Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1329 ggr
Saaara
1

yngre eller gammal katt?

Hej! Jag och min sambo ska ta över min mammas gamla katt på 13 år. Hon är van vid sällskap från andra katter (är dock mobbad av dom andra ibland :S) så därför funderar vi på att skaffa en till så hon inte blir deprimerad av att vara ensam. Undrar då om vad som passar bäst, en vuxen kastrerad katt eller en liten unge? Hona eller hane?Vad tror ni?:)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Scorpio97
1

Hona eller hane brukar inte ha någon betydelse, så länge båda katterna är kastrerade (vilket dom bör vara oavsett)

Jag rekommenderar två kattungar. En kattunge vill ofta leka väldigt mycket, vilket äldre katter oftast inte vill. Det kan då bli väldigt jobbigt om den yngre hela tiden är på. Har man två ungar kan dom leka med varandra, men den äldre honan kan ändå vara med om hon vill.
Men en vuxen katt kan såklart också funka, även om det är större chans att två vuxna inte kommer överens än äldre/unge eller unge/unge. Det är då viktigt att välja en katt med liknande temperament som er nuvarande. 

Sen kan det ju hända att hon blir jättenöjd över att vara ensamkatt om hon får lite mer uppmärksamhet av er. Vissa katter trivs bäst ensamma även om dom kan acceptera sällskap från andra katter.

//Jessie

Fridaaaa
0

Vi hade en katt hemma när vi tog hem den då 12 år gamla katten, vår var då 1½ år. Har fungerat superbra och nu nyligen fick vi hem en katt som är ca 2 år och hon är nu 16 år och har med fungerat prima 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saaara
6

#1 Tack för svaret :) Jag har tänkt lite som du men vi kommer inte ha fler än två katter så det blir lite mycket för oss med tre stycken känner vi. Men blir iaf att vi börjar med gamlingen å ser hur hon trivs. Eftersom hon är lite utstött av mammas andra tre katter och ofta håller sej lite för sej själv så kanske det är som du säger att hon trivs ensam.

Sara

solsken82
1

Hej!

Jag har en katt som är 2 år och inte trivs med andra katter. Varför inte pröva=)

Saaara
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har hon bott hos oss i bara några dagar och verkar redan stormtrivas! Tycker inte att hon verkar sakna något sälskap eller så. Får se om det fortsätter och hon vill vara ensamkatt :-)

Sara

[HundochKatt]
1

Ser ju att må riktigt gott ju! :)

Tyrisen
0

Min erfarenhet är att verkar katten trivas så behövs ingen kompis. Men vill NI skaffa kompis till henne så fundera på hennes aktivitetsnivå främst. Är hon en lite äldre och latare kisse ;-) så skulle jag inte ha satsat på kattunge utan en i samma ålder eller åtminstone vuxen.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Saaara
0

#7 Ja det får bli så isåfall ;-) Hon ligger mest å sover faktiskt. Men hon har sina stunder då hon blir lekfull :-D

Sara