Helt ny, vad ska jag börja med?
Hej fina ni!
Jag skulle behöva er hjälp. Mina katter äter idag både torr- och blötfoder. Jag har blivit så otroligt intresserad av BARF och önskar att få lära mig mer för varje dag.
Min fråga är; Vad kan jag börja ge mina katter just nu? Finns det något jag kan köpa idag i affären och kanske ge dom någon gång i veckan för att vänja dom vid överhuvudtaget att äta kött, eftersom dom aldrig ätit rått kött förut. Såsom kycklinghjärta, kycklingben, äggula eller liknande?
Min andra fråga; Om jag då köper exempelvis Kronfågelns kycklinghjärta, vad gör jag från att jag kommer hem till köket? Ska jag frysa in det några dagar, eller hur gör jag? Hur håller man det fräscht och utan bakterier? Är helt vilse! Skulle vilja veta alla tips för en riktig nybörjarstart både för mig och mina katter att lära oss det allra första steget :) Skriv så mycket ni orkar! Tusen tack på förhand till alla er!
Du kan börja med att bjuda på tex. kycklinghjärta, kycklingfilé, kycklingvingar (omörat och okryddat), bitar av fläsk, nöt, lamm, grisknorrar…. osv. Det går alldeles utmärkt att ge det färskt när det är nyköpt och resten kan du lösfrysa på en bricka och lägga i burkar/påsar och bara ta fram det du behöver. Så småningom så behövs det tillsatt kalcium om inte katten äter tillräckligt med ben. En del katter är lätta att få dem att äta rått och andra katter tar det längre tid med. Men det är en början i alla fall. Torrfoder skulle jag ta bort på en gång och bara bjuda på blötmat (ex. Mjau och Bozita) och Barf. På Facebook finns en ny grupp som heter Barf och färskfoder för katt. Där finns det erfarna barfare och nybörjare och allt däremellan och alla frågor är välkomna.
Tusen tusen tack för alla råd! :) Köpte kycklinghjärta, dom är helt tokiga i det! Skulle sååå gärna vilja köpa kycklingvingar i morgon. Men ska jag bara lägga fram en färsk kycklingvinge åt dom? Behöver jag skära upp den eller hur ska jag göra? Dom har ju som sagt aldrig ätit rått kött förut någonsin, bara kattfoder och nu provat kycklinghjärta. Är det verkligen 100% säkert att dom inte skadas om jag ger dom en kycklingvinge som den är? Eller ska jag skära upp den första gången? Skriv gärna allt ni vet och tycker :D Tack så mycket!
Vad kul att dina katter gillar kycklinghjärta.
Kolla noga att det inte är mörad kyckling (om jag inte skrev det tidigare?), när du köper kyckling. tyvärr möras den mesta kycklingen idag med salt, men 0,2 g salt är helt naturligt salt i produkten, men över det så är det tillsatt. Kronfågels kycklingvingar brukar vara omörade. Och ja, du kan ge hela vingen. Är du lite orolig så kan du ta en hammare och slå med den så benen krossas lite. Eller klippa lite i vingen. Men det behövs inte tycker jag. Tänk på vad katter fångar när de får vara ute. Det är råttor, möss, sorkar, fåglar, ödlor… och allt har ben i sig. :)
#0 Gå in på barf i fokus, där här du hur mycket som helst att läsa och lära dig av de som Barfar.