med spruta och ge mycket vatten. Hon pep till när hon behövde kissa eller bajs så man fick snabbt sätta henne i lådan. Vi avmaskade henne och hon blev bättre och gick upp i vikt. Hon vägde 800g när vi hittade henne och min andra kattunge som är i samma ålder vägde 2,5 kg och då är hon ändå en liten katt.. Jag har aldrig riktigt blivit av med masken på henne och sen har de andra katterna fått mask och jag har haft ett rent helvete.. Så nu trodde jag att de hade mask igen eftersom de var lösa i magen (mest den som jag hittade) och det luktade konstigt, de har kräkts och aptiten har inte varit på topp för alla katterna.. Men så var den en på en veterinärsida som länkade en sida om två olika tarmparasiter och jag har läst och pratat med en veterinär om det och hon tycker att det låter som de har det.. Så man måste skicka in avföringsprov från alla katter och det kostar 800kr per katt = 2400kr för alla katterna. Sen vet jag inte vad medicinen kostar om de visar sig att de har det. Men sen ska man fortsätta att skicka in avföringsprov. Om det första provet är negativt så ska man skicka in två gånger till för att vara helt säker på att det inte finns något eftersom de visar sig i perioder. Och visar de sig att de skulle ha det så måste man behandla, sen skicka in prov igen och det ska man oxå göra några gånger för det ska vara 2 eller 3 avföringsprov som ska vara negativa för att de säkert är fria från det. Känns som att man bara får skit tillbaka när man försöker göra bra saker.. P Och jag kan ju säga att jag inte har pengar till detta så jag måste "söka hjälp" hos typ djurens vänner eller liknade. Sen är det väll många som tycker att jag är dum i huvet som har djur när jag inte ha pengar.. Men detta är inte djur jag valt att skaffa. Alla katterna är fd hemlösa katter som jag tagit in, tagit till veterinären, vaccinerat, chipat och helt enkelt tagit hand om. Och jag har försökt hitta hem till dem, men ingen vill ha dem.. Och nu har jag ju fäst mig vid dem.. Allt blev bara jobbigt just nu, var tvungen att skriva av mig..
Går det inte att skicka alla katternas avföring i ett prov? För har en masken lär de andra ändå behöva behandlas också.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
men om de är de parasiterna jag tror veterinären menar är det billigare att själv skicka in dem till SVA än att gå via veterinären
#1 det trodde jag med men det kunde man tydligen inte.. När det var tritrichomonas och giardia så var det inte bra att göra det.. Skulle någon av dem ha det så måsta man sanera allt.. Under behandlingen ska man bada djuren, tvätta allt som de brukar sova på/i och ytor de vistas på ska tvättas med klorin osv…
#3 Saneringen är inte alls så komplicerad som det sägs. Ta några djupa andetag och landa.
Giardians krustor trivs inte i värme/kyla. Så jag tycker du ska ringa SVA och fråga hur du ska gå tillväga. Under behandlingen har du dem i ett rum, sanerar ett dit du tar dem på behandlingens sista dag. Där är dem sen tills du ska skicka in nya prover. Under tiden sanerar du rummet de var i tidigare. Är någon negativ tar du ur den/dem ur flocken och sätter in kisse i det senerade rummet. Annars är det risk att de blir smittade igen. Se till att sköta lådorna ordentligt, så länge du inte får avföring på dig är det ingen fara med kläder. Ska du gosa med dem rekommenderar jag att du har något skydd, andra kläder. Krustorna hoppar inte på dig, men kan komma på dig om du har kissarna i knät. 🙂
Sen kan ni se till att sanera resterande rum på det sättet SVA rekommenderar. Nu när det är kallt kan ni ställa ut soffa, säng och sådant ni inte kan tvätta i minusgrader ute eller på balkong om ni har det. Låt sen inte katterna vara i dessa rum minst en månad om ni får besked om de är fria från Giardian för att vara på den säkra sidan. Vad gäller Tritrichomonas är den känsligare och inte svår att sanera. Men den kräver mer av er då det rekommenderas att medicinera om de inte är symptomfria och nya prover tas minst en tre gånger efter behandlingstillfället så det är säkert att de är borta.
Men viktigast av allt är att inte få panik. Det är jobbigt besked men det är hanterbart och behöver inte alls bli så jobbigt som det först låter.
