Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1410 ggr
Laini
0

Få skyggis till vet

Jag har en liten skygg katthona som kommer från Kattkommando syd. Hon har bott hos mig i ett år idag och har gjort stora framsteg. Hon leker, kommer och gosar med mig när jag sitter still och kommer bra överens med min andra katt. Men när jag står upp eller rör mig är jag skitläskig fortfarande och om jag tar ett steg framåt backar hon direkt så att hon alltid är utom räckhåll. Problemet är att hon måste till veterinären för att bli vaccinerad (påfyllnad mot kattsnuva). Jag har försökt leka in henne i buren, men det funkade inte. Att fånga in henne har jag gjort två gånger (vid flytt) den ena gången bet hon mig rejält (så jag fick åka till akuten och få penicillin) och den andra gången jagade vi henne två personer i timmar. Fruktansvärt plågsamt för alla inblandade och inget jag gör igen.

Så, först och främst: Är det någon med liknande erfarenheter som har tips och råd för hur jag får in henne i buren på minst plågsamma sätt?

Och är jag en jättedålig matte som nu måste låta det gå mer än ett år mellan vaccinationerna? Jag hade en tid idag som fick ombokas för att jag inte lyckades få in henne i buren själv, och fick en ny tid nästa vecka. Men om det inte går då? Jag känner mig så usel!

MonicaLagerquist
0

Vet inte om du har testat att sätta hennes matskålar i transportburen och att alltid låta den stå framme.

Sen skulle jag i mycket god tid mata in henne i buren innan ni ska iväg. Hon känner direkt av att du är stressad och kommer självklart att bli stressad hon med.

Stolt ägare till tre La permer

sagan
1

Den bästa metoden är att mota in den i ett hörn, gärna under något så att den inte kan fly genom att hoppa över buren.  Men då i ett stängt rum så hon inte kan springa runt för mycket.

Se till att mota in kissen i ett mindre utrymme. Helst toaletten om du inte har badkar. Du kan börja med att ge mat i det rummet du tänker använda. Se till att ha något hon kan gömma sig under som är lätt åtkomligt. En byrå, stol med pläd över är några exempel. När kisse väl är där inne så har du kuddar som du stänger för överallt runt om. Var helst två. Den ena håller två kuddar och den andra sätter en bur på det tredje stället väl täckt så hon inte kan hoppa, smita igenom nånstans. Sen har du skydd på handen, handske, handduk eller annat som du känner är lätt att jobba med. Nu stoppar du in handen så att du kan börja putta in kissen i buren som du håller med din andra hand. 

Finns det ingen som kan hjälpa dig får du försöka på egen hand. Se bara till att rummet är okej innan du börjar, alla saker som kan gå sönder, kan ramla ner och skrämma henne mer än nödvändigt är borta så de inte stoppar upp det du ska göra. 

Ett annat alternativ som brukar fungera är att ta hjälp av dammsugaren. Se till att buren är det ända som finns att gömma sig i, dammsugaren är ju oftast något katter undviker och inte gärna är i närheten av. Jag tycker det är en väldigt bra metod då det är ett naturligt inslag i vardagen som katterna trots allt är vana vid men helst undviker. Du behöver inte sätta på den om det fungerar utan. 

Annat alternativ är att du använder buren som en fälla. Du sätter ett snöre i gallret och drar igen när kisse är inne och äter eller kanske vilar. Detta fungerar bra om katten hoppar ur buren när du kommer i närheten. Se bara till att förankra buren väl så hon inte kan öppna gallret när du väl dragit till med snöret. 

Har du någon veterinär med dropintider så är det att föredra istället för att boka tid. Då blir det så stressigt och du påverkar kisse med den energin. Tar du det nån gång på prov och det går bra så är det lättare. 🙂

Hoppas du förstår hur jag menar och att något av tipsen kan hjälpa dig.

thorntagg
1

Köp en rymlig bur som även har en öppning upptill; det är betydligt lättare att lyfta in katten ovanifrån.  Vi har en bur som har kraftigt tyg på en metallstomme; det finns nätfönster runtom så den kan se vad som försiggår. Vår bur står framme jämt så den i katternas ögon liksom blivit en del av  hemmet, och när det börjar bli dags att åka brukar jag en stund i förväg spraya lite Feliway på den mjuka filten som alltid ligger där. Vår ena katt som är allmänt ängslig av sig får man ibland jaga runt i huset när hon anar vad som är på gång, men det är inte mycket val man har - veterinärbesök av olika orsaker måste man ju göra fast det är motigt! När man väl fått tag i henne så är det bara att prompt stoppa in henne via "takluckan" men få in henne från en framlucka vore nog inte lätt! När transportväska med katt kommit i bilen, brukar jag sitta och prata lugnande med henne, då hon i början jamar hjärtängsligt! Då hör hon att matte är med och så småningom lugnar hon sig. Inför hemresan då allt är över, brukar hon självmant gå in i transportväskan som då i alla fall tycks vara en relativt trygg plats!  Hennes bror, som är mera kavat, brukar inte säga så mycket under bilresan, och han är nog rent allmänt en katt som är tillfreds med det mesta. Eftersom det är stora katter så vill man ju inte att dom ska få instängdhetsskräck. så därför köpte vi en stor transportväska, men det är nog aldrig fel med en sådan.

sagan
1

#3 Lyfta in en skygg katt som hugger är inte en bra lösning. Du gör den oftast bara mer rädd för händer på så sätt. ☝️

Amplexus
0

Bor du i storstad eller landsort? I Stockholm kan man ringa en hemveterinär som kommer hem och ger vaccin, klipper klor och liknande. Finns kanske på andra orter med?

Laini
1

Tack för alla tips! Tror det var mina stressnivåer som ställde till det idag, hon visste direkt vad som var på gång. Att lyfta in henne är inte aktuellt efter bitincidenten, och såklart bor jag i en etta med badkar och utan köksdörr. Men jag har ändå lite bättre hopp nu, för en timme efter att jag skrev här hittade jag henne sovande i buren! Hon stack fort som attan när jag närmade mig, men ändå.

Jag ska testa att mata henne i buren och kasta in leksaker där under våra lekstunder nu en vecka framåt, så att jag + bur inte betyder rädsla. Och så får jag jobba på att lugna ner mig själv, hon uppfattar ju att jag tycker att det är jobbigt. Håll tummarna! :)

fredricakarlsson
0

Har själv en skuggors här hemma som jag ska få till veterinären för kastrering. Jag har alltid buren framme och ger henne mat i den. Och dagen hon ska till vet ska jag inte ha gett henne mat på ett tag så hon är riktigt hungrig så jag kan sitta vid buren utan att hon bryr sig. Sen stänga när hon är inne i den.