Jagar svansen
Hallå! Detta kanske är en jättedum fråga (el jätteviktig…). Min katt jagar sin svans ibland. Är hundvan och hos dem är det ett skadligt beteende, oftast. Det är inte så monotont som springa i en cirkel mer lekfullt men vill inte chansa. Hon är bara drygt 4 månader. Nåt man ens bör fundera över?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Nej, det är ingen fara om de jagar sin egen svans. Många katter och framförallt unga gör det. Det är heller inte skadligt om en hund gör det, har aldrig hört talas om det du påstår.
Så länge den inte gör det hela tiden eller tvångsmässigt, så är det förmodligen ingen fara.
//Jessie
Okej tack för svar! Är helt ny med katt så vill gärna tänka mig henne som hund :P Men nej inte så ofta och ser inte tvångsmässigt ut, bara lekfullt ut och oftast tröttnar hon på svansen ganska fort.
#1 det kan bli ett tvångsmässigt beteende och oraskas oftast av stress eller uttråkning. Behöver absolut inte vara så i alla fall, men när de springer i en cirkel efter svansen i ibland timmar i värsta fall blir det skadligt psykologiskt hos en redan psykologiskt skadad hund.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Jag har haft flera katter som lekt med svansen tidvis, men det har aldrig blivit tvångsmässigt (så som man ibland kan se hos hund). Däremot är det ju alltid bra att ha en stimulerande miljö för sin katt och att aktivera den på olika sätt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.