Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 982 ggr
annakarin_li
0

Behöver tips för viktnedgång.

För 6 v sedan tog jag hem två kattbröder på 4 år från ett katthem. Eftersom de tillbringat 6 månader där i en bur så hade de givetvis gått upp i vikt. Nu är de stora kissar i sig men väger 7 kg resp. 6 kg. De har diet via Hills Metabolic. De älskar att jaga varandra och leka. Jag tycker magarna försvinner sakta men de går inte ner ett gram… Har köpt koppel för att de ska få komma ut och röra på sig, men det var inte helt populärt.. Nu undrar jag om ni har tips och råd hur jag kan göra för att de ska gå ner lite i vikt?

Scorpio97
1

Att byta till blötmat har jag sett flera rekommendera, och har även hört flera som fått ner kattens vikt på det sättet. 

Ger du en viss mängd foder nu, eller har du fri tillgång? Om man har fri tillgång händer det att katterna äter för att dom har tråkigt (precis som människor), och då kan det hjälpa att använda foderleksaker eller ge bara ge en viss mängd.

//Jessie

annakarin_li
0

De får en viss mängd foder morgon och kväll. Det går inte att ha fri tillgång, då kommer de att rulla fram ;). Har provat blötmat men de vill bara ha Hills. Hade högljudda protester med blötmate..

annakarin_li
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att visa med bild.. Här är Molle som sover i en hundbädd för storlek medium hundar ;)

annakarin_li
0

Förstår inte varför bilderna hamnar upp och ner från mobilen, men jag hoppas ni ser ändå

Scorpio97
0

Har du provat att blanda i pyttelite blötmat i torrfodret? Typ en tesked/matsked, sen sakta öka och på så sätt "lura" katterna. Man kan även prova att krossa några torrfoderkulor över blötmaten.

Har du provat att minska lite på mängden mat?

//Jessie

annakarin_li
0

Jag har bara vid ngt tillfälle provat att lägga blötmat i torrfoder. Gick sådär… De har ganska " lite" foder. Ger exakt det som står på påsen för viktnedgång och räknat ut vad de ska ha. Enligt veterinären så stämde det.. Men det känns som de är hungriga utöver den mat de får

Scorpio97
0

Det är just därför man brukar rekommendera blötfoder, då det ger större mättnad.  Så slipper katterna gå hungriga fast man minskar mängden. Så jag skulle rekommendera att du ger det ett försök till.

Det som står på förpackningen är bara riktlinjer, så man kan ge mindre om man känner att det funkar. Skulle jag ge lika mycket som det står till min katt, skulle hon vara ganska överviktig vid det här laget. Men det är ju såklart inte så bra att minska om dom redan nu verkar hungriga :/

//Jessie

annakarin_li
0

Vilket blötfoder rekommenderar ni? Jag har ju inte provat så många på dessa kissar. Den katt jag hade innan vägrade allt utom torrfoder

Whitecat
0

Blötmat är bättre pga av det innehåller mer vatten också. Bästa blötmaten är Mjau eller Bonzai, Bonzai har även ett bra hård mat. Till kastrerade och överviktiga katter (och hundar) bör man tänka LCHF dvs inga kolhydrater, socker, spannmål, ris och allt möjligt skit som ingår i djurmaten. Det är inte undra på att djur idag blir tjocka när vi ger fel mat. Även oss människor vi bombardertar vår kropp med industri mat, socker, kolhydrater och spannmål, mjöl. Vi har dom västerländska sjukdommar som ADHD, Alseimer, inlammationer, hjärt-kärl och blir tjocka. byt mat även till oss människor, sockerstopp, LCHF, lågkolhydratkost och våra djur blir sjuka, läs alltid innehållsförteckning. Står detta socker, kolhydrater, spannmål så är det fel till speciellt våra kastrerade djur och om som inte får gå ut lika mycket.!!!

Fridaaaa
2

#9 Bozita antar jag att du menar 😐

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annakarin_li
0

#9 Tack! Shibas har gått hem hos gossarna. Ska prova Mjau i kväll.

Whitecat
0

japp, menade Bozita:O)

annakarin_li
1

Nu har jag provat det mesta i blötfoder och det ligger inte på kissarnas 10 i topp lista…. Tackar för alla era tips och får smyga in blötfoder emellanåt.

sagan
1

http://catinfo.org/docs/TipsForTransitioning1-14-11.pdf Här kan du  få lite tips om hur du kan få katterna att gå över på blötmat. Det tar tid men med lite tålamod lyckas man oftast.

Räkna ut dagsgiv och banta på ett bra sätt finns att läsa på kattstatus.se Jag brukar rekommendera att man ger katten en normalgiv som är för katt som är ett halvtkilo lättare än den vikten ens egen kisse har istället för att följa minimirekommendationerna. Detta på grund av att katter lätt kan få fettlever om de bantas för häftigt. Väg katten en gång i veckan så du verkligen ser att den minskar med bara 1% av sin kroppsvikt per vecka. Räkna om ny minskning vid varje vägning.

Mycket lek är till stor hjälp vid bantning. Om katterna inte leker mycket med leksaker kan mat motivera dem att springa. Släng några torrfoderkulor av dagsgiven över golvet så lär de få fart under tassarna tills du får över på blötfoder. När du väl gjort det så räknar du ut hur mycket torrisar du vill motionera dem med och drar sen av det på mjukmaten. 😉

Lycka till!

EvaSe
0

Tänk inte bara vikt, om de rör sig mer får de mer muskler som väger mer än fett.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

annakarin_li
0

#14 Stort tack! Ska in och läsa länken. De springer och leker mkt med varandra. Jag ser också att hängbukarna de hade när de kom har halverats :). Däremot är det bara Micke jag får väga ännu så länge men vi tränar Molle på att vågen inte är läskig… Försöker även att lära dem att använda koppel så vi kan ut och motionera ;)