Hjälp, hittekatt/utekatt, infångning, jourhem
Är en kattmamma med tre ungar (uppskattningsvis 10-12 veckor) som springer runt i vårt lägenhetsområde. Hon är skygg men ungarna är mest nyfikna, dock tillbakadragna. Någon som har ett bra tips på hur man kan fånga in dem? Har pratat med djurskyddsföreningen och dem backar upp oss och hjälper till att leta efter jourhem samt betalar för kostnader. Kattmamma är "känd" där sedan tidigare men de har inte lyckats fånga in henne eller hennes föregående kullar tidigare. Snart är det vinter även här i södra sverige och jag vill verkligen försöka göra det bästa av situationen. Har någon tips, råd eller erfarenhet dela gärna med er. Ska prova med kattmat samt korv och köttbullar men vet inte hur jag ska bete mig så man inte bara skrämmer dem ännu mer. Och om någon kan eller vet någon som kan vara jourhem i Falkenberg/halland hör gärna av er. Tack på för hand.
Har varit i samma situation ungefär och vi lånade kattfällor av kommunen. Du får lägga något gott i . Vi lyckades fånga kattmamma och tre ungar.