Hjälp, kissen har rymt
Hej! Vi flyttade till ny ort för 1,5 vecka sen & hade två utekatter där, tyvärr fick vi ta bort den ena då han var sjuk. Tog hit den andra och hade honom inne så att han skulle bo in sig. Men i förrgår natt så lyckades han smita ut och har inte kommit tillbaka… Är så jäkla ledsen, mysigaste katten, har varit som en liten bebis, följt efter mig överallt… Hur stor är chansen att han hittar hit igen? Har varit ute & ropat & letat nästan hela dagarna, öppnar dörrarna hela tiden för att ropa… :( kan tillägga att det är 2,5 mil till förra stället vi bodde, stämmer de att de kan springa dit igen? "/ vill ha hem honom. Han betyder så fruktansvärt mycket! :( funderar på att ställa ut mat, men är rädd att andra katter (som jag sett många av här) ska äta av det så kanske inte är någon bra ide? "/
Innan vi fick inse att katten inte trivdes alls som innekatt så smeta han ut. Jag gjorde som så att jag gjorde ett tillfälligt hus med filt och mat i, hade även öppet fönster i ett rum ( var kallt därmed fick det bli gästrummet). Vad du kan göra är att sätta upp lappar i ditt närområde prata med grannar och anmäl katten försvunnen med bra beskrivning på katten. Ring till polisen, minst 3 dagar i veckan då dom inte anser försvunna katter så akut. Jag tror säkert att katten är in närheten och ger den lite tid, lägg ut mat sent på kvällen så inte fåglar äter upp maten.
Lägg efterlysning även på Kattpolisen.iFokus. Där tittar folk som har hittat en katt.
Många bra råd i #1.
Katter som kommer ut på okänd plats är ofta mkt stressade. De gömmer sig ofta i närheten och ligger och trycker till att börja med.
Ställ ut mat i närheten av där katten kom ut. Ställ den lite skyddat t ex invid ett buskage eller invid husväggen. Ställ ut den först till kvällen så att fåglarna inte äter upp den. Använd gärna mat som doftar mkt o gott, t ex tonfisk, samt mat som katten är van vid.
Ställ även ut vatten. Är det kallt ute så kan du lägga lite socker i vattnet så tar det längre tid för vattnet att frysa. Det är ofarligt för katten över en kortare tid.
Genom att mata katten så minskar du risken för att katten tvingas börja vandra p g a hunger. Ställ gärna en s k baby-watcher bredvid matkoppen. Då hör du om någon är där och äter och kan kolla vem det är. Du kan ev. ha flera matningsplatser och sedan kolla var någon äter. Där fortsätter du att mata. Där du har etablerat en matningsplats kan du sedan överväga att placera en sk kattfälla (kan lånas/hyras t ex på ett katthem) . Min inställning är att det är bättre att mata hela kvarterets katter än att den bortsprungna katten blir utan mat och tvingas börja vandra.
Leta ffa i skymning-mörker-gryning, d v s under dygnets lugna del. Så dags är katter ofta lite extra "aktiva och modiga" och chansen är större att han vågar ge sig till känna. Var ute MÅNGA timmar i sträck och rör dig långsamt i närområdet så ökar chansen att han vågar ta kontakt med dig (gäller även katter som normalt sett är mkt sociala).
Försök erbjuda en fri väg in, t ex genom ett öppet fönster eller genom en öppen altandörr. Tänk dock på er egen säkerhet i första hand!!! Placera då väldoftande mat en bit in i rummet. Vågar man inte ha öppet hela natten så kanske man ändå kan testa detta fram tills det att man själv går och lägger sig?
Du kan också försöka "skylta" med familjens doft utanför där katten kom ut, så kanske han blir mer benägen att hålla sig kvar i närheten. Kanske genom att ställa ut transportburen med en nyss använd t-shirt i eller liknande (+ baby watcher bredvid???).
Katter KAN börja vandra dit där de bodde tidigare. Man tror att de gör detta med hjälp av magnetfält i marken. Men det är nog inte det vanligaste, skulle jag vilja påstå, men kontakta gärna tidigare grannar och be att de håller utkik tills vidare. Eller åk tillbaka själva och sätt upp lappar där ni bodde där ni ber att folk håller utkik. Det kan ju dock ta ett tag för en katt att ta sig den sträckan… Man kan också lappa sträckan mellan nya och gamla hemmet.
