Nykastrerad hona. Hjälp!!
Hej!
Min hon och hankatt har nu på dagen blivit kastrerade. Båda är pigga och glada. Men eftersom honan har fått ha en tratt och har ett sår på sidan av kroppen så har detta med att busa med varandra blivit ett litet problem. Jag är rädd att hanen skadar honan eftersom han nu ser en chans att busa och ha lite mer övertag över henne då honan brukar vara den som ger han en liten extra match eller vad jag ska säga. Eftersom hon har tratten så kan hon inte riktigt försvara sig och är rädd att stygn går upp eller liknande. Honan är inte alls rädd utan busar på som vanligt, just det jag är lite orolig över. Hon skriker lite när han biter henne, nog mest för att hon inte kan försvara sig riktigt men hanen ger sig inte riktigt utan fortsätter… Borde jag vara nervös och i så fall, vad ska jag göra?
tacksam för svar!!
Var med hela tiden bara säger jag. Iaf när dom busar , busa ska dom få göra om dom har orken till det , men som sagt , var med så han inte är elak mot henne ! :)
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Om du är orolig så kan du hålla isär katterna 🙂Det är väl den säkraste lösningen jag kan komma och tänka på såhär på rak arm.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Om du vill slippa tratten på honan kan du istället ha en bodyliknande kroppsstrumpa på honan. Har en bild på min hemmadator som jag ska försöka komma ihåg och ladda upp. Klippte helt sonika av ärmen på en mjukbomullströja, klippte ett litet hål för svansen och drog på min katt. Funka jättebra.
Dock bör du ändå hålla ögonen på deras bus, honan bör vara lite lugn de första dagarna iallafall.
om hon har ett sår på sidan är hon kastrerad med flanksnitt dvs ej kastrerad via buken? Är såret litet typ 1cm? kan du med största säkerhet ta bort tratten
Jag håller med #4 - ta bort tratten. Flanksnitt bryr honan sig mindre om, och gör inte särskilt ont.