Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 4287 ggr
seekingofknowledge
8

Vet ni vilken ras denna katt är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! 

En man var i Turkiet då en lastbil stannade utanför deras semesterstuga och dumpade denna katt som en liten kattunge! Mannen matade katten och tog in den i semesterstugan. Han tog hand om kattungen i 3 veckor och blev väldigt fäst vid den, naturligtvis. 

Han ville ta med sig kattungen hem till Sverige med honom, men fick inte då dom inte kunde identifiera rasen. 

Detta var 2år sedan, men han blev väldigt fäst och vill gärna ha en av samma ras, men vet inte vilken ras det är. Inte jag heller, så vi vänder oss hit med en liten uns hopp om att någon av er kanske vet? Gissningar välkomnas också!

IceJossan
4

Det är en huskatt, den klassas automatiskt som det eftersom ingen stamtavla finns.

Stackars lilla misse :( Tyvärr ingen ovanlig händelse…

[[pimey]]
1

Huskatt såklart

fredricakarlsson
2

Huskatt. Alla katter utan stamtavla är huskatter eftersom du inte kan garantera vilka föräldrarna är. Synd han inte visste det då, för då kunde kisen haft ett hem :/

Gosis12
10

Det är väl uppenbart att det är en huskatt.

Ibland blir jag så trött…

TS ville veta vilken ras denna katt liknade.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

MonicaLagerquist
2

#4 Den liknar en huskatt?Ser ingen som helst ras i den.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Wellcraft
0

Ser ingen ras i katten eller antydningar på någon.
Katten är en renrasig huskatt ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fredricakarlsson
0

#4 TS skriver att mannen vill ha samma ras som denna katten är = huskatt.. Och som de andra skriver så ser vi inger ras i den. Påminner om min kattunge som är huskatt.

Gosis12
8

Ja TS då är det bara att gå till olika katthem och se om det finns någon som liknar. 

Stora öron och smalt ansikte verkar den ha…

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
7

Vilka raser har stora öron och smalt ansikte?

Niiinah92
8

stora öron, smalt ansikte och bästa personligheten, huskatt dessutom 😉

Gosis12
9

Jag skulle om jag varit TS letat bland Siames blandraser. 

Siames+bondkatt skulle kanske vara lik denna katten.

Jag hittade på blocket en tjuvparning Seychell/bondkatt som var ganska lik förutom färgerna då.

Gosis12
9

#10  Vilken ståtlig skönhet

vallhund
5

Låter som en skröna. Varför skulle man inte kunna importera en katt utan härstamning fån Turkiet?

För att föra in djur i Sverige krävs pass o vaccinationer, inget man fixar på några veckor, det tar tid o det kostar pengar, ofta ganska mycket pengar. Man kan inte räkna med att kunna "ta med sig ett djur hem" hur som helst, iaf inte från ett land som inte är medlem i EU. Hade han brytt sig om katten så hade han sörjt för dess välbefinnande genom att hitta ett bra hem åt den. Renrasiga katter är högt värderade o dyra i inköp i Mellanöstern, de hamnar knappast på gatan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gosis12
3

Ja katterna i Mellanöstern är som korna i Indien. Det beror på att Mohammed älskade katter och hade många av dem vad jag hört. Vet inte om det är sant men det är vad jag hört.

[[pimey]]
2

Köp inga blandningar på blocket och stödj de oseriösa. Köp från katthem eller en riktig uppfödare av kategori 4 katterna

[HundochKatt]
3

Men…. du stöder ju blandisuppfödningen när du köper från katthem också. Och ska man tänka helt i de banorna så stöder du "de idioter" som dumpat/övergivit ungarna…

vallhund
6

#16 Knappast eftersom det inte genererar pengar till de sk uppfödarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[[pimey]]
6

Jag ger hellre mina pengar till katthemmen då de inte tjänar en krona på att sälja hemlösa katter och jag gör en god gärning genom att hjälpa en katt in i värmen. STOR skillnad

[HundochKatt]
4

#16 #17 Vem har talat om pengar? Inte jag! Men så länge ANDRA tar hand om andras misstag, vilket det ofta är då det gäller huskatter. Så blir det ingen bättring på "buskuppfödarna" och kastrering av deras katterna. Så tänk till lite innan ni uttalar er. ALLT handlar inte om pengar.

[[pimey]]
4

För en buskuppfödare handlar det om just pengar. Varför stödja en person som ser katter som en pengasäck och spä ut lönen lite? Då är det bättre att hjälpa de hemlösa alt köpa från en seriös uppfödare som värnar om rasen, hälsan och temperament som dessutom inte heller tjänar några pengar. Sedan har vi ju de som får "hoppsan kullar" och praktiskt taget skänker bort katter eller 10 kr tassen vilket resulterar i att kattens värde är lika dåligt som att köpa ett gosedjur och det är inte heller bra. Därför rekommenderar jag folk att stödja de som kämpar varje dag med att hjälpa de hemlösa som folk kastat ut eller lämnat.

