Kattunge äter ej torrfodret
Hej!
I lördags hämtade vi hem vår kattunge. Hon är ungefär 4½ månad gammal. Hon är superlekfull, full med energi och social och nyfiken. Hon sover redan med oss i sängen, ska vara med hela tiden och undersöker allting i hela hemmet. Går på låda som hon ska, använder klösbräda och har även sett henne dricka vatten. Allt går, med andra ord, jättebra och vi har inga som helst problem med henne… förutom att hon inte verkar röra sitt torrfoder. Vi gav henne blötmat första kvällen som hon åt upp under det kommande dygnet (hon har inte fått någon mer blötmat sedan dess) och hon har även fått kokta kycklingbitar samt Orijen Cat Treat lite då och då. Allt detta äter hon glatt upp.
Varför rör hon inte torrfodret? Vi fick med oss torrfodret från uppfödaren, så det är det hon är van att ha framme. Det är två sorters torrfoder från Royal Canin, varav det ena hon inte äter. Det andra har vi inte provat att ha framme än.
Vi blir lite konfunderade över att hon inte verkar vilja äta något som hon har ätit hos uppfödaren. Någon som har varit med om liknande? Några tips? Ska vi prova det andra torrfodret som vi inte har tagit fram än, eller ska vi bara ge henne blötmat? Eller testa något annat torrfoder? Hur mycket blötmat rekommenderas per dag åt en växande kattunge? Blötmaten vi har är Royal Canin Kitten Instinctive (85g) .
Tack på förhand!

Smart katt skulle jag säga.
Skippa torrfodret och ge katten blötmat och lite rått kött lite då och då
Stolt ägare till tre La permer
Varför skulle katten vilja tugga på hårda torftiga bitar? Som att äta knäckebröd utan något som helst pålägg för oss.
Jag förstår att det inte är lätt för er att veta om detta, helt klart.
Ni har en katt som föredrar lite kött och blötmat och det är jättebra, för precis det är är det bästa man kan ge en katt :)
Mjaus blötmat finns i vanliga matvarubutiker (oftast) och priset är lågt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hej!
Tack för svaren. Det var alltså inte mer komplicerat än så. Uppfödaren gav såklart också blötmat. Vi tyckte bara att det var konstigt att hon inte äter något som hon uppenbarligen måste ha ätit förut? Kan det vara så att kattungar, när de kommer till sina nya hem, inte längre vill äta det som de tidigare har ätit?

Det är ju inte helt säker att kattungen verkligen har ätit torrfoder i någon större utstäckning hos uppfödare. Alla uppfödare har inte koll till 100% vilken katt som äter vad om man har många katter.
Stolt ägare till tre La permer
Okej, jag förstår. Kan mycket väl vara så. Hon fick precis en hel påse blötmat på 85g (Royal Canin) och hon slukade allt på en gång. Så jag antar att stackar'n var lite hungrig.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!