Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 4133 ggr
[MikaelaR]
0

*Nygammal kattägare?* Frågor!

Hej! jag funderar ju på att skaffa en katt inom en snar framtid, jag hade en katt för några år sen men jag minns inte längre allt så tänkte fräscha upp mitt minne lite. Såhär kommer massor av frågor!

Vad för sandlåda är bäst om man inte vill ha sand överallt jag undrar också vilken sand som är bäst som är lätt att städa ur vilket märke? jag tar gärna emot relativt billiga förslag på både sandlåda & sand.

Hur ofta städar ni ur sandlådan? och vart slänger ni den ner bajsade sanden/kisset slänger ni det i en soppåse och går ut och slänger det direkt eller hur gör ni?

Vad är dem viktigaste tillbehör ni tycker en katt ska ha?

Hur många gånger under en katts liv ska den vaccineras?

Tycker ni det finns vettigt torrfoder/våtfoder till salu i vanliga mataffärer åt katterna?

VildaVittra
1

Jag använder antingen vanlig torv/jord (sådan man har till rabatterna) eller så en tidning med en riven tidning ovanpå. Billigare än så kan det inte bli och man slipper stå ut med den där sötkvalmiga doften som blir från den "doftfria" kattsanden. Jag bor ju i hus så jag eldar upp tidningen alternativt tömmer torven direkt i rabatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MikaelaR]
0

#1 Låter väldigt smart, men vill köra på något mer "vanligt" sätt :)

Thaeri
4

Vad gäller sanden så rekommenderar jag finkornig klumpbildande i första hand, det är det som de flesta katter tycker om att gå på och som är lättast att hålla efter. Om du inte använder ett dyrare märke som är luktfritt i sig själv går det alltid att köpa aktivt kol separat och blanda i🙂Själv använder jag EverClean, men den kostar ju en del.

Jag bor i lägenhet till skillnad från #1, så det är ju en skillnad förstås…

När det gäller att minimera spridningen av sand så har jag en vanlig förvaringsback i plast (70 kr) ståendes i en stor HOL från IKEA, med en "kattsandsmatta" mellan själva lådan och ingångshålet. Sen har jag satt ingångshålet i vinkel från lådan så att katterna inte kan rejsa rakt ut, utan så mycket sand som möjligt samlas upp i mattan från tassarna deras.

Lådan utifrån
På insidan

Jag sopar utanför lådan och rensar den två gånger om dagen, och dammsuger en gång i veckan, och har inga problem med Kattsand utan mest katthår. Har två katter.

Vad gäller ekonomin så håller möbeln bra mycket längre än själva lådan, så bli inte avskräckt av att den kostar en del😉

Jag vardagsrensar två-tre gånger om dagen, och tar med mig påsen ut så fort jag orkar, oftast med en gång. Jag finkammar sanden ungefär en gång i månaden, när sandlagret börjar krypa ner emot 10 cm, skurar ur lådan med hett vatten, häller tillbaka den gamla rena sanden och fyller upp med ny – då är sandlagret 15-20 cm. Funkar bra med EverClean, men med många andra sandsorter kan det där aktiva kolet verkligen behövas om man inte vill slänga allt rätt snart på grund av lukten. Om  man inte är OK med att gäster kan känna "kattlukten" så fort de kommer innanför dörren då.

--------------------

Det finns gott om bra blötmat i mataffären, men inte ett enda vettigt torrfoder. De flesta torrfoder i djuraffären är också skit så att någon säger att märke X från mataffären inte är sämre än märke Y från djuraffären betyder det att märke Y från djuraffären är dåligt, inte att märke X  från mataffären är bra.

Här finns en bra artikel om katters näringslära. Har du koll på den så kan du själv bilda dig en uppfattning genom att läsa på förpackningarna🙂

[cicoccabim]
4

Jag har två vanliga kattlådor utan huv, de är oftast billiga och bra, som jag fyller med MYCKET klumpbildade sand (favoritsand everclean unscented). Lådorna töms 2-3 gånger per dag, fler om jag är hemma och hör att hon har använt lådan. Klumparna lägger jag i hundbajspåsar och lägger direkt utanför dörren (bor i villa). Påsarna tar jag med till tunnan när jag går ut. Jag har en sopborste vid lådan, så det är lätt att få bort eventuellt utkrafsad sand. Dammsuger vid behov, två gånger i veckan, ca.

