Kissande hankatt
Min mamma har en hankatt som är strax över året, denna katt har alltid kissat på saker och ting. Min mamma tog över honom från sin syster där denna lilla kille var utslängd för att han pinkade överallt, de skulle även skjuta honom om ingen tog han. Han var ca. 16 veckor när mamma tog över honom, pinkandet slutade en tid hos mamma men återkom efter ett par veckor och har sedan dess eskalerat.
Katten är okastrerad då mamma av fler anledningar inte haft möjlighet med detta (inga påhopp om detta, tack!), men nu har hon bokat tid för det - äntligen!
Hon är väl medveten om att kissandet kan bero på att han har kulorna kvar, men då detta började så tidigt så har vi funderingar på om det är något mer.
Mamma har hittills bytt sand, ställt ut fler lådor, ställt ut lådorna på olika ställen m.m. Men utan resultat.
Katten har pinkat i både säng och soffa men även där han ligger mest, varför då?
Han har en kattkompis, kastrerad hankatt, och de fungerar jättebra ihop.
I övrigt så är katten väldigt pigg och glad, äter, dricker och leker som vanligt.
Hur stort utrymme har katten tillgång till?
Är kattens och kattkompisen endast inomhus?
Hur många lådor har han och kattkompisen tillgång till och var är dessa placerade?
Vilken typ av lådor är det?
Vilken sorts Kattsand är det i lådorna? (märke och sort)?
Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
har katten varit till veterinären för att utesluta tex uvi?
Den första tiden kan ha berott på misstrivsel, fel sand mm hos förra ägaren men då den skötte sig en tid hos din mamma för att börja kissa fel igen så är jag helt säker att de beror könsmognaden.
har haft hanar som visat könsmognad från 15v ålder.
En hane kan bli könsmogen vid 4 månaders ålder åk och kastrera honom genast! Han kissar av instinkt inte för att vara elak, Stackars katt som tidigare råkat ut för okunniga ägare :( man bör läsa på om katter innan man skaffar en. Kastrerar ni inte honom snarast finns risk att beteendet kommer kvarstå!
1 åk till vet och kolla så han inte har UVI 2. Är han frisk så boka kastrering omedelbart 3. Stäng av hans utrymme så han inte kan gå och kissa på allt
# 3+4 dom har ju bokat tid för kastrering…