Kattmat till två olika
Tjäna. Har efter rek. Från butiken att schesir skulle vara bra. Men har nu läst lite om det, så jag tänkte byta ut det. Har en vanlig bondkatt kastrerad. Blir 2år i mars. Han åt bozita men insluppet dög inte det tyvärr. Den andra katten är en maincoone/perser som är cirka 1/2 år. Åt RC maincoone sorten med lite större bitar. Finns där ngt annat märke som har större bitar? Hon sväljer gärna de annars. Är tänkt hon ska bli kastrerad inom närmsta tiden. Vilka sorter hade ni viljat ge dom? För kan inte tänka mig de finns ett som dom kan dela på?! Tacksam för hjälp:)
Varför skulle katterna inte kunna äta samma foder för? En katt är en katt oavsett föräldrar. Tycker du ska börja ge katterna blötmat, Mjau eller Bozita är de fodren som är bäst på marknaden idag. Så slipper du fundera på bitar och vad för sort du ska ge 😃 Katten får i sig kött och vätska, precis som det ska ha.
Blötmat får don ngr ggr i veckan.. Men vill gärna ha ngt torrfoder också. Behöver de inte raskatten ha kitten mat som dom säger i butiken? Sen vill jag inte att den andre ska bli tjock så den får för kastrerad katter. Men de är kanske fel?!
Nu är jag visserligen nybörjare på katt, men skulle jag va du skulle jag öka blötfodret till minst en gång om dan, bara för man ger blötfoder dagligen behöver det inte betyda att man inte kan ge torrfoder man får bara räkna lite matte för att se hur mycket av båda man ska ge så det inte får för mycket.
Nepp, en raskatt behöver ingen specialmat, inte häller en kastrerad som jag förstått det. Börjar den kastrerad vissa tendenser till övervikt så är bästa (i mina ögon) att minska på torrfodret. Så skulle ge båda samma torrfoder
Både kattungar och vuxna katter kan ha samma BRA foder dvs ett med hög kötthalt, hög andel fett, inga/lite kolhydrater/spannmål. I det vilda så äter de samma mat :) Däremot så kan inte alltid njursjuka katter äta foder med högt andel protein, men det är en helt annan historia! Även kastrerade katter ska äta ett foder med hög andel protein + fett just därför att fettet är sällan den bidragande faktorn till fetma utan det är snarare inaktivitet, för mycket mat samt just kolhydrater.
Ska du ha torrfoder så hitta ett foder med så hög kötthalt som möjligt och så lite kolhydrater/spannmål i som möjligt. T.ex. Applaws, Porta Sensible 21, Orijen etc. Finns rätt många. Dock är Royal Canin tyvärr ett utav de sämsta för det innehåller alldeles för mycket spannmål och andra kolhydrater som inte är bra för våra små katter.
Det finns även barf dvs rå mat du kan köpa färdigt och ge tillsammans med blötmat. Många tror att katter måste ha mat framme hela tiden, men det stämmer inte. Mina får mat två gånger per dag och är hur lyckliga som helst. Eftersom jag utfodrar med endast barf så håller de sig mätta och goa hela dagen.
Taste of the Wild (den som har 42% protein) är ett bra val eftersom det är anpassade till vuxna och kattungar. Det är ett bra foder också!
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/taste_of_the_wild/tasteofthewild/250428
okej okej:) men känner att jag vill ha ett torrfoder ändå:)
Hur står sig bozita large mot de andra ni rek.? måste ha stora bitar för hon sväljer de annars bara tyvärr..
#6 Bozita och Mjau torrfoder är tyvärr värdelöst. Alldeles för mycket kolhydrater/spannmål!
Det enda torrfodret som jag har hittat med stora bitar som verkar rätt hyfsad är Kingsmoor Pure Katt stora raser, trots att potatis och ärtor är nr 2 och 3 på innehållsförteckningen.
De verkar tyvärr inte vara någon höjdare heller..:/
Jag matar mina katter Bozita torrfoder eftersom de kräktes varje dag när de åt Applaws och andra spannmålfri mat. De mår bra. Jag håller på att flytta de över till blöt men det går inte så bra (vet att det är bättre men vad kan man göra). Tror att det finns värre saker att mata katterna än Bozita torrfoder.
Om du matar med blötmat några gånger per vecka som du sa borde det vara okej. det är ju vattnet som är viktigaste för katten
En katt behöver vatten varje dag och inte bara några gånger i veckan. En katt som enbart äter torrfoder bör få i sig runt 0,5-0,6 dl per kilo kroppsvikt och dag. Det vill säga en katt på 4 kilo bör då dricka runt 2-2,4 deciliter per dag.
Varför ge torrfoder över huvudtaget? En katt har bristande törstreflex och jag själv är övertygad om att många av de njurproblem som katter har beror just på torrfoder. Har själv givit mina föregående katter torrfoder, men numer när jag vet bättre så kommer det inte innanför min tröskel.
Vissa katter äter inte blötmat. Jag tycker att det är också bra att mata varje dag med det. Sedan är torrfoder också smidigare och billigare. Jag har en stor 1 liter skål som står ut som jag byter ut med friskt vatten varje dag. Varje dag är det nästan slut (jag har 2 katter och 1 hund). De får i sig tillräckligt med vatten tror jag. Ändå försöker jag byta de över till blötmat men det är svårt när det är farligt för katter att gå utan mat för länge. Hanen har börjat äta blötmat istället för torrfodret vid lunch men honan vägrar fortfarande. Vi får se.
Visst, katter är kräsna ibland. Men så länge man bjuder på torrfoder så vill de som är torrfodertokiga ha det hellre. Jag skulle ta bort all torrfoder och vill de inte ha blötmat så skulle jag mixa/mala torrfoder och blanda med blötfoder och se om de vill ha då. Chips är inte heller bra för våra barn och vi ger inte det till barnen varje dag.
#14 Jag följer rådet från veterinären. Jag har försökt att ta bort torrfodret men då gick ner katterna snabbt i vikt och det är farligt för katternas njuren. De kan dö. Så nej, det är inget bra idé. Katter är inte som barn. Barn kommer äta något annat som man ställer framför dem. Katter däremot är känd att strejka tills de blir allvarliga sjuka. Det går inte att jämföra. Har provat att blanda ihop torrfoder och blötmat och det funkar inte.
https://www.youtube.com/watch?v=uZv0Pvm-b8o&list=WL&index=1&noredirect=1
Jag vet faktiskt skillnaden mellan katter och barn. ;) Men jag menade att chips är lika dåligt för barnen som torrfoder är för katten. Sedan att man måste kämpa med vissa katter är jag fullt medveten om. Men det gäller att vara envis också och inte ge upp efter första gången , Det är tusen gånger bättre att de äter blötmat än torrfoder, så jag förstår inte varför man fortsätter att ge torrfoder när katten äter blötmat. Men alla är vi olika och vissa är inte envisa nog eller påhittiga nog att få katten att börja smaka.
#13 Om du har samma vattenskål till hund ock katt är det inte konstigt att det är slut. Hundar dricker vatten och har det naturligt. Katterna har inte samma törstreflexer.
#15 Det går att få över katter på blötfoder om man är envisare än katten. Självklart ska inte katten gå ner i vikt, men man måste börja någonstans. Det är även bra att att veta att det kan ta månader innan man lyckas också! Så man inte ger upp för tidigt.