Kringstrykande katt
Jag bor i ett av studentområdena i Uppsala och brukar alltid stöta på en katt som sitter i portuppgången. Katten sen välgödd ut, men har rätt många gamla slagsmålsärr (ex en bit av ena örat är borta). Har mycket svårt att tro att katten bor i portuppgången då alla balkonger på bottenvåningen tillhör studentkorridorer, men katten vill verkligen inte lämna porten. När jag burit ut den har den försökt smita in igen på en gång och när inte det funkat suttit utanför och väntat. Hur gör man om man inte vet ifall katten har ett hem eller inte? Kan tyvärr inte ta in katten då jag redan bor trångt med min egen katt och har ingen möjlighet att skärma av på ett vettigt sätt.
Sätt upp lappar alt. knacka runt och fråga ifall någon känner igen katten? Kanske finns det någon annan i korridoren som kan tänka sig att ta emot katten? :)
(e.s.)
#1 Tyvärr är det djurförbud i alla korridorer och då jag bor i en liten etta känner jag inte speciellt mycket folk här i husen. Det blir inte samma gemenskap som hos de som bor i korridor. Ska sätta upp lappar och sådant när jag kommer hem ifall katten fortfarande syns till. Just nu är jag över 80 mil bort så kan inget göra förrän på torsdag.
Börja med att sätta upp lappar överallt i närområdet där du efterlyser kattens ägare (typ: "Vet du något om den här katten? Är du kattens ägare? Ring mig!).
Får du inget napp på dina lappar inom någon vecka så är det bra om du tar med katten till veterinär för att kolla om katten är chipmärkt. Det kan kollas gratis hos veterinären. Via chippet kan man ofta(st) hitta kattens ägare i id-registren (SKKs eller SVERAKs).
Man kan också köpa ett halsband med säkerhetsspänne (OBS! viktigt att det är just ett säkerhetsspänne!!!) som man sätter en meddelandehylsa på. I meddelandehylsan lägger man sedan en lapp med ungefärlig text: "Är det här din katt - kontakta mig på telefon XXXXXXXX". Det kan ju trots allt vara så att katten är hemförbi någon gång då och då, och då lär ägaren i bästa fall ta kontakt med dig.
Eftersom katten ser välmående ut så verkar det ju som att någon bryr sig om och matar katten?
Får du inte tag i någon ägare via lappar så är det bra att lägga ut en upphittat-annons på Uppsala katthems hemsida under Privata annonser.
Du kan även annonsera i t ex UNT, lappa i närbelägna affärer etc.
Det kan också vara bra att anmäla katten som upphittad till polisen på 11414.
Man kan också efterlysa kattens ägare i Facebook-grupper såsom t ex Vi längtar hem, Efterlysta djur, Bortsprungna katter - djur.id, Missing Cats Sweden mfl. Det finns också ngn Facebook-grupp för kattägare i Uppland där jag antar att man kan efterlysa kattens ägare.
Om ingen ägare hittas liksom om katten verkar fara illa bör du mejla Föreningen Samvetet/Uppsala katthem eller Musses vänner och höra om de har möjligheter att hjälpa till eller om de kan ge dig ytterligare råd. Deras mejladresser går att hitta över nätet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 & #4 Tack för väldigt bra tips båda två! Ska kolla om katten är öronmärkt nästa gång jag ser den. :)