VoH Cat, några funderingar.
Nosat lite på VoH till katter och undrar nu hur mycket en katt på 6kg skall ha?
Vilken sort skall man ge anser ni?
Tillsätta något?
Han äter just nu Bozita mjukmat.

Mellan 3-7% av sin kroppsvikt. Jag hade valt den utan fisk då fisk är allergent för katter. Att tänka på är att VoH påstår att det är ett helfoder men ingen har hittills sett analyserna på fodret :-)
3-7%? Det var ett stort gap. Så om vi räknar på 7% så ska han alltså ha 420gram. Varje korv är på 250g, så han ska alltså ha nästan 2 korvar.
Äter inte ens så mycket av Bozita så möjligen att 7% är lite att ta i när det gäller honom. Försöker räkna fram hur länge en hel kartong på 34st 250g korvar skulle räcka men jag och matte går inte hand i hand så här sent. 🤔

Grovt kan man väl säga såhär att 3% är kastrat och 7% är digivande/dräktig hona ;) Men så är de ju alla individer, procentsatsen är ju bara en riktlinje. En aktiv sphynx behöver troligen mer mat än en lugn ragdoll tex ;)
Men om du börjar med 4% så ska han ha 240 gram om dagen, så får man justera utefter hullet sen…
#3 Ok. Ja han är ju en kastrerad hane som inte är så speciellt aktiv av sig, han är mer en livsnjutare av det lata slaget.😃
Då skulle jag räkna ut en giv på 2%. Och sen justera utifrån vad som händer med vikten efter ett tag.
Jag har en katt på 4,5 kg som klarar sig bra på en dagsgiva på 90 gram, han är halv aktiv.
Här kan du göra en egen uträkning utifrån exeldokument. http://barf.ifokus.se/discussions/50546c0dd4ebea71ba001cec-interaktiv-lathund-for-barf-recept-med-enkelhet
Båda mina kastrerade hanar får runt 140g barf om dagen. Superfina i hullet. Medelaktiva. Visst blir det bus och stoj, men sova är jäkligt gött tydligen ;) Jag började med att räkna ut hur mycket de skulle ha genom att helt enkelt använda vågen och se vad de håller vikten bra på.