Letar en svart katt med blå ögon!
Hej, jag letar efter en svart katt med blå ögon. Vet ni någon ras som kan se ut så?
bombay är svart- men vet inte hur ögonen ser ut
Jag tror de ska vara kopparfärgade…. Men är inte säker?
Det finns en ganska ny ras som heter Ojos Azules som har klart blå ögon, den är dock inte gokänd i Sverige vad jag vet.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
De enda svarta katter med blå ögon jag känner till är bondkatter.
Dock skall Orientaler och Siameser ha blå ögon - så en helsvart oriental med blå ögon skall väl inte vara helt omöjligt att hitta =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Hm, bondkatt skulle ju fungera….:) oriental och siames … Trivs de som innekatter?
#5 bland Orientaler och Siameser är nog 99% innekatter - många tar ut dem i koppel dock =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#5 Färgade bondkatter med blå ögon beror på en extremt ovanlig genetisk slump. Att hitta en sådan är nog näst intill omöjligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Hm, ja…. Jag missade precis sådanna kattungar på blocket….:/
#8 Hur gamla var de kattungarna?
Sajtvärd Katter iFokus
Orientaler ska ha gröna ögon.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#8 Är det kattungarna som är resultatet av blandrasavel med birma, ragdoll och norsk skogkatt, kommer kattungarna inte behålla sin blå ögonfärg. Hos ragdoll och birma är den blå ögonfärgen kopplad till maskanlaget (siamesteckningen).
Sajtvärd Katter iFokus
#10 asså?
Oj, tror jag blandat ihop det lite då - ursäkta för detta och bra att du påpekade det ^^
Jag tror de var rätt precis 12 veckor…. Hur så?
#13 Små kattungar har alltid blå ögon, men den ändras när de blir äldre.
Sajtvärd Katter iFokus
Lite OT (svar kan skickas i PM istället!)
Men varför föds katter med blå ögon, när det ändå ändras senare?
Har aldrig riktigt fattat det 🤔
Alltid? Hur unga pratar vi om då?
#16 Är det kattungarna som är blandning av ragdoll, birma och norsk skogkatt är de så pass unga på bilderna att deras ögonfärg kommer att ändras. Att de behåller sin blå ögonfärg är nämligen genetiskt omöjligt eftersom de inte är maskade.
Sajtvärd Katter iFokus
Aha, jag förstår … Eller egentligen inte eftersom jag Inter ngn kunskap om det 😜katterna jag såg är inte kvar längre. Jag tror det var bondkatter.
#16 kattungar jag fött upp har varit 7-8 veckor då ögonfärgen börjar förändras. Sedan kan de ta ett bra tag till innan rätta färgen kommer fram. Har kattungar som skiftat från blått till brunt och nu som vuxen gulgröna.
Jag förstår, jag tror att de kattungar jag såg var runt 4 veckor på bilden……
Svarta katter med blåa ögon är ovanligt.. Du kan få vänta väldigt länge på en sån katt… Min mamma går till en dam som har en svart katt med klar blåa ögon. Har för mig att hon sa det var en siames blandning. Men fortfarande är det ovanligt att det blir så..