Tillbehör som jag anser är ett måste är ett bra (gärna stort!) klösträd. Det blir både klös och lek och sov i detta. Dessutom behövs en mysig sovplats - jag hittade billiga fleecefiltar som jag har lagt på hennes favoritplatser.  

Vaccination en gång om året. Om katten inte är vaccinerad när du får den, vilket den bör vara!, skulle jag boka tid hos veterinär direkt för att få det gjort. Jag brukar passa på och få hälsan kollad när katten ändå är hos vet. Bra för att ha koll på vikt och tänder!

Sedan behövs ju leksaker, men de behöver inte kosta så mycket, många kan man göra själv.

Mat: jag vet att många köper mjau och bozita i mataffärer- blötmaten,  men själv gör jag hennes egen mat (dvs rått, sk BARF). Det du inte ska köpa i mataffärerna är torrfoder där spannmål står som första eller andra ingrediens.

[MikaelaR]
0

Jag kom precis på en till fråga, hur ofta klipper ni klorna på katterna?

Jessicahagstrom94
2

Vad för sandlåda är bäst om man inte vill ha sand överallt jag undrar också vilken sand som är bäst som är lätt att städa ur vilket märke? jag tar gärna emot relativt billiga förslag på både sandlåda & sand.
Vi har en med lock och en utan lock, beror ju lite på om din katt skvätter mycket sand eller tex drar upp rumpan som min katt gör när han kissar så att det kommer utanför, därför har vi lock på ena. 

Hur ofta klipper ni klorna på katterna?
Aldrig gjort det på våran som är 15 år medan vi gjort det en gång på den som är 1 år så det beror lite på hur mycket den fastnar tycker jag.. aldrig klippt klorna på någon annan än den som precis fyllde 1 för att hon alltid fastnar. :) det sköter dom ju själva med klösgrejer.

Hur ofta städar ni ur sandlådan? och vart slänger ni den ner bajsade sanden/kisset slänger ni det i en soppåse och går ut och slänger det direkt eller hur gör ni?
Minst två gånger om dagen städar mamma lådorna, en gång om dagen hos pappa eller två vid behov. Beror på hur många katter man har och hur mycket den gör ifrån sig, har man en katt räcker det väl med en eller två gånger per dag kanske. 
Lägger ju smutsiga sanden i en liten påse och sen går vi antingen direkt till sophuset eller slänger det i papperskorgen som vi har inne på toa.

Vad är dem viktigaste tillbehör ni tycker en katt ska ha?
Klösträd (gärna stora och mer än ett - både stora och små.) och leksaker förutom det uppenbara som låda och matskålar och sånt..

Hur många gånger under en katts liv ska den vaccineras?
En gång per år.

Tycker ni det finns vettigt torrfoder/våtfoder till salu i vanliga mataffärer åt katterna?
Mjaus och Bozitas blötmat finns i vanliga affärer men torrfoder bör inte köpas där. Kolla så det inte är för mycket spannmål i torrfodret.

[cicoccabim]
1

kloklippning: en gång i veckan- hon har svarta klor, så pulpan syns inte. Så jag klipper lite och ofta i stället. Jag köpte en bra klosax, som lär hålla hela hennes liv, betydligt billigare än att betala för att låta någon annan göra det (men första gången kan det vara bra- då är det inte du som är "boven", och så kan du få lite tips för just din katt)

mvhemilia
1

Klipper kanske 2-3 gånger i månaden, fungerar hur bra som helst. Köpte en kloklippare på djuraffären bara! Klipper bara av toppen som är vass. Brukar göra det när hon sover i famnen :)

Förlägen

rutigduk
0

Klipper klorna ungefär en gång i veckan på mina två katter. Dels för att de inte ska klösa sönder möbler (de har klösträd såklart 😉 ) men även för att vänja dem vid kloklippning. Den ena katten inte är speciellt förtjust i att få sina klor klippta, men det går framåt!

