Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2743 ggr
molbojse
0

Skruttan kissar på badrumsmattan :(

Hallå på er!
Mamma har nu ett problem med hennes misse, Skruttan, som ibland vägrar gå på lådan och sätter sig därför på badrumsmattan och kissar. Varför gör hon så?
Vi har inte ändrat något alls i hennes vardag. Det har hänt 2-3 gånger och första var för bara några veckor sen.
Kan det vara att hon är sjuk på något sätt?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

LinaN
0

inte bytt tvättmedel? Kattsand? inte gjort rent i lådan som vanligt? det drar kallt?

min upplevelse är att i regel så när katterna inte kissar i lådan så är de missnöjda.

'nu senast så kissade min ena katt i duschkabinen (tack o lov) och vart mycket missnöjd. jag testade att flytta på kattlådan till arbetsrummet där det inte är lika mycket spring som i korridoren i hallen (där vi haft kattlådan i nästan ett år) och då slutade hon kissa i duschen. korridoren tyckte jag vart ett bra ställe eftersom då hade katterna lika långt till lådan oavsett om de var i köket eller sovrummet.

Så ibland är det verkligen petitesser men som gör sån otrolig skillnad för katterna.

min ena katt jag fick ta bort för några veckor sedan började kissa i min ena blomkruka när vi satte upp en barngrind mellan vardagsrum och hallen. För hon ansåg troligen att det blev för jobbigt att hoppa  över/krypa under grinden för att gå på lådan. Vi fick ta bort henne pga svårigheter med öronen så att hon hade ont påverkade säkert hennes vilja till att förflytta sig också. hon vart en räddningskatt och var rejält vanskött när hon kom till oss, men trots regelbundna vet-besök och behandling så blev hon inte bättre. Så avlivningen hade inget med kisseriet att göra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[cicoccabim]
0

kolla så att det inte gör ont när hon kissar- då kan hon förknippa lådan med att det gör ont!Och väljer ett annat ställe att kissa på… Hur gammal är hon?

MonicaLagerquist
0

Kastrerad?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Rumblebee
0

Hur ofta rensas det i lådan?

Milliz83
0

Katter kan lätt få kristaller i urinen, så att det gör ont när de kissar. För att av avgöra om katten har detta så krävs ett urinprov. Lättast och billigast är om du köper ett urinprovs kit av veterinären. (Djuraffärer kan tänkas ha, men det förekommer inte så ofta.) Kitet består av en påse med plastkulor (som ersätter sanden att kissa på), ett provrör och även en pipett att samla upp urinen med. Förutom en rengjord låda ska du nu ha allt för att själv få ett urinprov från katten - OM du nu lyckats med att  övertala katten att faktiskt kissa på plastkulor :-) Vissa katter vägrar (som en av mina) så om katten inte har kissat på max (!) 24 h, avbryt försöket!! Prova igen ett par dagar senare eller ge upp och ta katten till veterinären. De ger katten lugnande/söver och tar ett prov direkt från blåsan. Mycket säkrare metod men också mycket dyrare…

De brukar även kunna se om katten har någon form av infektion, i urinen eller övrigt i kroppen. Även kolla allmäntillståndet. Priset för plastkule-metoden brukar vara ett par hundringar. Att söva/ ge lugnande brukar ju inte vara så billigt så räkna med att det blir dyrare.

sagan
0

Vad har ni för något i lådan och vad för typ av låda?

molbojse
0

Svarar till alla:
Hon är ca 5½ och steriliserad. Har sån sand med kristaller eller hur jag ska förklara, minns inte vad märket heter just nu, och haft den sanden i över ett halvår och aldrig varit problem innan. Hon har en låda med kant. Det byts en gång i månaden (instruktioner från påsen) och då byts allt ut helt och håller. Tror inte lådan skuras (bor inte hemma) vid sandbytet, kan det påverka?
Jag klipper hennes klor och får ibland ner klorna ganska korta, hon är innekatt, kan det påverka också?
Vi har inte bytt ut något alls (jag bodde hemma två månader efter separation men flyttade igen i förrgår). Dock är mammas lägenhet lite dragig, men Skruttan har aldrig gjort såhär innan trots att hon bott hos mamma sen augusti förra året. Skruttan är en omplacerad hittekatt.

MonicaLagerquist
3

Ja du hade jag haft kristallsand till mina katter hade de också valt att kissa på annat ställe.

Byt till finkorning parfymfri klumpbildande sand.

http://www.kattstatus.se/sida19.html

I länken ovanför finns en mångd bra tips när katten kissar/bajsar på fel ställe.

sagan
3

Som #8 skriver, byt kristallerna mot finkornig klumpbildande parfymfri sand. 

En katt går och gör sina behov rätt ända tills de inte klarar det längre. Det är därför många inte kan sätta sanden eller lådan i samband med felbeteendet. Vissa katter kan gå på samma sand i flera år utan att göra fel. Så det är olika när det sker. 

