Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1910 ggr
[Exotiiica]
0

Kan man bada katter?

Hejsan!

Jag undrar om man kan bada katter? Jag har hört att man inte ska göra det och att man måste ha en anledning(till ex. om den har smuts som sitter fast, och den är sjuk och inte kan sköta sin päls själv) Men nu har min kattunges päls börjat se lite..oljigt eller sträv ut/nästan som tovigt i. Han tvättar sig själv regelbundet men det är platserna han inte kommer åt som till ex bakom öronen och "armhålorna" är det okej att tvätta honom men endast vatten?

Facie
0

Har du provat och borsta lite? :)

Pretty wise //

[Exotiiica]
0

1# Ja det har jag, han har mellan långpäls så borsta gör jag. :)

[trazy]
0

svar ja det kan du en del gilla det en del de mesta hatar det

Mysan_
3

Det beror på om katten gillar vatten eller inte. Om den gillar vatten kan du kanske fylla handfatet eller diskhon med lite vatten. Om den inte gillar vatten kan du kanske tvätta av den med lite vatten med en tvättlapp eller så. Min katt gillar vatten, och gärna att dricka ur kranen också. Men hon är en innekatt och blir därför inte smutsig, men däremot brukar jag svalka henne med lite vatten som jag häller på henne en varm sommardag, det gillar hon.

MonicaLagerquist
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag barad mina katter regelbundet och ser inga problem med det.

Stolt ägare till tre La permer

[Exotiiica]
0

3# Han absolut hatar vatten. Var tvungen att tvätta hans tassar då han trampade på sin avföring när han hade diarre(han är ok nu) :)

[Exotiiica]
0

5# Naww, så gullig! :D

[TanatosNyx]
5

Det finns många utställare och allergiker som badar sina katter typ en gång/vecka utan problem. Men blir kissen flottig i pälsen utan någon till synes orsak kanske man ska kika lite på maten, då det spelar in i pälskvalitén. 🙂 bara en liten tanke om kissen nu inte gillar bad.

Milliz83
1

Om han hatar vatten så rekommenderar jag att istället använda torrschampo, finns att köpa i större djuraffärer eller på nätet. 

Denna använder jag och fungerar riktigt bra: http://www.supercat.se/palsvard-katt/kattschampon/gimpet-torrschampo.html

EvaSe
3

Tänk på att alltid ha varmt vatten till kattens bad, lika varmt som till ditt eget bad.
Prova att duscha istället för att bada. De flesta blir lite feta bakom öronen och i armhålorna.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Meduza_
3

Jag badade min kisse för första gången igår, han satte sig i handfatet å jag behövde inte ens hålla i honom. Riktig lirare det här, vatten var jätteskönt tydligen! Sen somnade han med mig under täcket för att värma upp sig ordentligt! Prova lite försiktigt att vänja kisse vid vatten, du märker rätt fort om det blir panik eller om hon/han accepterar sitt "öde" och låter sig tvättas… :)

[[pimey]]
5

Nä det kan man inte, badar man en katt så förökar de sig som gremlins! alltså inget vatten ;)

[sanna70]
3

Vi hade en katt som var helt galen i vatten. På morgonen när jag borstade tänderna så var jag tvungen att sätta på kranen i badkaret så det rann lite vatten. Så jag tvättade mig i vasken och katten tvättade sig i badkaret med sina små tassar. 

När min minsta dotter skulle bada så var katten i badrummet så fort hon hörde vattnet. Det har till och med hänt att hon har hoppat i ett par gånger (till min dotters förtjusning) så ja, det finns katter som älskar vatten 🙂

mvhemilia
1

Min katt älskar vatten! Hon dricker helst ur kranen. Följer med in i duschen på morgonen, och tycker om att bli hårfönad efter! Hoppat ner i toan har hon också fått för sig några gånger … Hon är dock kattunge och busig ;)

Förlägen

solsken82
0

Jag badade min katt för första gången i veckan. Det är bra om man är två. Uppfödaren har badat katten som nu är två år. Det gäller att vara bestämd och att det här ska genomföras prata lugnande och uppmuntrande. Min katt är van att hanteras av en annan person. Jag gillar att pyssla med hennes päls vilket hon inte alltid gillar. Har en kam som tar underhåret som är kanon. Du får altså inte bli osäcker lättare sagt än gjort. Det är bra för pälsen och imunförsvaret att bada sin katt. Bra schampo o balsam och katten luktar kanon gott. Förhindrar kvalster o loppor. Bada du din katt med hjälp. Du kan googla hur de olika kattägarna gör. Katten ska ha varmare vatten än vi. En del tappar upp lite vatten som katten kan stå i det gjorde jag. Lycka Till!

Linika
1

Min ena katt vill verkligen inte bli badad (dushad), henne gäller det att ha ett regält tag i nacken på om man vill få badat henne. Den andra katten tycker inte att det är en favoritsysselsättning, men går med på det. Med honom sätter jag mig i badkaret och skruvar av dushmunstycket så vattnet kommer direkt ur slangen. Det tycker han är behaligast och jag behöver inte sitta och hålla fast honom.

IceJossan
0

Hur gammal är han och vad ger du för mat? Vilket märke?

linneassv
0

Det är väldigt olika på olika katter om de vill bli badade eller inte. Min förra katt Randis avskydde det, det var omöjligt så jag lät honom slippa det. En annan jag nyligen haft, Zid, gillade att bli duschad med varmt vatten om han fick vara invirad i en varm handduk i min famn efteråt och mysa. Min nuvarande katt Casper älskar att stå i ett babybadkar halvfyllt med varmt vatten och även att bli duschad på samma gång, han bara spinner under hela proceduren🙂Så det är nog bara att prova dig fram, du märker snabbt vad din katt tycker om saken.