Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 966 ggr
Marrieh
0

Beteendefråga

Hej! Vi i familjen tog oss an en då treårig katthona vars familj skulle flytta till lägenhet. Det är en mycket speciell dam som vet precis vad hon vill. Hon är väldigt busig och kan vara väldigt mysig bara det är på hennes villkor ;) Nu till frågan. Märkte av en slump att hon "triggas" av att man gör nosande ljud, som om man luktar på något. Testade detta i närheten av henne och höll på att åka på en smäll, men det var mer ett busigt betende än argt. Detta gäller även om man "nosar" en bit bort från henne, men man får ändå vara ganska nära, hon kommer då fram och ska börja boxas. Någon som vet vad detta beror på? Det är ju inget som stör eftersom man ju inte går runt och nosar hela tiden men jag är nyfiken vilket beteende det triggar hos henne? :) Någon som är bättre kunnig i kattens beteende får gärna svara :)

----------------------
Marielle Foto

OberonsMatte
1

Ja, fnysande läten är en aggressiv varningssignal på kattspråk. En gång när jag av okunskap och på skoj snuffade ivrigt i min systers katts päls resulterade det i ett rivsår tvärs över kinden… Där fick jag!☺️

Vissa individer och även vissa raser är mer fnysiga än andra när de blir irriterade eller arga, men alla "förstår" nog instinktivt vad budskapet är.  

Fnysande eller puffande Birmor är så vanligt att jag t.o.m. har hört benämningen "Birma-hosta". Min förra Birma puffade ordentligt när hon blev upprörd över yngre kattkompisars respektlöshet (särskilt på äldre dar). Min nuvarande Birma har jag också hört puffa några gånger när han lek-bråkar med Oberon.

Sajtvärd Katter iFokus

Marrieh
0

Ahaa, ja det förklarar ju saken! Tack så mycket för svaret :)

----------------------
Marielle Foto