Det viktigaste just nu är emellertid att ni sätter upp efterlysningslappar 400 meter bortåt i varje riktning sett hemifrån. Vart eftersom tiden går så utökar ni området som ni lappar. Lägg även efterlysningslappar i grannarnas brevlådor.
Anmäl katten som bortsprungen till polisen på 11414 samt till id-registret om katten är id-märkt och registrerad.
Efterlys katten på Facebook-sidor så som Vi längtar hem, Efterlysta djur, Missing Cats Sweden, Bortsprungna katter - djur.id mfl.
Efterlys också katten på katthemmens efterlystsidor, på Kattpolisen i fokus, samt i lokaltidningen.
Man kan även efterlysa sin katt på Blockets efterlystsida, då når man ut till många, men tyvärr verkar det vara ngn galning som plockar telefonnummer från Blocket och ringer och påstår att han har katterna, plågar dem o s v. Det har visat sig vara fejk i flera fall men är naturligtvis otäckt om man drabbas.
OM någon ringer och säger sig ha hittat katten så ska man f ö aldrig åka dit ensam, utan alltid se till att ha sällskap med sig!!!!!! Tyvärr finns det människor som inte mår så bra där ute, och som beter sig illa…
Se dig också om "med kattögon". Var finns bra gömställen för en rädd och stressad katt? Leta i buskage, under bilar, uppe på bildäck, under altaner/balkonger, på uteplatser i markplan o s v (beroende på hur du bor). Ta med en ficklampa ut i mörkret och lys. Har du tur kan du få se kattögon glimma till.
Lyssna efter katter som jamar och ta reda på vilka de är.
OM du får syn på katten så ska HAN komma till DIG. D v s "jaga" aldrig. Det kan ibland ta flera timmar, så rusta dig med mat att locka med, varma kläder och mkt tålamod!
Håller tummarna för att han snart är hemma hos er igen!!!!
Uppdatera gärna med foto + ung. vart i landet ni bor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Åh, tack så otroligt mycket för bra råd & tips! Tänkte jag skulle ge mig ut ikväll igen när dottern har somnat :) talade men en förut som också sa att han förmodligen ligger & gömmer sig någonstans, vilket han har gjort tidigare så fort en främmande människa besökt oss. "/
jo men bara varit borta ett dygn den kommer någ vidare hör med de där du bodde innan så den inte vandrat hem
Jag vet av många katter som vandrat hem efter flytt… Åk gärna tillbaka och kolla runtomkring, ropa på katten där du bodde tidigare :)
lägg ut något med en lukt som den känner igen typ en filt eller något ställ sen ut matskålen
Är han fortfarande borta? Googla efter ID-Hund och se om det finns någon ID-Hundsförare som bor i närheten av er. Dessa hundar är tränade till att söka efter försvunna katter och hundar. Tack vare en sån så lyckades jag lokalisera min innekatt som var borta i nästan 5 dygn. Men ja, då min katt varit innekatt i sina 9 år han levt så fanns han rätt nära hemmet. Vet inte hur en utekatt fungerar på nya ytor. Men hunden borde kunna få upp spår. :)
8 Skulle tipsa om ID-Hund då jag läste om det i lokala tidningen igår hur dom arbetar :) Bra tips du kom med 👍
#8 Vilket bra tips med ID-hund! Har aldrig hört talas om det. Tyvärr fanns det ingen i mitt län ännu. Det här borde väl intressera många hundägare. En kul träningsmetod och sysselsättning för hunden och som kan hjälpa andra dessutom! Undrar om dom flesta hundägare vet om detta med ID-hund ens…….? Kanske borde tipsas och talas om mer.
