Diarre hos katt!
Hej!
Texas har nu haft diarre i två dagar och jag förstår inte problemet. Absolut inget fel på hans hälsotillstånd då han springer runt som en tok och leker och han verkar inte ha ont av det.
Hur ska jag göra så han blir bra i magen igen? Han äter torrfoder och blötmat.
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Vår ena katt var lös i magen nu nyligen, gav kokt torsk och kokt kyckling, enbart det, några dagar, hjälpte, och sedan gav vanlig mat sakta igen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1# Tack! Får springa iväg och köpa torsk och se hur det går.
Bunnysta@instagram
Kan han ha ätit något olämpligt?
Diarré kan ibland bero på motsatsen dvs förstoppning (men då borde du märkt av det).
Är det en vuxen katt? Är det en ensamkatt (om inte - har de andra katterna också problem?) Är katten normalviktig? Inget blod i avföringen eller så? Är katten öm på magen om du känner/klappar försiktigt?
Oftast beror diarré på att katten ätit något den inte borde och/eller att den fått störningar i tarmfloran (tex pga bakterier eller virus). Håll koll så att katten dricker tillräckligt - katter har tyvärr lätt för att bli uttorkade (=livsfarligt). Häll gärna extra vatten på blötmaten tex.
Någonting som jag upplever fungerar mot magproblem är att ge "goda bakterier" tex Fortiflora. Så det kan vara värt att testa om man tror att diarrén beror på en tillfällig störning i tarmen.
Om katten för övrigt är i bra skick (vikt, allmäntillstånd) kan det vara bra att låta katten vara utan mat ett dygn så magen återhämtar sig. Sedan försiktigt ge den mat som den är van vid i små portioner.
Hoppas Texas blir bra snart! :)
3# Han är ensamkatt och bor inomhus jo han kan ju fått i sig något olämpligt men inte vad jag sett. Enda jag vet är att han lyckats dra ner torrfodret och jag kom på honom med att sitta och äta på golvet (kattungar asså…) sen har han lyckats få tag på lite av kaninernas hö om nu det är farligt såfall flyttar jag höhäcken på något sätt så han inte kommer åt det! Tack för tipsen! Han är i bra skick och jag har inte märkt av någonting utom just diarre så det är ju också ett alternativ. Tror jag provar med att låta honom nöja sig med vattnet i ett dygn och sen som du sa ge honom små portioner mat och om inte de hjälper provar jag torsk/kycklig och fortiflora! :)
Bunnysta@instagram
Förutom det som redan skrivits, är det en frigående utekatt? Isåfall kanske han har hittat på någon som matar honom. För katter blir lätt dåliga om dom äter foder de inte är Vans vid
#4 Höet kan definitivt vara boven i dramat. Det innehåller både det ena och det andra. Hoppas det ordnar sig för Texas snart,
#5 Står i #4 att han bor inomhus.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.