Hårboll: 23.833:-
I lördags var jag tvungen att åka in med Ruben till Bagarmossens Djursjukhus eftersom han var jättedålig efter att ha varit ur form och kräkts under ett par dagar. Han hade feber och var så uttorkad att de knappt kunde ta blodprov så han lades in direkt med dropp. Ultraljud visade stopp i tunntarmen och eftersom det inte hade rört på sig (trots uppvätskning) opererades han på söndagen.
Igår (tisdag) fick jag hämta hem en liten medtagen Ruben som blev överlycklig över att komma hem igen.
Kostnad: 23.833 kronor…
Ruben har lyckligtvis en rejäl veterinärvårdsförsäkring hos Agria så själv behövde jag "bara" betala 4 864 kronor.
Så försäkra era katter om ni inte har massor av pengar på hög! Hade Ruben inte fått veterinärvård och behandling hade han troligtvis dött 3,5 år gammal p.g.a. en så simpel sak om en hårboll.
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med dig totalt! Min katt hoppade ut från mitt fönster på 5:e våningen och bröt båda sina framtassar. Blev opererad och slutnotan hamnade på 44.000 och hon blir, 1 och 1/2 månad senare, fortfarande rehabiliterad. Tur att IF tog 25.000kr..
Tilläggas bör väl också att man i möjligaste mån bör välja det högsta taket på veterinärvården hos försäkringsbolagen om man nu inte har en rejäl buffert att ta av eller lätt kan få fram pengar. 20 000-25 000:- eller vad det nu brukar ligga på som lägst räcker inte långt om man har rejäl otur.
Jätteläskigt det där med hårbollar…! Fick själv ta ena katten till veterinär p g a hårbollar för ngt år sedan, dessbättre hade det inte gått lika långt… Viktigt att alla vi som har långhåriga katter tänker på att förebygga hårbollar så långt det är möjligt… och så en rejäl försäkring + buffert förstås…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Även mindre allvarliga saker kan bli dyrt. När vår katt matvägrade hamnade slutnotan på någonstans kring 11000kr för röntgen, ultraljud, akuttid, vårddygn, tester osv, men tack vare försäkringen blev det ca 2500kr vi betalade. Hade de behövt operera vet jag inte vad slutnotan hade hamnat på, men det är skönt med försäkring!
Härligt att kisse mår bra