Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3959 ggr
JeFo
0

Katt vill ha vår mat

Vi har två katter, en på 8 år och en på 2 år. 

Den på två har blivit tokig! Han skriker från det att han kommer in. Han ska bara ha vår mat el blötmat för att vara nöjd. Han har på fredagar fått blötmat annars är det bara torrfoder i veckorna. Vad ska jag göra? Han är annars hur snäll och gosig som helst men just nu är han bara ett problem.

Sitter man vid tv:n springer han mellan benen och ska in i köket först. Han har blivit tokig. Ligger det något framme biter han hål på påsar el så för att få tag i det. Hade en limpa låg på bänken över natten och den hade han bitit sönder helt. Han ville ju inte ens ha det innehållet!

Varför har han plötsligt blivit så här och hur får jag bort detta?

Mysan_
8

Om han nu inte äter annat än blötmat, varför inte ge honom det varje dag?

Wellcraft
4

Börja ge blötmat på heltid? Eller kompa den befintliga maten med lite gottis som kycklingvingar, rå köttfärs osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[JeanetteK]
2

Det är inte så att han har fått mask i magen? Min ena katt blev helt mat-vild när han fick mask.

MonicaLagerquist
11

Varför fåt han bara blötmat en dag i veckan?
Ärer ni själva också bara riktig mat på fredagar och hårt bröd resten av veckan?

Stolt ägare till tre La permer

JeFo
0

Veterinären sa att han bara skulle ha sån. Men då han älskar den andra har jag gett honom lite sånt ändå. Han skulle kunna äta 8 burkar om dagen! Visst kan jag ge honom blötmat men han hugger i sig och som sagt äter i massor då.

Och ja vi äter bättre på fredagarna här vi människor också!

JeFo
0

Avmaskad för några veckor sedan…

Beteendet har ju kommit huxflux… Går man till ett kattforum vill man väl ha hjälp och göra det så bra som möjligt för katten! Inte ha massa skit om att ge honom det hela tiden. Jag äter inte oxfilé 7 dagar i veckan!

Han blir inte nöjd av en jätteportion blötmat utan står 5 min efter och skriker igen. ger jag honom igen skulle han ändå stå där minuterna efter igen!

JeFo
0

Han får smaka rester varje dag. Sitter han utanför och vill in så brukar jag ställa ner åt honom innan vi släpper in honom. Han äter allt, är som en hund… Vi har kattpinnar som han älskar och får någon gång i veckan.

MonicaLagerquist
10

Jag anser inte blötmat vara jämförbart med vår oxfile. Blötmat är kattens husmanskost.

Har du testat att utfodra honom helt och hållet med blötmat?

Man vet ju själv hur det är när man får något extra gott att det är lätt att ta en extra portion. Men äter man den maten varje dag så blir det inte riktigt samma sak.

Stolt ägare till tre La permer

JeFo
0

Vi var till veterinären  då han var dålig i magen och han sa att vi skulle köra på torrfoder. Han var dock mindre då. Kanske värt att testa ge honom blötmat igen då och se hur det går.

Grejen är den att det inte tyckts finnas någon botten på honom. Han fck nyss en hel laxfilé och den åt han upp på 2 sek. Nu var jag in igen och då skrek han efter mer. Kan omöjligt få plats mer i honom.

Mysan_
2

Om han är så skrikig på mat kanske du borde kolla upp det med veterinären också?:)

JeFo
0

Ja jag kanske borde ringa och kolla…

Tänkte om det fanns någon som varit med om något liknande. Ofta får man ju komma till veterinären och det tar lite prover och så kostar det skjortan.

När han var ett år var vi dit för han slutade äta helt plötsligt. De tog prover och upptäckte där att han hade mask. 2 tusen och maskfri. Kostar 120 på apoteket för två tabletter… Nu visste de ju inte vad felet var och jag fick själv välja om jag ville att vi skulle ta prover. Är man orolig så är det klart man vill djuret det bästa.

Tänkte kolla här först därför……. ibland finns det enkla svar som man inte tänkt på. Och att det kommit så plötsligt är det jag funderar på. Men att ringa veterinären kostar ju inget.

[cicoccabim]
2

Min katt skulle kunna äta hur mycket om helst om jag tillät det. Hon får mjukmat med hög kötthalt och BARF (rå mat) varje dag, och jag har fått lära mig att inte ge efter för dessa bedjande ögon, och mjauande som tyder på att hon är på väg att svälta ihjäl….. all mat måste gömmas, och hon försöker alltid sno min mat… 

Men jag håller med de andra, kolla med veterinär om det verkar vara något fysiskt som är fel. Och ge sedan blötmat oftare- de håller sig lättare mättare på detta, och du vet att han får i sig nästan all vätska genom maten.

JeFo
0

#12 Är det katten på bilden du pratar om? Ser nämligen exakt ut som vår Lo! Ska testa lite olika saker och se vad som händer.

SannnaH
5

Jag har en katt som saknar botten. Hon kan äta tills magen spricker och mjauar bestämt när hon anser att hon får för lite. Maskfri. Hon har blivit extremt mycket lugnare sen vi gick över till att bara ge henne blötmat. Hon blir mycket mättare på det, utan att bli överviktig.

Vi har också fått vara noga med att aldrig ge henne något när hon "tigger" för att inte uppmuntra det beteendet. Det har tagit väldigt lång tid, men nu har hon börjat inse att skrikandet inte hjälper ;)

[Torpedtass]
5

Så var vår tidigare också han skrek och skrek efter mat men av en anledning, han hade lärt sig att gör han så så får han mer. Jag kasta torrfodret över axeln och gick helt över till mjukmat (efter övergång så klart). Ger små portioner genom hela dagen och har en supernöjd kisse här hemma.

