Nybörjarkattägare
Hej! Jag är 14 år och min familj ska skaffa en kattunge. Katten har vi inte börjat leta efter eftersom den kommer mest att var min och mina 2 äldre bröders och vi måste lära oss mer om kattskötsel först. Min familj har haft katt ända sen mamma och pappa gifte sig (ca 20 år sedan) så dom har erfarenhet om sånt här. Våran senaste katt gick bort år 2007 så jag vet väldigt lite om kattungar, Därför skulle det vara bra om jag fick lite tips om hur man tar hand om en väldigt liten katt.
Jag har läst några andra inlägg här och väldigt många av kommentarerna svävade ut till vem som hade rätt eller fel, så jag skulle vilja att denna tråd stannar som tips och hjälp för en nybörjare.🙂
Du skriver att ni ska skaffa en "väldigt liten katt". Mina viktigaste tips för en liten katt är att
- den inte får skiljas från sin mamma eller syskon förrän den är minst 12 veckor gammal; http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html
- den behöver sällskap i hemmet av en annan katt, ung eller gammal. Många katthem vägrar sälja ensamma kattungar av det skälet;
- den måste vara dubbelvaccinerad (= 2 ggr) mot kattpest och kattsnuva;
- den måste bli ID-märkt och registrerad hos DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis);
- den måste ha en lugn och bekväm plats där den får vila och vara ifred i det nya hemmet, så den känner sig trygg;
- den får inte släppas ut utomhus det första året, och i så fall måste den vara kastrerad och det måste vara en helt bilfri miljö. Det bästa är att låta katten vara innekatt med tillgång till balkong/altan och/eller koppelpromenader. Även om den är innekatt måste den kastreras vid ca 5-6 månaders ålder.
- den ska ha en veterinärvårdsförsäkring hos t ex Folksam eller Agria.
- den ska få stanna i sitt hem hela sitt liv och aldrig överges.
Det är jättebra att du förbereder dig innan ni skaffar en katt! Själv har jag lärt mig mycket genom att läsa böcker, kolla vad de har för böcker på ditt bibliotek eller köp. Tips på böcker kan vara Susanne Hellman Holmströms "Din katts beteende" och även Anne-Marie Nilssons "Kattens sjukdomar" där man kan läsa i alla fall de första fem kapitlen innan man skaffar katt, sedan kanske man inte behöver läsa alla sjukdomsbeskrivningarna
men den är bra att ha och slå upp i om något händer. Tycker även att jag fått ut något av att läsa Vicky Halls böcker om sitt arbete som katt-beteendevetare. Finns säkert många fler som är bra!
SVERAK har ett kompendie som kostar 60 kr inklusive frakt som heter "Att ha katt" som jag inte läst själv men någon annan kanske vet om det är värt pengarna? Man beställer på http://www.sverak.se/index.htm klicka på "material".
Det du måste ha till katten är en klösbräda/klösträd av något slag. Katten kommer att klösa på saker och ting, och då bör du visa den var den får klösa. Både markera vad som inte är OK, och vad som är OK.
Sedan behövs minst en kattlåda (min katt väjer att kissa i en låda, och att bajsa i en- andra katter kan tycka att den är "full" så fort den är använd- se hur just din katt reagerar) som töms minst en gång om dagen, gärna 2-3 gånger, morgon och kväll? Du får pröva dig fram till vilken sand din katt föredrar. Det viktiga är att det är katten som väljer, inte vi människor. Du märker om katten inte gillar sanden, då används inte lådan….
Leksaker behövs garanterat (men mycket kan man göra själv av saker som redan finns hemma), en bra borste, lite gott kattgodis?
En bok som är bra för nybörjare är "att skaffa katt" av Susanne Hellman Holmström.
Sedan tycker jag att du ska undvika kattmat med mycket majs, soja, vete osv, många av dessa hittar du i mataffärerna. De dyrare sorterna som finns (nätet, djuraffärerna) innehåller framförallt kött och fett- vilket katten behöver för att växa och må bra. De är lite dyrare- men räcker längre, och katten brukar hålla sig mätt längre på dessa.
Läs, läs läs! Mycket kan du läsa dig till, och mycket får du lära dig när katten kommer hem till er, det är ju en individ ni får!
Lycka till!