Introducera ny katt?
Jag och min sambo har börjat fundera på att köpa en till katt som sällskap till våran lille tjej på 7 mån och har börjat kolla runt lite nu efter en passande kompis så därav har jag lite frågor..
*Skulle det funka med en vuxen katt eller är en kattunge bäst för att dom ska ha optimal chans att kunna komma överens?
*Hur introducerar man en ny katt på bästa sätt?
*Ungefär hur lång tid tar det innan man kan se om dom funkar ihop eller ej? kan tänka mig att dom inte kommer bli bästisar på fem minuter
*Vi har en hona, bör vi leta efter en till hona då eller spelar kön mindre roll?
*Just nu har vi två lådor till våran tjej, bör vi sätta ut en extra innan den nya katten kommer för att minimera risken för felpinkningar?
Det är olika, men generellt sätt går det bättre att introducera en ung katt/kattunge än en vuxen katt. Er katt är dock ganska ung, vilket gör att det förmodligen går bra med en äldre också.
Det finns olika metoder. Vissa tar helt enkelt in båda katterna i ett rum och låter dom fixa det själv, medan andra först delar upp lägenheten ett par dagar med kompostgaller så katterna får känna lukten av samt se varandra innan mötet. Det kan då vara bra att mata katterna samtidigt på varsin sida, eftersom katten få förknippar den andra katten med något positivt. Feliway är bra att sätta i kontakten, det lugnar. Kan även vara bra att leka med katterna innan så dom är lite trötta.
Vissa blir vänner fort, men det kan ta några veckor av fräsande också. Så länge dom inte slåss bör man låta dom vara ifred, om man hela tiden är där och stör för att man är orolig så kan det förstöra mer än vad det hjälper.
Vissa upplever att hanar leker lite mer hårdhänt, och att det därför kan vara bra att ta samma kön. Men det är otroligt individuellt, och två honor kan komma lika bra/dåligt överens som en hona och en hane. Välj efter temperament istället, är honan ni har nu väldigt lekfull så bör ni ha en lekfull kompis, och är hon väldigt lugn bör ni ta en lugn kompis.
Ja, man bör ha en låda per katt plus en till.
Vet inte om er nuvarande hona är kastrerad, men om hon inte är det kan det vara bra att göra. Om ni väljer en vuxen katt bör den också vara kastrerad. Okastrerade katter är automatiskt ranghöga, och två okastrerade katter har större risk att börja bråka. Det borde dock inte vara någon fara eftersom er katt är ganska ung, det brukar vara i två-treårs åldern som katter börjar bry sig om reviret.
Sen rekommenderar jag en raskatt från en seriös uppfödare, om man vill ha raskatt, eller en katt från ett katthem om man vill ha en huskatt. Oavsett så bör den vara vaccinerad (antal gånger beror på ålder), ID-märkt och besiktad. Katten bör vara minst 12 veckor, och en äldre katt bör som sagt vara kastrerad. (Det går dock att kastrera kattungar nu också, och det skadar ju inte om det blir gjort så tidigt som möjligt). Men det är lite OT, och jag ber om ursäkt om det var info du inte ville ha/redan visste om.
//Jessie
Tack för svar! :)
Vi hade tänkt köpa en feliway och sätta i väggutaget när den nya katten kommer hem.
Vår tjej är inte kastrerad ännu, jag har ansett att hon är för liten och jag är lite nojjig angående kastrering då det är ett stort ingrepp och vi har haft en katt i familjen tidigare som dog på operationsbordet under kastreringen. Så därav har jag skjutit upp det lite. :) Är det bäst att göra det innan man tar hem en ny katt då? Eller kan vi vänta lite till med det? Är livrädd att det ska hända henne något under operationen.
#2 Man kan kastrera katter vid 12 veckors ålder, så jag tror inte hon är för liten (: Väljer man dessutom flanksnitt istället för vanlig kastrering, så är det mindre risk. Dock inte alla veterinärer som utför det. Jag skulle dock kastrera så fort som möjligt oavsett, även om jag förstår att det känns läskigt om ni har förlorat en katt på det viset innan.Jag var också orolig när min hona kastrerades, hon är också ganska liten (är idag fem år och väger ca 2.5 kg) men det gick jättebra.
Skaffar ni en honkattunge gör det förmodligen inget att hon är okastrerad. Skaffar ni en hankattunge får ni såklart tänka på att vissa katter blir könsmogna väldigt tidigt, så det inte blir några överraskningar.
Er katt är som sagt ganska ung, så äldre katter borde inte se henne som ett hot utan den äldre katten blir ranghög. Men samtidigt så är hon förmodligen könsmogen eller blir det snart, och då kan det blir bråk med en äldre kastrerad katt. Så det är svårt att säga om det skulle bli ett problem.
Så jag skulle kastrera henne innan. Det är dessutom väldigt stressande för katter att vara fertila, och hon kan börja markera inne pga av det. Det är alltså egentligen bäst att kastrera en katt innan den blir könsmogen.
//Jessie
#3 I grund och botten så är hon ju inte för liten åldersmässigt då hon är 7 månader men jag har tyckt att hon fortfarande är en liten bebis fast än hon börjar bli stor nu. Vägde henne för 3-4 veckor sedan och då vägde hon 3,2kg så hon är ju inte så jättepluttig. :) Tror hon precis har blivit könsmogen nu då hon har börjat prata mer än vanligt. Hon har helt plötsligt blivit hiskeligt pratglad och kan gå runt hur länge som helst och bara mjaua. :)
Blir det en hankatt vi skaffar så blir det definitivt kastrering innan vi hämtar hem nya katten då vi inte vill ha några bebisar. :)
Ska prata lite med sambon och se om vi ska boka en tid för kastrering efter jul. Just nu verkar hon ju inte må dåligt av att vara okastrerad så vi väntar åtminstonde till jul och nyår är över. :)
Tack för bra och trevliga svar! :) Var lite rädd för att skriva att vi inte kastrerat henne ännu. :)
#4 Ja, då låter det som att hon börjat löpa. Just nu är det förmodligen svårt att få tid också med jul och nyårsledigheter så efter högtiderna blir säkert bra. Då har ni ju tid att kolla upp lite olika veterinärer och så också.
Bara roligt att kunna hjälpa till! (:
//Jessie
#5 Ja, det känns som att det är svårt att få tid nu. Tror det blir kalmar djursjukhus då, det var där hon chippades och vaccinerades och jag tycker personalen verkar kunniga där och dom är väldigt trevliga. :)
Vi lät våra nosa några sekunder genom gallret på buren, sen släppte vi ut nykomlingen och betedde oss som att det var det mest naturliga i världen. Vår äldre hane var 9 månader, den yngre hanen 4 månader. Gick hur bra som helst. Ingen feliway eller avgränsning. Vår äldre såg jätteförvånad ut, men är genomsnäll och nyfiken. Den yngre sprang rätt ut med svansen rakt upp i luften och verkade så glad över en ny kattkompis. De har varit bästa vänner sen dess :) Dag 2 hos oss: