Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1991 ggr
fredricakarlsson
2015-01-04 15:37
0

Grisig katt..

Hej, har ett litet "problem".. Mina katter är super grisiga när de går på lådan. Speciellt en av mina katter, hon är ca 8 månader och när hon gjort nr 2 på lådan så krafsar hon i sönder det.. Hon slutar inte förren det är i sönder. Det gäller oxå när hon bara kissat. Någon som vet varför hon gör så? Finns det något man kan göra för att de ska sluta med detta? Sen "torkar" de av tassarna på kanten av lådan så man måste torka av lådan hela tiden för där är bajs kletat på den.. Just nu har vi en finkörning sand till dem. Och vi har haft både papperspellets och grovkornig sand. Tacksam för tips :)

Katthemsmatten
2015-01-04 15:39
0

Kanske har hon inte ansett att det underlag ni haft hittills varit tillräckligt bra för att dölja hennes doft. Eller så har hon inte fått lära sig ordentligt som kattunge. Hur gammal var katten när den skiljdes från sin mamma?

Medarbetare Hittekatter iFokus

fredricakarlsson
2015-01-04 15:46
0

#1 Kan vara det med doften kanske.. Har inte testat någon parfymerad Kattsand.. Hon bor fortfarande tillsammans med sin mamma, så det ska inte vara problemet :)

Katthemsmatten
2015-01-04 15:55
3

Tror definitivt inte på att det kommer hjälpa med parfymerad sand.  Har under mina mer än 40 år med katt aldrig träffat på det här problemet och heller inte på katthemmet där jag är volontär. Googla litet på problemet så kanske du hittar några tips.

fredricakarlsson
2015-01-04 18:39
0

#3 tack ska testa det :)

cattisa
2015-01-04 18:45
2

Tror du att det kan hjälpa med ett tjockare lager sand?

Min katt är en s k "Kinagrävare" som vill ha mycket sand att gräva runt i . Hon trivs bäst med en stor öppen  låda med ca 15 cm djup sand.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[trazy]
2015-01-05 13:56
0

min hona med och hannen med

Gosis12
2015-01-05 14:40
1

Bajset brukar inte ens bli överkrafsat här, bara kisset men lådväggarna lever ett farligt liv.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

OberonsMatte
2015-01-05 15:05
2

Om katten krafsar i bajset gissar jag att lådan är för liten och har för lite sand.

#7 Om katten krafsar på väggarna istället för i sanden kan det bero på att sanden är obehaglig för katten. Att sanden upplevs som obehaglig är en riskfaktor för framtida felkissande. Har du finkornig och klumpbildande sand?

Sajtvärd Katter iFokus

Gosis12
2015-01-05 15:33
0

Jag har 3 olika sorters strö och 9 stora lådor. Så de kan välja själva.

Cat´s Best Öko Plus kattströ.

Tigerino Crystals.

Stallpellets.

Förut hade jag lerbaserad strö Tidy Cat´s och några andra som jag testade men det var samma då med krafsande på lådväggarna. Jag bytte eftersom jag var rädd för allt damm de andades in i lungorna. De står och krafsar väldigt länge.

===

===

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

OberonsMatte
2015-01-05 15:44
3

#9 Pellets och kristallsand är definitivt obehagligt för katter att gräva i.  Jag vet att Kattsand är ett uttjatat ämne, men jag rekommenderar oparfymerad och finkornig Extreme Classic som jag tycker dammar extremt lite för att vara sand. Att man håller en bra sandnivå och rensar lådorna så att de alltid hålls fräscha för katten gör det också lättare för katten att dölja lukten.  I helöppna lådor så att lukten (och dammet) inte koncentreras.

Finns det tecken på att katten inte trivs med sin låda bör man åtgärda detta innan den på egen hand väljer en egen toalett och ett annat underlag.

Sajtvärd Katter iFokus

Gosis12
2015-01-05 16:10
0

#10 Jag har haft Extreme Classic också förut men krafsande på lådväggarna var samma då som nu. Men väggarna bakom lådorna blev vita av damm direkt långt upp så jag tänkte på deras små lungor. Jag är tacksam för råd. Jag vill inte ha något felkiss här hemma. Finns det någon annan mjuk skön sand som inte är lerbaserad?

fredricakarlsson
2015-01-05 17:00
0

#8 Alla lådorna jag har är storlek XL förutom en. Det kvittar om man har mycket, mellan eller lite Kattsand i så gör hon så.. och hon är en liten kattunge på 3 kg, hon är den minsta katten jag har. en gång så va locket av på tunnan vi har Kattsand i och då hoppade hon i och satte sig och bajsade och började krafsa sönder bajset men mamma tog henne innan där va bajs i hela tunnan. Och där är runt 30-35 liter sand i den tunnan.

OberonsMatte
2015-01-05 17:18
1

#12 Hur är konsistensen på avföringen? Är det fasta och fina korvar från början eller är hon på gränsen till lös i magen eftersom bajset kletar av sig?

Har de stora lådorna hög kant kan du prova med låg kant.

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Något konstigt är det eftersom du skriver att båda katterna kladdar med bajset. Bajs på kanten brukar det bara bli för mina katter om de bajsar för nära kanten, vilket kan ske om lådan redan är använd. Tassarna är de noga med att hålla bajsfria.