Vad hade din mamma i lådan innan kristallerna? Och varför diskas inte lådan ur vid byte? Det luktar ju väldigt mycket om man bara häller ur kristallerna och har i nytt. Tänkt hur ni hade tyckt om att stoppa ner näsan i massa ammoniak 😐

molbojse
0

Ah! Det hade jag faktiskt ingen aning om att de kan kissa "rätt" trots obehag! :o jag är hundmänniska ut i fingertopparna så kan i stort sett ingenting om katter :( Frågar å mammas vägnar.

Jag minns inte vad det var för sand innan, Skruttan övertogs av mamma från en gammal vän som inte tog hand om katten och då var sanden redan i lådan. Något grått som blev som smet så fort det blev minsta fuktigt. Oerhört obehaglig för vår del som smetade runt gegget i hela duschen, badrummet och resten av lägenheten :(

Hon krafsar även på utsidan av lådan först före hon kissar, sen kissar hon och sen krafsar hon på utsidan igen innan hon kliver ur. Vad kan det betyda? Det är en låda utan lock, den har bara en lite högre kant som ska hindra sanden från att fara ut när det krafsas i lådan. Skruttan är även ganska hemlig av sig, hon avskyr när hon blir iakttagen när hon kissar/bajsar eller äter. Är någon inne i badrummet när hon ska gå på toa sätter hon sig snällt utanför och väntar tills man är klar. Kan hennes "hemlighet" göra att hon eventuellt inte gillar lådan då den inte har ett "tak"?

MonicaLagerquist
0

Det låter som om Snuttan vill ha minst en låda till så att hon alltid kan gå på lådan ifred.Ställ den i ett avskilt hörn av att rum.

Har du läst på sidorna jag länkade till?
Stora höga plastbackar är bra.Många kattoaletter är på tok för små för katten som är ett renligt djur.

molbojse
0

Nej, jag har inte hunnit läsa där ännu. Satt uppe till tre inatt och skrev prov och innan det satt jag på telefonen så hade inte riktigt tid. Ska kolla så fort som möjligt!

Hon har bott själv med mamma i nästan ett år tills jag flyttade dit tillfälligt med två hundar. Kan hundarna ha påverkat henne att ogilla lådan?

sagan
0

#10 Absolut kan katten göra rätt även om den ogillar innehållet. De är renliga djur och försöker in i det sista att göra rätt. Så säg åt mamma att slänga kristallerna, tvätta ur lådan med diskmedel eller såpa och torka ur med klorin om ni har det. Annars räcker det med diskmedel eller såpa. Sen köper ni en bra klumpbildande sand, tömmer ur det som hon lämnar däri två gånger om dagen så ska du se att det löser sig. 

Tror inte att hundarna är orsaken till hennes felkissningar. Då katterna gör fel i anslutning till där lådan står vill de gärna göra rätt men något är fel. Vilket gör att det kan göra det utanför då.

Katter vill gärna ha flyktvägar så en låda med huv är inget jag skulle rekommendera. Min hane går inte gärna på lådan om vi går förbi utanför, men är vi inne i badrummet så kan han gå. Vet inte om han är rädd att vi ska stänga dörren och han blir kvar därinne. Även om det aldrig har hänt, Eller så har han väldigt präglat flyktbeteende. 😉

En sand jag rekommenderar som inte är allt för dyr men håller god kvallité är Compact Care. Finns på Grizzly Zoo. Det är plastsäckarna  jag tänker på.

molbojse
0

#13, finns det sand som är lukt- och dammfri? Mamma är lite skeptisk till att byta sand just pga dammet och lukt.

shakira77
0

Det bästa sandet som är luktfritt och dammfritt är Odour Lock! Det finns på olika nätbutiker och Arken Zoo :) Klumpar otroligt bra och räcker länge om man rengör varje dag! :)

sagan
1

#15 Om mamma vill ha en katt som går på lådan får hon stå ut med dammet. Det finns en del som dammar mer men vad jag vet ingen som är helt dammfri. i alla fall inte när man häller i det i lådan. Luktfritt kan man hålla om man ser till att tömma lådan morgon och kväll samt diska ur kattlådan med jämna mellanrum då lukten kan sätta sig i plasten.

Odour Lock kanske är något? Har inte hört eller provat det själv.

molbojse
0

#16 200% dammfritt går det ju inte att få det men vore en enorm fördel om skulle slippa behöva använda syrgasmask varje gång man ska rensa i lådan haha!

Ska absolut vidarebefordra alla tips som skrivs!

sagan
0

#17 Compact Care är enligt påsen "dammfri" men dammar när man häller upp. Denna tycker jag dammar mindre men är för dyr enligt mig www.zoozoo.com/sv/ecom/product/zoozoo-com-odour-eliminator-14-kg-104870002

Hoppas att mamma byter så kissen slutar kissa fel. 🙂