Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 498 ggr
Whirlie
0

Blötmat till kräsen kisse - vad välja?

Jag har försökt hitta ett foder om min kräsna kisse inte dissar efter 10 förpackningar och köpte en massa olika sorter sist jag shoppade på nätet.

Hon älskar sedan tidigare Applaws kyckling samt tonfisk. Men det har jag förstått inte är ett helfoder, så det har jag köpt in för att bara ge ibland.

Bland de nya sorterna blev hon väldigt förtjust i Porta 21, som jag då trodde var ett "helfoder". Det verkar vara tillatt med vitaminer och tuarin när jag läser innehållsförteckningen. Men på webshoppen står det "tillskottsfoder".

Tillvardags ger vi en halv påse/burk på morgonen och en halv på kvällen. Totalt blir det ca 80-90 g blötmat beroende på sort. Under dagen och natten får hon torrfoder då vi är på jobbet respektive sover. Som torrfoder äter hon Royal canine satiety support, ca 1 dl/dag. Då kanske det inte spelar så stor roll huruvida blötmaten är helfoder eller komplement. Eller?

Jag vet att blötfoder sägs vara hälsosammare för katter, men då vi jobbar heltid och försöker sova 7-8 timmar per natt och vill försöka ge katten utsträckt tillgång till mat under denna tid, samt försöka stimulera hennes naturliga jaktinstinkter genom att gömma torrfodret på olika sätt så planerar vi inte att övergå helt till blötfoder. När vi är på landet och hon är utekatt får hon blötfoder 3-4 ggr/dag.