Katt i träd
Det sitter tydligen en katt i en tall här i vår lilla stad. 16 meter upp. Den försvann från ägaren i fredags och igår kväll hade dom varit under tallen och lockat på den. Idag vid 16, då en person annonserat om katten, klev ägaren fram och frågade om någon hade något tips på hur man skulle kunna få ner den. NU, 24 timmar efter att ägaren för första gången har där och lockade på katten, så har dom hittat någon som kan ta ner den- i morgon! Då det är för mörkt för att klättra nu. Jag blir så otroligt ledsen. Det var nästan storm i natt och regnet har piskat. Den är förmodligen helt slut nu…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej stackarn!
Brandkåren brukar kunna hjälpa till om man vädjar ordentligt och katten har suttit länge/befinner sig i fara. Om det blåser och är kallt och katten är blöt och slutkörd så tycker jag definitivt att man bör vädja till brandkåren. Däremot kan de naturligtvis inte prioritera ärendet framför mer akuta ärenden, utan händer det något kan de bli tvungna att åka på stört, utan att ha tagit ner katten. Man kan också fråga om de inte kan lägga in det som en övning för någon yngre brandman under utbildning. Det händer att de nappar på det. Man kan också hänvisa till att kattens lever kan börja må ordentligt dåligt efter ett par dygn utan mat. Dock får man aldrig ringa på tfn 112! Man får istället söka alternativa telefonnummer till brandkåren, sådana brukar gå att hitta över nätet om man googlar. Obs att 11414 inte är ett nummer där man kan nå brandkåren, vilket ibland felaktigt påstås.
Annars kan man söka efter arborister (kolla på nätet!), d v s trädvårdare. De brukar också kunna hjälpa till att ta ner katter ibland.
Däremot bör man vara väldigt försiktig med att själv ge sig upp o klättra. Inte bra heller om räddningstjänsten behöver ge sig ut för att ngn privatperson har ramlat ner från en tall när hen försökt rädda en katt…
Tyvärr händer det ibland att insatser sätts in för sent, och att katten måste avlivas när man väl får ner den, då den hunnit bli i så dåligt skick. Så det finns all anledning att reagera och agera. Visst vore det bäst att få ner katten i kväll, och längre än till i morgon bör den absolut inte sitta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Dom har tagit bort hela tråden från Facebook så jag vet inte längre vilka som äger katten, eller exakt vart den finns. Tror det är en trädvårdare som ska ta ner den i morgon. Brandkåren kunde visst inte hjälpa till.. Katten försvann enligt en ägare i fredags, den har synts till i tallen i minst 2 dygn, så i morgon blir det troligen 4e dygnet den sitter där och borde vara i ordentligt risigt skick. Regn och blåst hela natten.. :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om katten suttit där så länge så är det inte OK. Det kan vara direkt skadligt för den och den bör direkt till veterinär så snart den har tagits ner, enligt min uppfattning. Min erfarenhet är att det kan löna sig att ringa till brandkåren flera gånger. Ofta säger de nej i det första skedet, men vart eftersom tiden går så brukar de vara mer benägna att hjälpa till. Man får hänvisa till djurskyddsskäl, fråga om insatsen kan läggas in som en del i utbildningen för någon yngre brandman o s v. Man kan också testa om man kan få lokaltidningen att skriva om det o s v. Det bästa vore naturligtvis om det fanns ett nätverk över landet med frivilliga som kunde hjälpa till i sådana här fall, men mig veterligen finns inte det. Vi får hoppas att katten verkligen får hjälp tidigt i morgon av trädvårdaren mfl. Allmänt så tror jag att det kan vara extra svårt att få brandkåren att hjälpa till att ta ner katt i mörker…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har fått höra nu att vid 15 så var det någon där som skulle ta ner den.. Men då valde katten att hoppa. Sen försvann den. Så inget vet hur den mår nu. Men förmodligen inte bra. Ägarna har verkar så nonchalanta med det hela.. Tycker så synd om den :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det låter inte alls bra… Vi får hoppas att katten snabbt tar sig hemåt så att den i alla fall får någon form av tillsyn…
Idag har den visst kommit hem igen. Ägarna skriver att den verkar må bra.. Så får hålla tummarna att den inte har några inre skador..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skönt att katten kommit hem igen!
Men jag hoppas verkligen att ägarna tar katten till veterinär för undersökning, för att se att allting verkligen är okej med katten!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Vdet är illa att vissa kattägare inte bryr sig eller förstår…. särskilt sådana som tror att det är billigt med katt, bättre sådana skaffar sig några vandrande pinnar istället eller helst inget djur alls.
9 Allt är ett samspelvmäniskor djur natur