[Emma--]
4

#19 Om alla som väljer huskatt köper från just katthem istället så kommer ju huskattuppfödare tvingas till att ändra sin avel.

fredricakarlsson
4

Här är bild på mina två kattungar som är lika gamla och båda är huskatter. Jämnför deras öron ;) en med pytte små och en med jätte stora. Det är det roliga med huskatter de kan nästan se ut hur som helst :) men blir inga fler huskatter för min del. Men vill mannen TS pratar om ha en kattras med stora öron så är kanske någon Rex ras (inte selkirk) eller siames eller oriental något för honom?

[HundochKatt]
7

#21 Fast, om huskattsuppfödare "ändrar på sin avel", så behövs ju inte lika många katthem heller. Det ena ger det andra.

#20 Varför drar du alla över en kam? ALLA huskattuppfödare är inte ute efter pengar. Många föder  också upp för att de har just huskatter och tycker att det skulle vara kul med kattungar etc. Kan tänka mig att det är en och annan som sedan fastnat och blivit raskattsuppfödare. 

Du tycker inte att huskattsuppfödare ska annonsera ut sina kullar på ex. blocket, och "tjäna pengar" men du gillar inte när en del huskattsuppfödare slumpar bort sina kattungar heller? Du motsäger dig själv tycker jag.  Den första har ju faktiskt satt värde på sina ungar, medan den andra har inte gjort det…

Jag är rashundsuppfödare och jag vet vad jag tycker om den MEDVETNA blandrasaveln. Men jag har aldrig, aldrig varit så "hatisk/negativ" mot dem för det som jag upplever att vissa här är mot huskattsaveln. Däremot har jag diskuterat med dylika och väckt lite tankar och funderingar kring avel och uppfödning. Liksom hos de som köpt blandraser…

För mig är det fel väg att gå att "avsky" huskatt avel genom att komma med pinnar om "köp inte via blocket".  För mig så skulle det vara mer intressant om man istället sa "OM du köper via blocket - se till att kattungen/katten är avmaskad, vaccinerad och veterinärbesiktad. Informera folk om detta istället. För när folk börjar ställa krav på huskattuppfödare, så ger det sig en hel del självt. För de riktigt oseriösa lär inte vaccinera och veterinärbesikta innan försäljning.

MonicaLagerquist
11
  • Huskattens standard:
    Kropp: Huskatten är en stor katt, såvida den inte är en liten katt eller en medelstor katt.
    Svans: Svansen är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Ibland finns där ingen svans.
    Päls: Pälsen är kort, mjuk och glänsande, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk, eller kort och rufsig, eller lite av varje.
    Färg & mönster: Svart eller vit, röd eller grå eller någon kombination av dessa färger. Den är enfärgad såvida den inte har ränder eller prickar, eller medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
    Fel: Inga fel ges för variationer på ovanstående standard.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Wellcraft
2

#23 Katternas och hundarnas situation ser helt olika ut. Läs på lite.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[HundochKatt]
4

#25 Behöver inte läsa. Känner väl till både hund och katt! Men tack för tipset!

[Emma--]
1

#23 Det är väl bara bra om framtiden inte kräver en massa katthem? Idag skulle det behövas flera tusen katthem till för att få plats med alla katter som inte har något hem.

[Emma--]
1

Till TS. 
Du kanske kan be honom beskriva hur katten var i temperamentet istället så kanske det går att komma fram till en ras som passar honom. 🙂

[HundochKatt]
0

#27 Absolut! Något annat har jag inte heller skrivit.

[Emma--]
0

#29 Då vet jag inte om jag förstår vad du menade med förra kommentaren.

[HundochKatt]
4

# 30  Du skrev " Om alla som väljer huskatt köper från just katthem istället så kommer ju huskattuppfödare tvingas till att ändra sin avel. "

Till slut skulle det väl inte finnas några huskatter kvar att köpa om det inte finns några huskattuppfödare. Eller ska katthemmen börja föda upp också? ;)

[Emma--]
1

#31 Det lät bara som att du motsatte dig att huskattaveln ska ändras, men jag kanske missuppfattade dig? 
Huskatterna kommer inte dö ut, dom finns ju både som huskatter och så finns den gamla huskatten som raskatten europé.

[[pimey]]
3

Vi har långt över 150 000 hemlösa kattee och de ökar och vi hinner inte ta reda på alla de kommer att finnas kvar! Katter och hundar är helt olika och vi har inte över 100 000 hemlösa hundar på gatorna och det är för att människor värderar dem högre sjukt nog! Att man vill ta en kull på sin katt är en av de största bidragande orsakerna till problemet de 150 000 har knappast dykt upp av sig själv så nä man ska INTE spä på beståndet mer det räcker nu!

