Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1019 ggr
FreEv
1

Innekatt på 7 mån hostar?

Hej! Min kastrerade hankatt på 7 månader hostar lite då och då. Idag har han dock hostat ganska mycket. Hostandet låter tyst och väsande. Hans päls är jättefin, äter och dricker bra och leker som vanligt. Han är innekatt men har varit ute i sele en gång för 2,5 månader sedan. Någon som känner igen detta?

MonicaLagerquist
0

Är han vaccinerad?
Kan han ha mask?

Hur är hans päls kan det vara en pälsboll som han behöver kräkas upp.

När min katt ska kräka upp en hårboll så hostar hon i förväg.

Stolt ägare till tre La permer

[Annamaja27]
0

Filma gärna och visa veterinär. Hostande katt kan ofta ha drabbats av astma.

https://www.youtube.com/watch?v=HIdsxHEgr1c

FreEv
0

Ja, han är vaccinerad. Vet ej om mask, men skulle inte tro det… Han låter inte så. Låter mer som om vi skulle andas ut kort och hårt, alltså inget ljud riktigt… Kanske bara hårboll som han svälger?

Patronus Animals
0

Jag skulle inte oroa mig för mask, det är mycket osannolikt då han är innekatt…

Jag tycker att det verkar snarare som att han har svårt för att få upp hårbollar, din beskrivning av ljudet tyder på det.

Du borde pröva att skaffa gräs till honom. Grät är mycket viktigt för en katt  att äta för att deras magar ska fungera ordentligt och just för att de ska kunna kräkas upp hårbollar. Eftersom att din katt är innekatt så kan han ju inte få tag på gräs, och det kan vara orsaken att han inte får upp sina hårbollar.

Jag vet inte var, men jag vet att det går att köpa gräs till katter (jag har sett det på katthem där katterna är inne, och hemma hos folk med innekatter).

Annars går det nog lika bra om du bara plockar lite gräs till honom. Men då måste du hålla upp gräset (möjligtvis ställa i någon slags behållare) för att han ska kunna bita av stråna som från en tuva. Katter äter inte gräs om det ligger ner på marken.

Lycka till!

Bill&Bull
0

Är lättare för dom att få hårbollar som innekatt när dom tvättar sig, gräs kan köpas i djuraffären eller i vissa matbutiker. Enkelt att ta hand om och växer upp fort :)

||My Love For Animals Is Immortal||

FreEv
0

Tack så jättemycket för bra svar!

Patronus Animals
0

Inga problem ;)

Hoppas att det hjälper!

LoAEmma
0

Tror också den behöver gräs, jag brukar ha en växt som heter ampellilja till mina kissar.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Isadolls]
0

Kan vara katt astma😕