#4 Tack! Jätte bra skrivet och det underlättar verkligen! Just nu har jag två katter på 8 och 9 månader. Och sen har vi vår gamla dam på 16 snart 17 år. Det känns som det kommer bli problem med henne om hon har något av det. Eftersom hon måste gå ut och göra sina behov, släpper vi inte ut henne så kissar hon ner allt.. Men om nu de två små skulle ha det, så har jag väldigt svårt att hålla de instängda. Vi bor i ett stort hus men med få möjligheter att stänga in dem. De rum som går att stänga in dem i är för små för att de ska "bo" där inne. Men min bror bor ca 15 minuter ifrån mig och han bor helt själv och inga djur längre. Så de kanske kan bo där medan vi behandlar dem och vi sanerar huset? Det finns inget medel man kan spraya på tex sängen som tar död på det? Min säng är stor och är på ovanvåningen.. Och det känns som att det kommer bli svårt att få ut den, samma med mammas och pappas säng. Då måste den "monteras ner" för att kunna tas ut. Eller man kanske kan öppna fönstret helt, stänga av värmen och stänga dörren till tex mitt rum? Eller det blir kanske inte tillräckligt kalt?
Hej hittade det här på sva:s hemsida
"Sanering mot Tritrichomonas
Eftersom Tritrichomonas är känslig för syre och torka, anses idag inga speciella åtgärder utöver normal ytrengöring behöva vidtas i kattens närmiljö. Man skall dock rengöra kattlådorna noga dagligen och gärna sprita dem samt ytor där katterna vistas. Textilier tvättas i 60°C."
Låter egentligen inte så svårt. Annars fick jag en galen idé men ni kan inte sova borta nån natt och stänga av värmen och kyla ut huset? Om de nu är känsliga för kyla.
#6 Tack. Nä det tror jag inte vi kan.. Tar några dagar att värma upp hela vårt hus och det var vi med om några dagar innan julafton.. :/ Har två hundar också.. Är det någon fara med dem tro?
Enligt SVA är faktiskt mekanisk rengöring bättre än inget mot Giardia. De finns många som köpt ångtvättmaskin. Den går ju och ta möbler, sängar och golv. I sängen + övriga ställen katterna ligger på ofta lägg lakan/handukar som kan bytas dagligen och tvätta i minst 60C. Mat och vattenskål skulle jag diska med kokande vatten minst en gång om dagen. Lådhygien är också viktig. en rekomendering är att köpa billig klumpbildande sand som du kastar helt varje/varannan dag. och vid tömning av lådan koka ur lådan.
#8 Är det inte enklare med tidningspapper i lådan?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 de bästa är klumpbildande då de är lättare att få upp allt lös avföring i en klump och underlättar att hålla "rent".
#10 Inte om man lägger en hel tidning under den sönderrivna, då är det bara att skopa upp allt. Dessutom blir det billigare samt mer hygieniskt, då tidningar från pappersinsamlingen är gratis och man kan byta 7000 ggr om dagen om man önskar.
Utöver det kan man bränna upp "smittmaterialet" och riskerar inte sprida smittan vidare.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är giardia än Tritrichomonas. Det kan även vara koccidier.
Du kan ta ett samlingsprov dvs. samla ihop avföring från katter (i samma åldersgrupp) och skicka in. Behandlingen för Tritrichomonas är dyr, men jag känner uppfödare som fått hjälp att beställa medicinen billigare från Spanien så skulle det visa på Tritrichomonas kan du höra av dig så vidarebefodrar jag kontakten.
Är det giardia funkar Axilur (vanligt avmaskningsmedel) eller Flagyl (antibiotika, inte dyr).
Är det koccidier ska du fråga efter Baycox. Veterinären kommer antagligen vilja behandla med Bactrim men det är ett rent helvete. Det smakar illa, katterna dreglar och spyr och det ska man ge flera gånger om dagen.
Men börja med ett standardavföringsprov (du kan köpa kitet Kollamasken på apotek) och mot giardia. Är de rena kan du gå vidare och kolla för Tritrichomonas.
#12 Tack! När jag pratade med SVA så sa dem att det inte var bra att ta samlingsprov på tritrichomonas och giardia eftersom det var en så liten mängd avföring de testade så kunde de missa något.. Men sen så fanns där ett annat där de testade mot allt för att se så de inte hade någon sorts mask och då tycker jag att man borde kunna ta samlingsprov, för ska de kolla om det finns mask så behövde de mer avföring. Får ringa och prata med dem igen Tack så mycket, ni har verkligen hjälpt mig! :)
Är det Giardia så kan hundarna få det men det är inte så stor sannolikhet då det är olika arter vad jag förstått. Men hundarna kan även få det ute om de äter kattavföring så jag skulle inte oroa mig allt för mycket över det.