#0 Hoppas din lilla kisse hittar hem snart! Håller tummarna! Du har fått bra tips här.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Aldrig hört talas om id hund, ska memorera det om han skulle försvinna igen! :) Ställde iallafall ut matskålen & vattenskål & även buren han åkte hit i & la i en gosdyna som är till kattsängen, första natten de stod ute var det någon som ätit av det, kan ju varit vilken katt som helst, ej fåglar för det var inte utsprätt något :) Ingen kisse hela dagen efteråt, efter jag varit ute & gått & letat på kvällen så ställde jag mig i duschen & helt plötsligt öppnar min sambo dörren med mitt hjärta i famnen!! :D jag är så glad! Då hade han gått en bit han med efter att idrottshallen stängt & då hade han kommit :) förmodligen legat & gömt sig någonstans, så orolig lättnad! Gnäller efter mig varje gång jag ej är i närheten men det lägger sig nog :) han som alltid varit så kelig & ska upp & kramas & i ansiktet, ingenting förut mot hur han är nu, fortfarande som ett litet barn haha :) tänk att katter kan få sån betydelse, att deras personlighet kan sätta sånt avtryck i hjärtat och hur det kan vara så tomt när de är borta. Vi fick ju ta bort hans bror innan vi flyttade hit så det kan ju också vara en anledning till att han är så extremt sjuk efter närhet nu.. Vad vet jag :)
Vad skönt att din lille pojke fått komma hem igen! ❤️
Klart han är i stort behov av närhet nu, han har ju haft en traumatisk upplevelse och har känt sig otrygg Och när hans nära och kära familj finns i närheten, var annars vill man va? ;)
Är katten ID-märkt och registrerad? (Såg inget om det i tråden, men kanske har läst slarvigt, ber om ursäkt i så fall.) Om inte, fixa det så snart du kan.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Grattis!!! 🎂🎈❤️
Det är bara SÅ härligt att få hem sin lilla katt igen!!!
Njut av varandra nu!
Jag instämmer med #12: är han inte id-märkt och registrerad sedan tidigare så se till att göra det så snart som möjligt. Det kan vara guld värt (ifall han - gud förbjude - skulle komma bort igen). ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
tack, jag är såå glad! :). Jodå han är id märkt, dock inte registrerad än då de var innekatter först & sen försvann papperena i första flytten men har hittat dem nu så det ska ordnas! Fick sån ångest att jag inte gjort det tidigare! :(
Tyvärr är det väldigt vanligt att innekatter kommer ut av misstag. Därför behöver även innekatter vara id-märkta och registrerade. Innekatter ramlar ut genom fönster och ner från balkonger (jättevanligt och ofta förenat med skador!), de smiter ur transportburen på väg till veterinären eller när man är på väg på semester, de tar sig ur selen när de är på koppelpromenad, smiter ut genom ytterdörren i ett obevakat ögonblick o s v.
Hittas en katt t ex skadad eller sjuk ute och inkommer till veterinär så avlivas den ofta om man inte mkt snart hittar ägaren. Och att hitta ägaren utan ID-märkning + registrering är ofta mkt svårt. Det finns alltså all anledning att id-märka och regga även sin innekatt, vilket vi får försöka informera mer om på olika kattsajter.
#14 förstår verkligen din ångest. Dock verkar det som att man kan få hjälp att akut-registrera sin katt sådana här ggr om den är id-märkt sedan tidigare (har följt några sådana fall på senare tid).
Känner du förresten till att du kan registrera katten både i SKKs id-register och i SVERAK? SKK har det mest kända registret, medans SVERAKs är gratis. Du gör klokt i att regga katten i båda registren.
Är din katt id-märkt via örontatuering så bör du också kolla om tatueringen är i gott skick. Är den suddig så bör du även komplettera med en chip-märkning.
Alltid lika härligt när en katt har hittat hem igen!!!! ❤️
11 Vad roligt och höra att han är inne nu 🐱 Jag tror han kommer hålla sig inne i flera dagar nu men kommer allt eftersom vänja sig att gå ut och in. 🙂
Ja absolut tänkte jag fel när han var inne, att inte skicka iväg dem på en gång, slarvigt! "/. Han går in & ut nu, hittar hem till både ytterdörren & dörren till uteplatsen! :) ny namnlapp & papperen för registrering är skickade :) dock gnäller han väldigt när han kommer in så fort jag inte är i närheten. Har han aldrig gjort förut "/ men som sagt det lägger sig nog :)
Vad härligt att han är tillbaka nu! :D
Angående Id-hund så kan man kolla med hundar som finns i länet bredvid ens eget om det finns några registrerade där. De jag fick hjälp av kom från Uppsala län, själv bor jag i Stockholm. Tror tyvärr inte att många vet att det finns Id-hundar, men jag försöker sprida informationen både till hundägare som kan intressera sig för att utbilda sig och sina hundar (min pojkvän ska troligtvis utbilda sig och sin vovve. :D) samt att jag sprider informationen till människor vars husdjur sprungit bort. Är alltid lättare att veta vart man ska leta om man i alla fall vet vart omkring ens djur har varit. :)