Behöver råd om utfodring
Hejsan!
Behöver råd och tips hur jag ska gå tillväga med fodret för mina innekatter då damen börjar bli lite för go och rund…
Den ena är en kastrerad ragdollhane på 2,5 år, väger i dagsläget strax över 5 kg. Skulle inte skada om han gick upp några hekton. Han är kräsen och något känslig då han fått diarré av vissa foder. Hittade äntligen ett foder (applaws chicken) som han gillade och tålde.
katt nummer två är en kastrerad honkatt på 1,5 år. Hon är väldigt liten och nät i kroppen, alltid ätit det som kommer i hennes väg sen hon var liten. Väger i dagsläget 5,8 kg vilket är föör mycket för den lilla nätta katten har jag insett! Hon har bara skjutit i vikt sen kastreringen…
Jag har slutat ge henne annat än hennes torrfoder och blötfoder ibland. och tycker aldrig att hon är den som står vid matskålen och är rätt livlig av sig.. ändå är hon så rund… Dålig ämnesomsättning?
Jag kör på Applaws chicken som är ett spannmålsfritt foder. Jag visste "riskerna" med att köra med ett så pass bra foder till kastrerade katter men jag vill gärna köra på spannmålsfritt…Det får ca 90 gram dagligen ihop. vilket jag inte tycker är så mycket?
Ragdollen mår dessutom bra utav de fodret och jag vill inte ge honom foder för kastrerade katter då han dessutom inte skulle må dåligt av att ge upp några hekton.
En lösning är att separera dem vid mat men jag tror inte att det är så enkelt då dem är vana att äta när det känner för de… kanske går att ändra den vanan ?
Måste kanske också byta foder till honkatten…
Hur har ni gjort ni som har katter som har olika ämnesomsättningar?
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Blötmat är väldigt bra både för katter som behöver gå upp och katter som behöver gå ner. Tål hankatten blötmat? (Mjau eller Bozita är bäst)
Till honan tycker jag du ska gå över på blötmat. Sen kan du erbjuda lite torrfoder i foderleksak om du vill, då får hon ju lite aktivering om hon vill äta mer. Många katter äter mer än vad dom behöver för att dom har tråkigt och maten är för enkel att få. Du kan även försöka aktivera henne mer, leka samt gå ut i sele (om du inte gör det i nuläget).
Det brukar inte vara något problem att börja ge på fasta tider även om dom tidigare fått äta när dom vill. Då får du ju dessutom större koll på vem som äter vad, det kan ju vara så att honan äter en större del av fodet just nu, vilket gör henne tjock och hanen tunn.
Och du gör helt rätt som inte ger kastratfoder. Dom innehåller alldeles för mycket spannmål, som faktiskt gör katten tjock, förutom att det också kan ge diabetes och andra besvär.
//Jessie
Blötmat har det blivit så lite utav då det bara är honkatten som gluffsar i sig de. Hankatten är så kräsen och slickar mest i sig såsen och är så försiktig av sig så när honkattens mat är slut så puttar hon bort honom. Men vid de laget brukar han va rätt nöjd ändå…
Jag har även fått för mig att blötmaten skulle göra henne ännu tjockare men jag kanske tänkt fel då ?
så tål gör han men han är inte speciellt förtjust i de… han är en riktig diva och finsmakare.. Gourmet Gold paté kanin och anka är favoriten…
Är rädd att han inte får i sig värst mycket om jag skulle minska mycket på torrfodret i och med att han mest slickar i sig såsen på blötfoder…
Aktivera honkatten är något jag gör men skulle absolut behöva aktivera henne mer än jag gör. Sele och va utomhus har det aldrig vart förtjusta i.. försökte vänja båda när det var små men dem flyr illa kvickt mot närmsta buske och jamar förtvivlat.. kanske också något man bara behöver jobba på.
Det är klurigt när det är så olika individer.
/Elin
Blötmat mättar bättre än torrfoder, så hon kommer vara nöjd på en mindre mängd mat. Men du kan som sagt ge en liten mängd torrfoder i en matleksak, så får hon aktivering på samma gång. Men jag skulle tro att hon äter mer än vad hon behöver just för att det finns mat, inte för att hon egentligen är så hungrig.
Prova att blanda i lite blötmat i torrfodret och se om du kan "lura" honom att äta mer. Börja med typ en matsked sen ökar du långsamt, samtidigt som du minskar på torrfodret i samma takt. Låt inte honkatten röra hans mat. Gourmet Gold innehåller lite vegetabiliska tillsatser men det är helt okej om du vill ge det. Maju och Bozita är dock bäst som sagt, och även billigare skulle jag tro. Om du ger bara blötmat kan du prova att mosa så det inte är sås och bitar, utan bara en sörja av alltihop.
//Jessie
Har nu börjat ge dem mer blötfoder och min kräsne herre tycker faktiskt att Mjau är ganska smaskens!
Tog hjälp av en uppfödare för att känna på honom och hon tyckte inte att han var för smal men som jag trott så skulle han inte skada av att gå upp lite.
Började fundera på om jag skulle avmaska dem. Brukar katter inte kunna smalna av lite vid mask ? Nu är kanske inte chansen så stor då dem är innekatter och inte vistas ute. Vet att man inte bör avmaska i onödan men vore kanske bra och utesluta de?
/Elin
#4 Det finns "Kolla masken"-test att köpa på apotek. Det är inte bra att avmaska i onödan.
//Jessie