Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 723 ggr
fredricakarlsson
0

Blir inte av med masken!!!

Har panik!! đŸ˜© Jag blir inte av med masken pĂ„ mina katter!! Tar allt frĂ„n början.. Den 27 augusti hittade jag en liten kattunge som bara var skin och ben.. Vi trodde inte hon skulle överleva men jag tog hem henne och satt och matade henne med en spruta varje timme i 2-3 dagar tills hon sjĂ€lv var stark nog att Ă€ta sjĂ€lv. Det va sent sĂ„ vi han inte in pĂ„ Apoteket och ha avmasknkngs medel. SĂ„ vi fick ta det som vi hade hemma vilket var banmint. Fast jag vet att det inte ge all mask. det dröjde inte mĂ„nga timmar innan det börja rinna avföring ur henne och ut kom dĂ€r nĂ„gra feta maskar! Dagen efter köpte vi milbemax och gav henne. DĂ„ kom det ut massor av maskar dĂ„ oxĂ„. Sen repade hon sig och gick upp i vikt och blev jĂ€tte fin pĂ„ kort tid. Och dĂ„ tĂ€nkte vi att masken mĂ„ste vara borta. Men sĂ„ en morgon sĂ„ vĂ€kte hon mig för hon var helt orolig och pep och hoppade dĂ€refter ner pĂ„ golvet och börjar krĂ€kas.. Jaha tĂ€nkte jag och reste mig ur sĂ€ngen för att hĂ€mta papper, trodde bara det var slem, men sen sĂ„g jag att det rörde sig.. Och dĂ„ var dĂ€r nĂ„gra maskar dĂ€r i.. Sen krĂ€ker hon en gĂ„ng till och det var bara maskar som kom upp.. SĂ„ vi köpte axilur, gav i tre dagar. Till alla djuren. Vi har 4 katter och 2 hundar, och eftersom de lever sĂ„ in pĂ„ varandra sĂ„ orkade vi inte kolla masken för antagligen hade alla mask.. SĂ„ vi körde tre dagars kur pĂ„ alla djuren. Och dĂ„ tĂ€nkte vi, nu mĂ„ste dem ju vara borta!? Sen tror jag det gick 1, max 2 veckor efter det sĂ„ började hon pipa pĂ„ kvĂ€llen igen och började krĂ€kas
 DĂ„ var det röt/rosa och var maskar (döda). Jag blev helt hysterisk och ringde till djursjukhuset! De tyckte inte vi skulle komma in eftersom hon bara krĂ€ktes en gĂ„ng och verkade mĂ„ bra. Men skulle det bli sĂ€mre skulle vi Ă„ka in igen. Och de sa att de kan vara de sista maskarna som skulle ut. Och ringde nĂ€sta morgon till en annan veterinĂ€r för att rĂ„d frĂ„ga med dem och om vi behövde sĂ€tta upp ett schema pĂ„ avmaskning. Men de sa samma, att det va antagligen döda maskar frĂ„n nĂ€r vi avmaskade henne som skulle ut. SĂ„ jag lysande pĂ„ dem och det kan kanske ha varit en mĂ„nad sen ungefĂ€r. Och nu nĂ€r jag skulle gĂ„ och lĂ€gga mig sĂ„ ser jag att en av katterna (vet inte vilken) har krĂ€kts och dĂ€r lĂ„g maskar dĂ€r i.. Blir sĂ„ trött.. :( vad ska jag göra.. Innan idag krĂ€ktes en av de vuxna katterna men dĂ€r va ingen mask i (kollar det hela tiden nu) men det kan ha varit hon för krĂ€ket sĂ„g lika dant ut fast med mask i denna gĂ„ngen. KĂ€nns som jag kommer fĂ„ "kolla masken" pĂ„ alla djuren.. Men vad tjĂ€nar det till om man sen avmaskar dem och det inte försvinner? NĂ„gon som har haft samma problem?

annzoo
2

Har du avmaskat enligt anvisningar dĂ„ Ă€ggen överlever dĂ„ avmaskningsmedlet endast biter pĂ„ fullgĂ„ngna maskar och du mĂ„ste ge medel en gĂ„ng till en viss tid efter första.

Uppkatten
3

Om du kollar pĂ„ t ex Axilur pĂ„ nĂ€tet sĂ„ stĂ„r det:

"Mot spolmask & bandmask. Ges tre dagar i följd. Upprepas efter 4 veckor vid konstaterad spolmask infektion".

Missar man att ge efter 4 veckor igen sĂ„ klĂ€cks alltsĂ„ Ă€ggen och sĂ„ Ă€r mask-elĂ€ndet igĂ„ng igen. Man mĂ„ste alltsĂ„ ge Axilur i tre dagar, och sedan göra om samma behandling efter 4 veckor.

Under Övriga upplysningar kan man ocksĂ„ lĂ€sa att: Döda eller döende maskar kan ibland ses i djurets avföring uppemot tio dagar efter avslutad behandling.

SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.

fredricakarlsson
0

Tack! Jag har "bara" lÀsa bipacksedlen som kom med tabletterna. Och dÀr stod inte att man skulle upprepa. Inte sa veterinÀrerna det heller :/ men dÄ vet jag det! SÄ dÄ fÄr vi avmaska sen upprepa efter 4 veckor. Och hoppas pÄ att de Àckliga maskarna försvinner!

sagan
3

Spolmasken har en livscykel pĂ„ 21 dagar. Jag skulle ge banminth efter tvĂ„ veckor en sĂ„ dĂ€r tvĂ„, tre gĂ„nger. Axlur har funnits i flera Ă„r och maskarna kan bli resistenta ju oftare man ger. DĂ„ Axilur bĂ„de tar band och spolmasken skulle jag undvika att ge detta. Bandmasken försvinner i regel efter första tabletten och dĂ„ Ă€r det onödigt att ge detta medel nĂ€r endast spolmasken blir kvar. đŸ˜‰