Resa med katt
Nu är det bestämt att vår Sigge ska följa med till svärföräldrarna i Hälsingland i jul då vi inte hittar någon som är hemma över julen och kan vara kattvakt. Det är en resa på ca 45 mil och brukar ta runt 5 timmar lite beroende på väder, trafik och om vi stannar någonstans på vägen. Nu är det dock så att vår bil inte är en kombi och kattburen vi har är en sån här: http://www.supercat.se/transportvaskor/harda-transportburar/transportbur-explorer.html
Fördelen med den är att man kan spänna fast den i bältet så att den står stadigt på sätet men det är inte mycket utrymme i den för katten att röra sig på.
Sigge är ca 7 månader gammal och har bara åkt bil vid två tillfällen tidigare; när vi hämtade hem honom (ca 1 timmes bilfärd) och när vi vaccinerade honom (ca 15 minuter totalt fram och tillbaka). Båda gångerna visade han stort missnöje och verkar tycka att det är ganska läskigt att åka bil. Han vill definitivt inte stanna i buren och under en kortare resa inne i stan går det väl an att ha honom i knät men under en längre resa på motorvägen vill jag verkligen inte att han ska vara "lös" om något händer.
Jag tar tacksamt emot tips och råd för att göra resan så behaglig för honom som möjligt. Går det att ha en större bur i baksätet? Och i så fall hur får man den att stå stadigt? Är det vanligt att katter blir åksjuka? Jag har haft ganska många katter men har väldigt lite erfarenhet av att åka långt med katt. Den enda katt jag tidigare åkt lite längre sträckor med var väldigt harmonisk i sig själv och älskade att åka bil, så där var det aldrig några problem. Sigge är ganska lättskrämd och kanske den mest osjälvständiga katt jag haft privilegiet att dela livet med. Om vi t.ex har varit iväg en sväng och kommer hem så hör vi när vi låser upp dörren hur han står i hallen och skriker 😕
Jag är så blödig när det kommer till den här katten. Han är så "skruttig" av sig och jag är rädd för att vi kommer att traumatisera honom för livet med den här resan. 😭

Buren ni har är inte tillåten att transportera katter i så införskaffa en större bur till en början.
Klippt från JBV hemsida,
Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred
Sen är det bra att vänja hatter vid att åka bil Åker de bara till och från veterinäen så kan de ju förknippa bilfärden med något otrevligt.
Stolt ägare till tre La permer
Katter är vanodjur och de kan tränas till att resa. En del som jag vet tar med sig katten i husbilen. Själv får min katt följa med till landet. Jag har även med henne till vänner om jag sover över och har en resekattlåda. Ha katt väskan framme bjud in din katt och visa. Jag har åkt 2 timmar och visst piper hon men skriker inte. Katter är ju även väldigt självständiga individer. Hoppas du fixar detta men visst är man fjollig när det gäller sitt husdjur.
#1 Ja att buren är liten vet jag redan. När jag letade bur inför att vi skulle hämta hem honom så tyckte jag att det var svårt att hitta en med godkända mått. Den här var nära nog med sina 49x32 cm. Min tanke har dock alltid varit att byta till en större när han växt till sig lite, vilket han har nu och jag frågar också därför efter erfarenheter av att ha stora burar i baksätet alt. framsätet på en bil och hur man lämpligast spänner fast den så att den står stadigt. #2 Har man husbil är det ju lite lättare att få plats med en stor bur än om man har en gammal Volvo S40 från innan millenieskiftet. :P Hur har du väskan placerad i bilen? Och hur stor är den? Jag tänker att 5 timmar är en ganska lång bilresa, hur gör man med mat och vatten?
#3 rekommenderar denna om inte katten biter/klöser på nätet..
http://www.xn--ob-eka.se/djur/hund/ovrigt/transportvaska-3100793
Hur du ska placera den får du nog testa dig fram på egen hand.. Vet att de även finns dessa http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251086 som kan funka tillsammans med en filt.. Men då är ju katten inte speciellt skyddad om ni krockar (vilket den inte är speciellt i en tygväska heller) 😉
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Kan även rekommendera att spärra dragkedjorna med varann genom att använda en sån här http://www.supercat.se/transportvaskor/sturdi-security-zipper-clip.html så att katten inte får upp buren under färd 🙂
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

vi reser tur och retur till Göteborg 5-6 ggr om året från Stockholm, en resväg ungefär motsvarade din, med vår djurpark. tidigare körde vi ner två katter och en hund i en saab 9-3 sedan. vi har katterna i en sådanhär bur http://www.zoo.se/produkter/hund/bur-transport/transportbur/aviation-carrier-nomad-26163.html den vi har är XL om jag inte är helt ute och cyklar, men då har vi båda katterna i samma bur. det är kanske inte optimalt, men det är gott om plats för två 2,5-3 kg katter, och dom är lugnare i par än ensamma. vi ställer in buren med långsidan mot ryggsätet i baksätet. turligt nog kan vi på vår bil fälla sätena bak och spänna buren med lastremmar i bagagen. då sitter den som berget. den är såpass stor att den är stabil som den står också.
nu har vi uppgarderat till en volvo V60, så alla djuren har bur i bagagen istället.
jag har altid haft tanken att buren ska vara rymlig nog för katten att kunna sitta i under färden i höjd, och självklart lång nog för att katten ska kunna ligga bekvämt. hårdplastburar är ofta bättre än de mjuka tygburarna för den här typen av färder eftersom dom ofta är lite rymligare. har tygburar också för färder till veterinären exempelvis. där är dom oslagbara.
hoppas det hjälper dig något :)
Tack så jättemycket för tipsen! Efter att ha googlat runt lite om säkerhet när man transporterar katt i bil så har jag kommit fram till att en bur i hårdplast är det säkraste alternativet. Min tanke var först att vi kanske kunde köpa en mer öppen gallerbur, så att han inte känner sig så instängd, men nu vet jag inte längre om jag vågar chansa på det. De verkar vara rena dödsfällan vid en krock.