Då Giardian inte tål värme kan man ställa in värmefläktar och låta dem gå och sen inte släppa in katter där på minst två månader, gärna längre om möjligt. Vet att några har använt sig av bastu i några dagar där de ställt in saker som inte går att tvätta.
Mekaniskt gnuggande är det bästa!
Om katterna är ok med tidningspapper, toalätt, pellets är det absolut bättre så du kan slänga varje dag. Men går de inte på annat så skulle jag välja icke klumpbildande och ha lite i lådorna och tömma dem lite oftare istället. Inte lika miljöovänligt.
Jättebra tips att använda lakan som överkast och sen tvätta dagligen som skydd på möbler om man inte kan få ut de ur rummen efter saneringen.
Gammelkatten gör sina behov ute och nu i vinter är det ju bra. Men stänga in henne i ett utrymme där det inte skadar allt för mycket om hon kissar kanske kan vara en lösning? Om din bror inte ska ha djur på ett tag kan ni absolut sätta kissarna där så de får komma till ett helt rent ställe. Sen kan ni sanera huset. Om de är fria så sätter ni tillbaka dem i huset som vanligt annars i ett rum och gör om behandlingen. Har ni inga dörrar går det utmärkt att göra det av kompostgaller eller göra en nätdörr provisoriskt. Sen sanerar ni hos bror din om ifall att ni måste göra om det men även för att få bort krustor om han skulle skaffa djur igen.
#4 Siterar de du skrev innan. Under bahandling har du dem i ett rum. Sanerar ett dit du tar dem på behandlingens sista dag. FRÅGA: ska de första rummet de är i vara sanerat? Eller det behövs inte? Och hur lång tid är behandlingen ungefär? Där är dem sen tills du ska skicka in nya prover. Under tiden sanerar du rummet de var i tidigare. Är någon negativ tar du ut den/dem ur flocken och sätter in dem friska katten i det sanerade rummet. FRÅGA: den friska katten ska in i det första rummet igen då efter det sanerats?
Behandlingen är ca sju dagar. Sen väntar man 2 veckor innan man skickar in nytt prov. Har för mig att det är något sådant. Du behöver inte sanera rummet innan du börjar behandlingen.
När katterna är färdigbehandlade bör de flyttas över till det sanerade rummet på behandlingens sista dag. Sen sanerar ni rummet och flyttar dit katterna/katten som visar negativt. Annars börjar man om igen. Behandlar i sju dagar och sätter dem i det sanerade rummet och väntar tills prover kan tas igen.
Här finns bra information http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Katt/Katt-parasiter2013.pdf
#16 tack! :)

Men har du ens provsvar på att de har parasiter (en/bägge)? (tänker lite på uttrycket "måla faan på väggen" om du nu inte vet)
Jag hade valt en katt, den som var sämst i magen och skickat in till SVA för kontroll av bägge parasiterna, visar den positivt för Tritrichomonas så är det inte säkert att de andra har det då den parasiten inte är så smittsam.
Har den dock Giardia så smittar det betydligt lättare och resten av katterna har det troligen med.
Trichomonas är lätt att behandla och städa men medicinen är dyr och har endel otrevlig biverkningar.
Giardia behandlas med vanligt maskmedel (Axilur) men är jobbigare att sanera.
#18 de är de som är lurigt med giardiaparasiten är att katter som är bra i magen kan vara smittbärare.
Sedan är det en lång kur om de har Giardia, upp till 21 dagar med axilur eller flagyl. och ev upprepning om de fortfarande har parasiten. detta undertiden saneringen pågår.
#18 Nej de är inte testade än eftersom det inte går att skicka in prover efter onsdagar

#19 det som rekommenderas är att vid gardia ska hela kattbesättningen behandlas även om bara en får positivt svar (om jag inte minns fel). Därför var min personliga åsikt att man skickade ett prov på den katten mes sämst mage och går vidare ifrån det svaret.
Och vid Tritrichomonas ska bara de katterna som bekräftats ha parasiten behandlas, har man en större kattgrupp rekommenderas att alla behandlas även vid Tritrichomonas. (minns inte vart jag läste det.)
#21 då håller vi tummarna i nästa vecka då :)
#18 Det kan vara bra att lägga upp en plan och ta reda på så mycket man kan så man är förberedd om det skulle vara det. 🙂
#20 Man kan med fördel ta den/de som är sämst i magen och testa först, visar den inget så är det säkert inte så stor sannolikhet att de andra har det. Onödigt att behandla när det är symptomfria så att säga. Påvisar provet något av dessa parasiter eller båda är det bäst att testa alla. Då behöver det inte lika dyrt heller. Om det nu inte skulle vara någon av dessa parasiter vill säga.