[MikaelaR]
0

Måste bara berätta att min förra katt var en svart bondkatt som jag bodde med ute på landet som en utekatt även fast han helst ville vara inne och mysa med mig. Jag flyttade till lägenhet och prövade ha han här men han "klättrade" på väggarna då han var så van vid utelivet, han fick flytta tillbaks till landet till en person som verkligen älskar honom och jag träffade han idag han är så underbar puffar till mig och spinner saknar att ha katt så mycket, underbara djur! skulle jag skaffa en katt nu i framtiden skulle den bara kunna vara utekatt på det sättet att den får gå ut i sele.

[Devya]
0

#10 Vill bara varna om att då man börjar gå ut med katten i selen så kan man få en ivrig katt som alltjämt vill ut och jamar hela tiden för att den vill ut. I över tre år fick jag stå ut med en massa jamande både dag och natt eftersom han längtade ut. Jag gick ut med honom varje dag och kunde vara flera timmar med honom utomhus men det var aldrig tillräckligt. Jag fick under ca 3 år aldrig sova en hel natt igenom utan vaknade mellan 4-7 ggr om natten för att han jamade och ville ut.

Med andra ord ska man vara förberedd om att något sådant här kan uppstå. Jag försökte med allt och började lära honom en massa tricks för att försöka få honom tillräckligt stimulerad (om kvällarna innan man skulle sova) men han höll sig bara lugn i ett par få timmar och sen väckte han upp en igen under natten.

Jag hamnade att ge bort honom i slutändan men inte på grund av sömnbristen utan för att jag mitt i allt blev hemlös. Att ge bort honom är det värsta jag har någonsin fått göra och jag saknar honom så mycket det gör ont men jag vet att han har det mycket bättre nu. Efter ett år får jag fortfarande uppdateringar om honom från dem som har honom nu.

Så eftersom du har varit med om något liknande tidigare (med utekatten) så kom ihåg att historien kan eventuellt upprepa sig själv om du har en innekatt som du börjar ta ut i sele. Min kisse var innekatt och blev totalt "omöjlig" då jag började ta ut honom i sele.

VildaVittra
0

#11 Så det är bättre att låta katten vara apatisk pga att den är uttråkad? Vill man inte ha ett aktivt djur som katten faktiskt är, så finns det andra djurarter att skaffa som passar ens behov bättre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Devya]
0

#12 Nu läser du bara det du vill läsa . Jag sa att man ska vara FÖRBEREDD.

Dags att upprepa det jag skrev: Med andra ord ska man vara förberedd om att något sådant här kan uppstå.

Jag skrev aldrig att man inte ska ta ut katten i selen och låta katten vara apatisk där inne…. Om jag har skrivit det så snälla hänvisa till vart jag har skrivit det. Plus jag skrev ju också att jag inte gav bort honom på grund av sömnbristen. Jag saknar honom dag och natt och jag skulle sen aldrig gjort annorlunda angående utevistelsen.

Det är väldigt viktigt att folk är förberedda på vad som kan hända då man väl börjar gå ut med katten i selen (det här betyder ju inte att jag säger att man ska inte ta ut katten). Vissa har inga problem som helst men det finns vissa fall där man får acceptera att det blir inte så lätt.

Det här är inte alla medvetna om, många som tror att det kan räcka med att gå ut en gång om dagen (vissa tror t.om. att någon gång  i veckan kan räcka) med en katt då det i själva verket kan finnas behov att gå flera gånger om dagen ut med katten. Jag ville bara tydliggöra det här eftersom ts hade tidigare problem med en väldigt aktiv katt och hon verkade tro att det berodde på grund av att han tidigare har varit en utekatt. ÄVEN innekatter som får gå ut i selen kan bli likadan som den där utekatten hon försökte göra till en innekatt.