Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 748 ggr
[bamsefin]
0

Vilken ras är rätt för mig?

Hej! Jag har länge spekulerat i att skaffa katt. Dock har jag ingen aning om vilken ras som är rätt för mig. Har gjort mycket research, men tänkte ändå att det är bäst att höra med folk som faktiskt har erfarenhet av kattraser, så oavsett vilken ras du har, så får du mer än gärna skriva lite om den här. Jag är helt medveten om att alla katt är individer, med egna personligheter och så, men jag vill gärna att min katt stämmer in på; -Lekfull (typ att den inte är för lat och bara vill sova, utan att den ska vara intresserad av att leka lite) -Tillgiven (så tillgiven det vara går. Jag gillar när katterna följer efter en mm.) -Inte allt för aktiv (jag förstår att man inte kan få allt, och att lekfull motsäger inte för aktiv lite, men jag vill inte att katterna hoppar upp på diskbänken mm. dock vill jag hellre att katten är lugnare än för lekfull, om jag måste välja.) -Kelen -Social

Lisley
0

Ragdoll…utan tvekan

[[pimey]]
1

Fast ragdollen är mer åt det där lata hållet. har 3 st ;)

mallabralla
2

Jag skulle då säga Exotic, det är inga hopp och studs katter men är livligare än vad persern är, leker när du vill leka och vilar när du vilar. De har korta satta kroppar vilket gör att de inte är så "graciösa" och håller sig mest på låga möbler och golv. Det är en ras som gärna är nära, följer dig i hemmet, sover på din kudde och har ett lugnt och tålmodigt temperament. Rasen är avlad för en mild personlighet och de flesta blir förvånade över hur sociala och avslappnade dessa katter är! Persern är också fantastiskt trevlig ras, men du skrev du vill ha lite fart och fläkt och där är exoten något mer livlig.

lycka till i ditt letande efter katt!

Sajtvärd på Perser iFokus

[trh]
2

Birma!

Linika
0

Det där låter som min ragdoll :) (han är bara lat när han inte är busi eeller hhungrig:p)

mvhemilia
1

Birma! Busig som bara den, men ändå den gosigaste katt jag haft/träffat!

Förlägen

Wellcraft
0

Maine coon?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kattslottet
0

Kategori IV-katter, orientalraserna siames/balines/OSH/OLH, är sociala, efterhängsna, pratglada, intelligenta, och lekfulla. Ofta kan de apportera duktigt (två av mina gör det, och så även ett syskon), och gå lydigt i koppel. Det är vanligt att de får en favoritmänniska som de hänger efter extra mycket och är mer reserverade mot andra, men så snart de bekantat sig lite är de öppna även mot främmande. De är riktiga små purrknyten, mina kissar spinner högljutt så fort de blir tilltalade, och ropar man deras namn kommer de purrjamandes springande.

De har lite säregna utseenden som man har olika känslor för - jag har långhårsvarianterna med drag utanför Sverige, och de är lite mindre "alienlika", med lite mindre öron och nos än vanligt, men många gillar just det mer udda utseendet hos dessa katter och söker mer av det. De finns ju i både långhårig/korthårig och helgfärgad/maskad variant, så på det sättet har man mycket att välja mellan.

Once you go oriental you never go back, det är svårt att vänja sig tillbaka med mer stillsamma och tillbakadragna katter efter att ha levt med sådana här 😃

Men ogillar man pratighet är de att välja bort! Jag har nog aldrig träffat en orientalkatt som inte pratar!