Sajtvärd Katter iFokus

fredricakarlsson
2015-01-05 17:41
0

De är ju inte helt OK i magarna :( jag har problem med mask på dem.. Har avmaskat dem 4 ggr men de kommer tillbaka hela tiden. Min veterinär öppnar inte förren 7/1 och då ska jag se om de kan hjälpa mig med mitt mask problem. Så det kan vara det som är felet? Jag har olika låder, två med tak och två utan, en med lite högre kant och en med lite lägre. Lådorna rensas varje dag. Det är mest den ena kattungen som krafsar isönder det, den andra blir inte lika "tokig" som hon andra efter hon bajsat..

Katthemsmatten
2015-01-06 16:42
1

Avmaskning 4 gånger låter inte bra. Du kan inte ha använt rätt maskmedel för den parasit de har om de fortfarande inte är OK. Tänk på att maskmedel som inte biter på masken är ett farligt medel eftersom det är aggressivt för lever och njurar. Experimentera inte själv utan ha kontakt med en expert. Hoppas du ringer veterinären omedelbums imorgon. Katterna måste få ordning på sina magproblem för att du öht ska kunna få någon ordning på beteendet i lådan.

Om du med att lådorna rensas varje dag bara avser en gång så är det inte tillräckligt ofta. Minst 2 gånger per dygn och helst så fort du ser att någon katt varit i lådan.

fredricakarlsson
2015-01-06 20:11
0

#15 Det förstår jag också. Alltså har jag slutat avmaska de nu även om jag är säker på att de har mask.. Veterinären har haft stängt ända sen julafton och öppnar igen imorgon (tack gode Gud!!!) och ska då ringa dem så de kan hjälp mig för detta är hemskt! Har använt banmint, milbemax och axilur x 2. Har varit i kontakt med 2 olika veterinärer ang det när hon kräkte mask och blod men de trodde bara de va de sista maskarna som skulle ut.. Men nej det var det inte.. Imorgon ska jag prata med min "vanliga" veterinär. (De andra var Evidensia och djursjukhuset i Malmö) Nej vi har 5 lådor som oftast rensar så fort de bajsat. Om vi nu är hemma, för det går inte att vara i huset efter den ena kattungen bajsat.. Så de måste vi ta bort direkt.

fredricakarlsson
2015-01-07 10:58
0

Ringde precis till veterinären och berättade hela situationen. Men nä de trodde inte det va mask.. Nä jag skulle ge katterna kokt fisk i ca 3 dagar sen köpa "bättre" mat till dem som var skonsam för magen och försiktigt blanda ut med kokt fisk. För BARF var tydligen inte lättsmält för magen och var inte skonsamt för magen.. Blir så trött -.- och det var inte veterinären jag pratade med utan en sköterska.. Veterinären är rätt svår att få prata med.. Så jag får köpa kolla masken och skicka in..

SuperLimm
2015-01-07 15:09
1

När mina katter höll på sådär berodde det på att de var dåliga i magen. Jag upplever det lite som att det gör ont när katten bajsar. Mina katter brukade även skrika före de gick på lådan och under tiden de var på lådan samt kraffsa som tusan i sanden, på lådan/kanten samt utanför lådan. Ofta kletades det bajs på mattan eller golvet utanför lådan också. Mina katter är rätt känsliga för vad de äter. Senast det hände var i lördags då jag testade Bozita blötmat fredag och lördag men tyvärr kan dom fortfarande inte äta den. Så nu får ena katten äta BARF och den andra blötmat och kycklingvingar+ hjärta. 

Nu när dom är bra i magen kraffsar dom inte något särskillt när de ska på lådan, de bajsar inte heller hundraelva gånger om dagen och det är aldrig bajs någon annanstans än i lådan. :)

Mvh Linn

Katthemsmatten
2015-01-07 15:16
1

BARF är inte lättsmält så det kan vara en orsak. Knappast troligt att katterna fortfarande har mask efter all den avmaskning de utsatts för. Testa skonkost innan du köper ett masktest. Håll ut en vecka - minst - för att se om det inte blir bättre. Och om din vanliga veterinär är så svår att få tag i, kan du inte försöka hitta någon annan? Du kan säkert få bra rekommendationer här inne.

Omorika
2015-01-07 15:47
1

Min lillkisse fick diarré när han var liten och jag försökte allt skonkost, (kokt kyckling, nötfärs, älgfärs) öven olika medel (fortiflora, diarsanyl)  men inget hjälpte. Tillslut ringde jag veterinären och fick samma råd som dig ge skonkost och sen ett veterinär magfoder. Det var Royal Cannin Itestinal (var mycket skeptiskt till det eftersom det innehöll en massa skitingredienser) 

Ville helst inte göra ett foderbyte eftersom det var det som ställt till allt i början men försökte ändå. Det gick över förväntan magen stabiliserades sig snabbt och för säkerhets skull åt han fodret i 4 månader. Innan jag väldigt sakta fasa in ett annat. Allt har gått bra så kanske är ett vetrinärfoder värt att prova efter skonkosten?

Hoppas det löser sig