En del katter har också större aptit än andra, speciellt kastrerade katter, och det är viktigt att man inte ger de mat varje sekund de tigger om de med tanke på risken för viktökning.

Dålig i magen blir katter av mjukmat om man introducerar det för fort när de ätit torrfoder tidigare. Tyvärr förespråkar veterinärer torrfoder och då gärna deras egna märken men torrfoder är inte alltid bra för katten oavsett vad en veterinär säger.

Om katten nu är frisk hade jag gjort en hel men långsam övergång till mjukmat av kvalitet tex Bozita eller Mjau som är spannmålsfritt och vid sidan av ge kycklingben för tänderna eller kanske en död mus.

Jag undviker dock i största mån att ge katt fisk då jag fått lära mig att många fiskar innehåller tiaminas som är ett enzym som bryter ner B-vitaminet tiamin. Tiaminbrist hos en katt leder till döden.

[trazy]
0

4 jag skrattade åt ditt inläg tack för att du förguller min dag😂😂Men det sant som du säger

Carrosh
3

#7 Jag tror att det är däri problemet ligger. Får han rester av er mat (som dessutom kan vara skadlig för katten) så får ni en katt som kommer fortsätta tigga och fortsätta vilja ha mer. Uppmuntras beteendet så tror ju katten att det är okej. Skulle nog hellre gått över till att ge blötmat varje dag, som flera andra här säger. Blötmat är inte finmat, det är normalkost för en katt (precis som för människor som väljer mellan ris och potatis).

Det kan ta lite tid innan katten vänjer sig och innan tiggeriet slutar, men är man bara konsekvent och fortsätter säga nej tillräckligt länge så lär sig katten till slut att det inte är någon idé att komma och tigga hos er.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[trazy]
0

17 hur kan våran mat vara skadlig för på landet åt hundar katter samam mat som vi vad fatta ej jag😞att jag ej fatta

Carrosh
3

#18 Människors mat innehåller oftast både salt, grönsaker och spannmål, något som katter inte ska ha. Ej heller socker.

\m/

[trazy]
0

19 du tänker så jo det är ju sant

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om du misstänker mask, så finns det på apoteket "kolla masken" kit… klart billgare än ett vet.besök 😃

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?varuid=228993

Torparmor
0

Har en här hemma som just nu inte heller verkar ha någon botten. Här är det normalt att katterna vill äta upp sig när det börjar bli vinter, sen när det blivit kallt så äter de som vanligt. Men nu verkar problemet vara att vädret blir kyligare ett tag och sen varmare igen och sen kallare och då vet vår honkatt inte hur hon ska bete sig.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zepp
1

Katter är jägare, de dödar och äter råa djur, främst små gnagare!

När de väl lyckats fälla ett byte så äter de som regel upp allt.. iallafall i vilt tillstånd i skogen, för det kan dröja ytterligare någon dag innan de fäller ett nytt byte!

Så de har en instinkt att äta när det finns, och de jagar, fast numera mest runt kylskåpet/skafferiet.

Dock så har de en aptitreglering som oss, dvs när de är nöjda och välfödda så jag de inte på ett tag.

Torrfoder är verkligen ingen kattmat, det är som junkfood för oss.. Gorbypiroger o liknade, som micras och äts i ett nafs utan särskild ansträngning eller tillfredställelse.

Pröva först att katten inte är sjuk, sen kan du testa med att ge lite rått kött.. idealet vore möss, deras naturliga föda men det är dyrt o slabbigt i ett modrnt hem.

Mina katter Barfade sig själva vid behov, iomed att jag bor på landet och har kattlucka.

Fördelen med lite rått kött är att de är tvungna att tugga såsom om det vore ett byte.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JeFo
0

Vår katt tar så gått som dagligen möss och fåglar… Förra veckan kom han hem med två stora skator. Har testat blötmat nu bara och det har blivit bättre. Varför säger veterinären torrfoder om det inte är bra?

Carrosh
3

#24 De vill oftast sälja, och de har inte så bra koll på just maten för djuren tyvärr. De säger vad de fått veta från tillverkaren, och kan av praktiska skäl inte heller ha någon koll på allt som finns i maten heller (det är ju rätt mycket foder som finns inne). Därmed inte sagt att precis alla foder där är dåliga, men de flesta är tyvärr inte så där superbra att man kan försvara det höga priset.
Det allra bästa man egentligen kan göra när det gäller kattmat är att hålla koll så att det innehåller så få ingredienser som möjligt och till största del kött. Innehåller det en massa spannmål och grönsaker så ska man se upp.

\m/

Fialialej
0

Mina katter blev helt tokiga så fort jag gick in i köket förut (hunden gick också igång på det naturligtvis - kaos!) när de misstänkte att det var matdags. Välte grejer, började bråka med varandra, hoppade på mig och allmänt vansinne bara för att de var sugna på käk. Jag har numera en blomspruta i köket. Minsta antydan till upplopp leder till vattendusch. Det har funkat skitbra. Nu får jag vara ifred när jag lägger upp maten och ingen inredning går sönder. Tog bara nån dag innan det gick in. Kan kanske va nåt för dig om du kommer fram till att beteendet beror på hälsan. Våra katter får mjukmat två ggr om dagen för det mesta och har torrfoder som står framme.

"På natten är alla katter svarta"

[Torpedtass]
4

#24 Bara för att man är veterinär innebär det inte att man har god koll på olika djurs näringsläror, dock kan man tycka de borde ha det men verkligheten ser tyvärr inte ut så i dagsläget.  Det samma gäller många djurbutiker.

Som ägare får man istället läsa på och fördjupa sig i dagens samhälle.