Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 835 ggr
[zendaimimon]
2014-11-08 06:48
0

Tandsten?

Nu var det dumt nog väldigt länge sedan jag kollade min katts tänder och ännu dummare är det att jag aldrig borstat dem (använde plauge off men slutade med det då jag läste att det kan vara skadligt, men började aldrig med tandborstning) och nu när jag försökte kolla kattens tänder märke jag att munnen, eller snarare saliven, luktar illa.
Är det ett tecken på tandsten? Hur känner jag igen tandsten? Ungefär vad brukar det kosta att ta bort det hos vetrinär?

ElinLindberg
2014-11-08 07:43
0

Det ser ut som en mörk beläggning typ. Har för mig att min veterinär sa runt 1500kr, när hon såg att vår har börjat få lite tandsten

VildaVittra
2014-11-08 07:46
0

Ge kissen råa kycklingvingar så fixar den det där själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ElinLindberg
2014-11-08 07:53
0

Fast katter kan få tandsten iaf fast det kan ju minska mängden, på samma sätt som vissa människor får tandsten även fast dem borstar tänderna dagligen

[zendaimimon]
2014-11-08 08:02
0

#2 Finns det någon risk för att benbitar fastnar i halsen eller att den blir sjuk om kycklingen är rå (från en mattaffär då)? Funkar det med frysta eller bör det vara färskt?

VildaVittra
2014-11-08 08:38
2

#4 Mina raringar äter till och med lårbenen och har inte blivit av med någon än på 35 år.

Det ska vara helst icke marinerade, salt är ju inte så nyttigt för kissar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-11-08 10:46
1

Så länge du ger råa kycklingvingar är det ingen fara, det är kokta ben som är problem och ej ges till katter i alla fall . 

Läste nånstans att nån gav kycklinghalsa och googlade fram en gammal tråd  ( har inte läst hela tråden)   http://katter.ifokus.se/discussions/4eea4e4888f472610400a230-raa-kycklingvingar-och-torkade-kycklinghalsar

Priset för att ta tandsten kan variera beroende på veterinär, gav senast strax under 1.000 kr tror jag det var men har tidigare hos annan gett mer.