Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1692 ggr
Evelina!
0

RC Neutered Satiety Balance?

Var och kastrerade mina katter idag och fick detta foder (Royal Canin Neutered Satiety Balance) med mig hem att "prova på" då ju katter som kastrerats löper ökad risk för att drabbas av övervikt, vilket jag också är väl medveten om. Mina katter är i vanliga fall (nu är de ju inne några dar pga kastreringen) utekatter och rör sig mycket, mycket. De är 6-7 månader gamla och får kattungefoder (upp till 12 mån) från Applaws som bas och som drygas ut med antingen Bozita eller Applaws blötmat samt barfas så fort tillfälle ges (de äter även mängder med sork/möss). Jag undrar om detta är något jag kan fortsätta med (tänkte fortsättningsvis köpa Applaws vuxentorrfoder, men har en säck kvar som jag gärna låter dem äta upp innan jag byter helt) eller om jag gör bäst i att skaffa något mer kastreringsvänligt alternativ såsom veterinären föreslog? Kanske inte just detta foder jag fick prov på då det innehåller en hel massa spannmål, men kanske något annat? Vad tror/tänker ni? 

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
1

RC skulle jag personligen aldrig ge.
Du kan ge applaws och blötmat om du vill, ger jag till mina kastrerade katter fungerar utmärkt. Fick med någon provpaket från RC men skänkte bort det. 
Mina får mestadels mjau&bozitas blötmat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sorbel]
1

Det låter som du matar dina katter väldigt bra ändå. RC behövs inte. Eftersom dina katter är utekatter kommer de springa bort det extra och det kommer vara svårt för de att bli tjock (om de inte äter med grannar iaf). Det är bara att ha koll och ge inte för mycket mat! :)

[cicoccabim]
1

Min katt fick RC satiety när hon kastrerades, och den enda som hände var att hon aldrig blev mätt (och att hon bajsade kopiösa mängder som dessutom luktade väldigt illa…). Först när jag lade till rått kött blev hon mätt, och fick mycket finare päls. Idag får hon BARF, och mår prima,, har precis lagom lite hull, massor med energi plus att kattlådan inte luktar alls!Så om jag vore du skulle jag fortsätta med applaws och ge bra mjukmat- barfandet sköter de ju bra själva låter det som!

Håll bara koll på vikten så kan du lugnt fortsätta att ge dem bra mat utan massa spannmål.

Wony
0

Vi fick också sådant foder när vår hankatt kastrerades. Vi använde det som godis, vilket räckte väldigt länge! Annars fodrar vi våra katter med Porta 21 sensible torrfoder på fri tillgång, samt Bozita, Catessy, Mjau eller annat våtfoder 2-3 gånger om dagen.

shakira77
0

Du gör helt rätt i att fortsätta med Applaws till dina katter! Det kommer dom att må bäst av :) Det enda man kan göra efter man kastrerat sina katter är att vara mera noggrann med hur mycket man ger dom. Kolla på foderanvisningarna och ge dom maten utefter det :) Applaws är riktig kvalitetsmat i jämförelse med Royal Canin! Det enda är att Royal Canin ofta sponsrar veterinärer och därför vill de rekommendera det. Det är också mycket onödigt i Royal Canin. Dina katter håller vikten bättre om dom utfodras med toppenbra mat som du redan ger dom, men enligt foderanvisningarna :) Plus blötmat såklart! :D

Fridaaaa
1

#5 Foderanvisningarna på påsen/blötmaten är bara riktlinjer🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElisabethB
0

Mina två kastrerade innekatter har fri tillgång på Applaws och får blötmat. När jag testade med RC Satiety Balance så gick de upp i vikt och då bytte jag tillbaka och mina mår mycket bättre nu. (Folk tycker att de är så fina att de som går förbi brukar fråga vilken ras mina katter är - de är av bonnaras 😉)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