Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 746 ggr
iiiiissa
0

Ge mig alla tips ni har!

Hej!

Någon här som tagit beslutet att inte låta katterna få vara i sovrummet av olika anledningar? Hur löste ni det?

Det är såhär att min sambo är astmatisk allergiker men verkar tåla Sphynx så om 11 veckor flyttar ev. en bebis in hos oss. På grund av allergin vill vi inte låta katten vara i sovrummet med risk att han utvecklar allergi för vår katt också.. Problem nr 2 är att lägenheten är min sambos (bostadsrätt) och den är nyrenoverad så vill vi inte att lägenheten ska bli förstörd av klösmärken osv (vilket jag hört ofta händer på dörren/dörrkarmen om man stänger dörren). Någon som har tips på hur man kan lösa det på ett snyggt och smidigt sätt?

[sanna70]
1

Jag har två katter hemma och jag stänger alltid sovrumsdörren när jag går ocg lägger mig (mest pga att jag har blivit väckt åtskilliga gånger av katter som hoppar på mina tår som sticker ut när jag har somnat och dem verkar vara oemotståndliga för mina katter) 

Jag ser till att det kommer lite ljus in i lägenheten, har utebelysning precis utanför så det lyser in också. Det finns även små  natt lampor man kan sätta i vägguttag, sedan är det leksaker som gäller. Varje månad får dem en ny liten leksak att roa sig med och en av dem gamla lägger jag undan. Efter ett tag kan man bara ta fram och byta ut deras små möss och bollar mm mm mm Det har fungerat bra hos mig.

iiiiissa
0

Inget krafs på dörren/dörrkarmen eller liknande när du gått och lagt dig? Det är främst jag som vill ha en liten kisse men sambon skulle bli tokig om lägenheten blev förstörd pga. den…

[sanna70]
1

Nej, ingenting men jag har två katter så dem har sällskap av varandra. Dock är kattungar väldigt busiga och det går aldrig att garantera att dem inte klöser eller klättrar i gardiner mm.

[sanna70]
2

Ps, klösbrädor är ett måste 🙂

shakira77
1

Stationera ut klösbrädor eller klösträd på några ställen i lägenheten. Visa katten ständigt att den ska klösa där, lyft den dit och krafsa lite så den förstår :) Du kan även köpa Feliway som gör katten lugn när den kommer hem till er. Om du lär den tidigt att dörren är stängd varje natt, och att ni inte öppnar om den är utanför, så kommer den tillslut att tycka att det är tråkigt att vara där utanför. Och som sagt, klös-möbler är viktigt :) Och att under en lång period visa tydligt att den får klösa på dom. Då minimerar du risken att den klöser på möbler eller liknande också :) Om den klöser på möbler kan du ryta till försiktigt och lyfta den till klösmöbeln. Då lär den sig också :) Men det är inte heller säkert att den ens kommer att röra dörren till sovrummet. Tror det mesta handlar om vad man vänjer katten vid direkt :) Lycka till! :)

annzoo
0

En stängd dörr och förbjudet rum har alltid varit jätteintressant för mina katter. allt från små 4-5veckor till vuxna katter. Så jag skulle iaf räkna med att kattungen kommer att ta sig in i sovrummet. Klösmöbler, mysiga bäddar och aktiveringssaker kan hjälpa till att minska suget att hoppa/klösa på dörren. Sphynx är väl en ganska social katt som älskar värme?

iiiiissa
0

Givetvis förstår jag att det inte går att garantera att katten inte klöser på dörren etc. så det jag undrade var om någon hade tips på hur jag ska göra för att få en snygg och praktisk lösning för att sovrumsdörren inte ska bli förstörd.

Att klösmöbler osv är ett måste vet jag redan, jag har haft katt flera gånger förut. Dock har jag aldrig behövt stänga djuret ute från något rum tidigare, men vill inte att sambon ska utveckla en ännu svårare allergi så det är tyvärr sådant vi får ta till

Milliz83
1

Håller med om klösmöbler, gärna ståendes precis bredvid möbeln/dörren de INTE ska klösa på. Sen kanske ett eget speciellt sovställe, kanske tom i andra änden av lägenheten. Ett myspys ställe med värmefilt/sovpåsar eller dyl. 

Fast den bästa garantin till att katten inte stör på natten är att busa/aktivera katten några timmar innan sovdax. Sen ge kvällsmat. Det är den naturliga instinkten - jaga - äta - tvätta sig - sova…. 

Om ni fortfarande har problem så finns det små tips och trix för att göra ett ställe oinbjudande.  Som färska lime klyftor ståendes bredvid sovrumsdörren - upprepa tills katten undviker stället. Om den klöser där den inte ska - dubbelhäftande tejp eller liknande så det blir klibbigt varje gång den försöker klösa. Och sista tipset är tandkräm eller lime på kablar om dom vill vara på sånt. Lycka till!

[cicoccabim]
1

Något som kanske kan fungera är att köpa en ssscat, och ställa den vid dörren när ni gått och lagt er. Den känner av när katten kommer i närheten, och blåser då ut luft som katten tycker är obehagligt. Om inget annat funkar och ni trots klösbrädor, lek och ignorerande har en jamande och klösande kisse utanför dörren på natten, kan detta göra att platsen utanför dörren upplevs som obehaglig. Och katten slutar med beteendet.

Jag har en sådan stående på diskbänken, för att min katt ska inse att det är en otrevlig plats, men inte förknippa obehaget med mig- det är ju diskbänken som försvarar sig…. dörren som försvarar sig (i ditt fall).

Om man har råd och vill lyxa till det finns det värmefiltar/värmedynor att lägga i kattkorgen- för den värmeälskade katten. Då blir det kanske mysigt att sova där hela natten?