kan kater käna empati?
inget skämt vad tror ni då jag skadat mig putsa min kat mig när jag blöder varför
Desutom väcker hon mig med att putsa mig i ansiktet. Alltid kl 6 på morgonen har de inbygd klocka
Empati vet i sjutton men inte ovanligt att djur slickar på ställen man har sår, vad jag har märkt.
Att de väcker en runt samma tid på morgonen kan bero på att dem styrs av ljuset, men någon slags inbyggd klocka tror jag icke på.
1 varför slika de på såren
Instikter är min gissning, sen vad som ligger bakom den insiktet vet jag ej skydd kanske?
Om man leker med tanken så ja på sätt och vis kan de väl det. De kan ju visa omtanke till varandra, pyssla om varandra, bli nere om en kompis skadar sig eller avlider. Djur är ju inte känslolösa direkt.
Självklart kan de det! Jag har levande bevis här hemma. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag tror katter känner känslor, alltså hur du mår.
Om katter kan känna empati, varför känner de då ingen empati med den lilla skogsmusens dödskamp?
Sajtvärd Katter iFokus
7 känner du du empati för din mat
#7 Jag tror inte att katter känner empati med sina bytesdjur, men det behöver inte per automatik innebära att de inte känner empati med andra varelser.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Min gamla katt kände när jag var ledsen, och kom och tröstade mig då. Han kom till och med och försökte trösta när jag satt vid tvn och tittade på sorgliga tv-program.
Så visst kan de känna empati med "familjemedlemmar"! Olika katter är nog olika känsliga. Eller så är en del bättre på att visa omsorg än andra.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Min kisse är en väldigt empatisk sådan! Varje gång man är ledsen och nere så kommer hon och tröstar och lägger sig tätt intill.
Nu på sistone, sedan vår andra katt gått bort, så har hon varit väldigt empatisk och varit med hela tiden under sorgearbetet. Så fort man är ledsen, gråter och saknar den bortgångna kissen så kommer hon och lägger sig bredvid och bara finns där.
Så jag tror absolut på att katter kan känna empati! Eller vara empatiska iaf, då de nog rätt bra kan känna av hur vi människor mår.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Ja, vill man tro att katter har förmåga att känna empati och att de "tröstar" av medkänsla (så som vi människor gör), så kan man naturligtvis tolka deras beteende så. Jag gör det inte.
Mina katter är underbara varelser som jag absolut kan bli tröstad av, men är de empatiska för det? Nej…
Sajtvärd Katter iFokus
Nu vill jag inte att någon tar illa vid sig, men det här är en sak jag blir galen på :) Alltså vi måste bort från detta konstanta förmänskligande av husdjur! Det är inte bra då jag ofta ser att människor tror att deras katt gör si eller så utifrån olika känslor och så försöker man lösa problemet som man skulle gjort människor emellan. Katter fattar verkligen inte sånt som vi gör - dom känner inte empati på ett mänskligt vis. Dom kanske bryr sig om att du finns där för du ger dom det dom behöver, men mer än så är det inte. T ex när en katt lägger sig vid en när man är ledsen. Ja, vad gör man inte då? Man ligger och deppar och ger därför katten klappar och mys större del av tiden än kanske veckorna innan. Man uppmuntrar beteendet och katten kommer oftare och myser. Katten ligger inte där för att visa dig empati. Men det är fortfarande lika mysigt och självklart ska man känna glädje för att djuret vill vara i närkontakt med en och ha mys :)
Att dom slickar på sår tror jag ärligt beror på att dom känner lukten av blod och det blir lite som överslag. Att dom slickar en på huvet på morgonen är för att man ska vakna och ge dom uppmärksamhet, eller för att dom tycker att man är smutsig och behöver tvättas. Eller för att du ska lukta som dom.
Så med all respekt för er och era pälsbollar men dom bryr sig inte i närheten av vad vi skulle önska. Finns i alla fall inget som tyder på det. Dom har nog inte intresse eller kapacitet till det. Men mysigt är det :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter