Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 839 ggr
Ellenfyrkant
0

Varför krafs på dörren?

Jag har två katter, en vuxen och en kattunge på 4 månader. Dessa är utstängda från sovrummet nattetid, den vuxna katten har alltid varit det och det har alltid funkat bra. Kattungen tycker i princip bara om att umgås med andra katten. Söker aldrig mänsklig kontakt och springer iväg när man vill plocka upp henne (varför?). Till mitt tråkiga bekymmer… Kattungen krafsar så mycket och så intensivt det bara går tills jag vaknar (ca 05 varje morgon) oavsett om jag går upp eller ej kan hon ibland upprepa en timma senare och jag har otroligt svårt att somna om så detta har börjat trötta ut mig rejält. De har mat nattetid och om jag går upp vill hon ändå inte umgås med mig. Vad sjutton är felet?

Mvh Ellenfyrkant

Cahira
1

Helt enkelt gör hon det för att det fungerar. Räcker med att gå upp en gång och t.ex. ge mat så har man förstärkt det. Skaffa leksaker och annat som kan roa kattungen nattetid att bränna energin på ett bättre vis. Katter är nattdjur så de behöver saker att roa sig med nattetid, speciellt som unga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ellenfyrkant
0

#1 Fast den enstaka gång jag gått upp efter 10 min som vaken är isåf för att gå på toa. Sedan försvinner jag ju igen. Katten har ju inget kul åt det? Så vad är det i så fall som funkar? Det konstiga för mig är att hon krafsar på dörren där jag är, men hon söker ingen kontakt med mig för övrigt.

Mvh Ellenfyrkant

[HundochKatt]
0

Även fast katten inte är eller ser ut att vara intresserad av dig så vill den ha lite koll vad du gör, var du är. Sällskapssjuka kan de alltså vara utan att vara keliga/sitta i knä osv.

[trazy]
0

de vill har sällskapp