[[pimey]]
0

Hade efterfrågan funnits så hade vi inte haft denna situation idag men efterfrågan på huskatter finns ej

[HundochKatt]
6

# 31 Ja, du missuppfattade mig. :)

Nej, jag vet att huskatterna kommer inte att dö ut. :) Och så ska det också vara. Vi får inte glömma att de flesta, om inte alla, raskatter av idag, från början var vanliga huskatter. Många av dagens raser är också väldigt "unga". 

Men jag ville påpeka i de inlägg jag gjort i tråden, att det är helt fel väg att gå att vara "hatisk" mot huskattaveln idag. Och mer eller mindre "förbjuda" folk att köpa tex. via blocket dessa huskatter. Som jag skrev så är det bättre att informera om sjukdomar, defekter osv. så att presumtiva köpare ställer krav på uppfödarna. Och på den vägen minska just den oseriösaste delen av huskattaveln. Allt tar tid, och det måste få ta tid. Tänk på att katten har idag betydligt högre status än vad den hade bara för sådär 30 - 40 år sedan. Man kan inte ändra världen över en natt. 

Är man väldigt anti i tonen som jag upplever att vissa är så kan det faktiskt få motsatt effekt. Varför ska man göra som andra tycker? - mentaliteten finns alltid nära till hands.

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
2

#35 Där håller jag med dig att man ska ställa krav, det är också ett sätta att tvinga uppfödarna att ändra sin avel. 🙂 (Även om jag i första hand ändå röstar på katthem.)

LoAEmma
7

Hallå hallå nu tror jag tråden har spårat ur lite…!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

ElisabethB
3

Jag säger husSkatt (kallas även huskatt, bondkatt, ibland felaktigt även blandras), men jag kan inte särskilt många kattraser. Däremot skulle jag nog rekomendera att försöka hitta en katt som är som den i temperamentet och försöka se förbi utseendet..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Stephanie
9

Alltså… Jag har aldrig förstått mig på kattfolkets sätt att alltid skrika huskatt om alla katter som inte har stamtavla. Ja, jag kan förstå att man skriver det som ras när man inte vet. Men samtidigt måste ni väl ändå inse att det inte finns en ras som heter huskatt? Enligt er själva är ju en huskatt en blandning av okända raser - kan man då inte spåna på vad för raser det kan vara i den här katten, utan att direkt avfärda det som en "huskatt"?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[HundochKatt]
6

# 40 . Precis samma sak har jag tänkt många gånger här när jag läst på forumet.  Så Amen säger jag till ditt inlägg! ;)

Wellcraft
4

#40 Raserna uppstod från huskatterna, inte tvärtom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wand
4

Utseendemässigt vill jag påstå att inslag av orientaliskt kh/lh är möjligt, att döma av form på såväl ansikte som öron. Men självfallet är det en huskatt, och det är synd att ni inte visste det då, för då kanske denna lille krabat hade haft ett kärleksfullt hem idag. Sök fram orientaler med tabby/spotted/tigremönster så kommer liknelserna utmärka sig. Att vara snofsig och påpeka att en huskatt kan ha stora öron och smalt ansikte hjälper ju absolut INGEN i denna diskussion, huskatter kan se ut hur som helst och det vet nog ts mycket väl. Raskatter däremot har väldigt speciella och framstående drag för sin ras, och det är betydligt enklare att hitta en ras med de drag man söker än en huskatt med det, just för att huskatter ser ut precis HUR som helst. Någon tipsade om blandras, själv skulle jag vägra blandras. Adoptera en katt från ett katthem eller köp en kattunge/omplacering från en seriös rasuppfödare. Lycka till.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

IceJossan
4

#40 Ja fast varför spåna om vilka raser katten kan ha i sig när den troligen inte har det alls? Det där är ett rätt typiskt utseende på katter i länderna däromkring. Där är inte katterna lika kompakta, med lika små öron, tjock svans och fluffig päls som de vanliga huskatterna här uppe i Norden är, pga värmen och det naturliga urvalet när katterna förökar sig.

fredricakarlsson
3

#40 Nej, en huskatt är inte en katt med massor av raser i sig. Det kan vara men det vet du ju aldrig eftersom ingen stamtavla finns. Som En skriver här så uppstod raskatter från huskatterna alltså är det inget ovanligt att en katt kan påminna om en ras även om den inte alls har några rasrena linjer bakom sig. Försöker man hålla på att spåna så blir det oftast bara fel. Och går du ut och kollar på blocket så är Det många som bara gissat på att deras katt är en ras eller "blandning" mellan …. Och då blir folk lurade för de tror att de köper en raskatt och betalar 3000-4000 för en katt som det sen visar sig vara en huskatt. Det är inget fel med att köpa en huskatt för några tusen, med då ska köparen veta att det är en huskatt och inte tro att det är en raskatt.