Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 796 ggr
pernillaa
0

Tvätta katt?!

Hej

Jag har precis skaffat katt efter att ha funderat i flera år och inväntat rätt tillfälle då min 8-åring är astmatiker. Astman är bättre nu och medicineringen stabil så vi valde att prova. Jag har förstått att det kan underlätta om man regelbundet tvättar katten bland annat.
Han är ca 4,5 månad gammal så vi borde kunna vänja honom vid att bli tvättad någorlunda. Fuinderar bara hur man ska gå tillväga för att vänja honom vid det utan att skrämma honom direkt?

Ha en bra dag! // Pernilla

thorntagg
0

Är du säker på att din dotter verkligen är allergisk mot katter? Jag är också astmatiker, men är fördenskull inte allergisk mot katter! Det går ju att kolla om man är,  med någon pricktest.   Eftersom många katter tycker mycket illa om att bli blöta så vore det kanske bättre att  först kolla om man verkligen måste.

Omorika
0

Jag har allergiker i familjen så vill vänja mina katter vid tvätt och bad. Jag har bara tagit ett stadigt grepp och duschat dem tills de är färdige. Sen tagit en varm handduk och virat in dem och myst lite om de velat.

En bra sak att tänka på är att inte tvätta tassar och huvudet mins inte riktigt varför men var något med deras egen doft.

De lär sig acceptera proceduren efter några gånger men roligt tycker de inte att det är.

EvelinaSonne
0

Mitt tips för att vänja honom, är att först typ blöta en handduk med vatten INTE FÖR MYCKET utan typ lagomt mycket vatten. Och stryka över honom. Sedan så tar du handduken m. vatten på och stryker honom nästa dag igen, fast sedan så tar du några vatten dropppar och här på honom/henne. Sedan så nästa dag så här du bara vatten droppar på honom/henne. Och så håller du på ett tag! Fast hä mera vatten för varje dag som går. Sedan när du har hållt på i ca. en vecka så kan du ju testa att ställa honom i vatten så att hans/hennes tassar får vänja sig vid vatten och röra vid det och låta honom gå på/i det! Och när du håller på så och här vatten och låter honom på vattnet så går det nog tillslut! :)

//Evelina

Ollek
0

Belöna gärna katten med nåt gott eller lek också efter varje gång du gör något den inte gillar så kan det bli lättare.

pernillaa
1

Han är inte allergisk, men har reagerat på katt tidigare ändå.
Tack för era tips.

Ha en bra dag! // Pernilla