Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1139 ggr
fridaanna87
3

UPPHITTAD KATT I KVIBERG, GÖTEBORG

Katten har setts i området ett flertal gånger, för några dagar sedan var den inne i trapphuset (SGS studentbostäder på Tyghusvägen). Idag kom den springandes och jamandes när jag öppnade porten, sprang direkt in i trapphuset och följde efter mig hela vägen in i lägenheten. Den har inget halsband, men en ID-märkning i örat. Ser dock inte riktigt vad det står och alla de nummer/bokstavskombinationer jag testat på SKK:s hemsida stämmer katten inte överens med beskrivningarna. Ganska säker på att det är en hane, dock inte hundra. Ung, kanske 2-3 år, ganska mager men väldigt tillgiven och kelsjuk.

Marr
2

Åh fina människa som förbarmade dig över katten!❤️ Hoppas du kan hitta ägaren. En vetmottagning kanske kan tyda tatueringen? Eller ngt djurhem utan kostnad? Att katten är idmärkt tyder ju lite på att ägaren kanske är ansvarsfull…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

fridaanna87
2

Ja, jag tänkte ta kontakt med vet. om jag inte hittar ägaren idag eller imorgon. Får hoppas att de kan hjälpa mig att tyda den. Har också lagt upp i en kattgrupp på fb, samt min personliga fb.. Bara att hoppas att ägaren kommer fram snart. I övrigt verkar den inte misskött eller så, ganska långa klor men inga tovor i päls och sådant. Kan ju vara så att den bara sprungit hemifrån och någon stackars ägare där ute är orolig :(

ElinLindberg
1

Katten kan ju även vara chipad som du bland annat kan få hjälp å kolla hos veterinärer. Du kan även lägga upp detta hos kattpolisen iFokus om du inte redan gjort det. Hoppas du hittar ägaren snart:)

Uppkatten
4

Fukta kattens öra och lys sedan med en ficklampa från baksidan av örat så brukar det bli lättare att tyda märkningen. Om du kan urskilja några tecken så skriver du in dem på SKK eller SVERAKs sökregister, tecken som du inte lyckas tyda ersätter du med *  innan du trycker på "sök". På så sätt brukar man kunna få träff. Katten är sannolikt en hona eftersom den är sköldpaddsfärgad. Mycket ovanligt med sköldpaddsfärgade hanar. Hör gärna av dig här och berätta vilka tecken du kan urskilja om du vill få hjälp att leta i registren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

fridaanna87
0

Jag har försökt med flera siffer/bokstavskombinationer på SKK, även med #-tecken på de som jag ej kan urskilja helt.. En passar in på beskrivningen men den är hemmahörande på Borgholm, Öland. Kan den ha kommit så långt? 
Nu är katten utsläppt då den vägrat gå på låda och velat komma ut hela natten, men jag ska se om den kommer tillbaka sedan, isf fuktar jag örat och försöker lysa för att tyda bättre! Ska även anmäla till polisen idag då det var upptaget då jag ringde igår. Tack för "tipset" om att det troligen är en hona, det hade jag ingen koll på! Då går det ju att utesluta fler under sökandet på SKK eller sverak :)

Uppkatten
2

Flera katter har tagit sig till Gotland "för egen tass" över åren så varför skulle inte en katt kunna ha liftat från Öland? Tyvärr händer det att katter liftar med fordon och då kan de hamna mycket långt hemifrån. Det händer också att katten följer med på semestern och smiter ur t ex transportburen, eller från kattvakten eller från sommarstugan. Katter kan också säljas vidare men fortfarande stå registrerade på en tidigare ägare - så allt är möjligt. Det bästa är om du ringer och frågar om de saknar sin katt och gör de det så skicka över bilden till dem och fråga om det kan vara "rätt" katt. Ha dock i åtanke att en katt som varit på vift ett tag kan se lite annorlunda ut än den gjorde förr, så jämför noga! Tänk på att många katter som går ute kan vara både id-märkta i örat och chippade. Därför vore det bra att ta katten till veterinär som får kolla om den är chip-märkt. Det är gratis att få detta kollat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

fridaanna87
3

Jo, absolut att det skulle vara möjligt, jag misstänkte dock inte det. 
Jag hittade iaf ägaren igår, och katten var inte bortsprungen utan hade bara blivit av med sitt halsband, så nu är den hemma och har fått nytt halsband. Tack för alla tips och råd!