Hur kan jag underlätta?
Vi har två katter, en femårig hona, och en hane på 1½ år ungefär. Båda är kastrerade "semi-utekatter" (när vi är vakna släpper vi in/ut dem, och vi ska snart installera kattlucka).
Hanen, Chili, har växt upp hos oss sedan han var kattunge, då hade vi redan Lillan. Från början har Chili varit mer av en aktiv och lekfull katt, medan Lillan är lugnare till sättet. Det har funkat ganska bra fram tills nu, ibland har de kivats lite, och Lillan har fått frsa ifrån ibland när Chili är för närgången. Men det verkar som att Chili mindre och mindre lyssnar på henne, för nu tar hon i ända från svanstippen och vrålar så man tror dom håller på att ha ihjäl varann… Vilken dom inte gör, ska kanske tilläggas.
Det enda som ändrats på sistone i deras miljö är att jag börjat plugga på annan ort, och därför inte är hemma lika mycket som förut (då var jag arbetslös/sjukskriven). Inget annat har ändrats, utan är "bara" att Chili är väldigt närången mot Lillan, som inte alls uppskattar det.
Skulle vilja ha tips på vad det här kan handla om. Är det Chili som helt enkelt är i någon slags slyngelfas och ska brottas med allt som rör sig?
Om du är borta mer kanske du inte erbjuder lika mycket sällskap och aktivering som förut? Vi har en hankatt härhemma, och han blir väldigt på honorna om vi inte leker tillräckligt mycket med honom.
Så prova att aktivera mer och se till att trötta ut honom ordentligt åtminstone en gång om dagen (gärna innan han får mat). Även foderleksaker och liknande kan vara bra som aktivering när du är borta.
//Jessie
Vi har tänkt lite i de banorna. Vet att Chili är helt galen i laserpekare, så kanske kan vi använda den lite mer, innan vi ger mat. De får dock torrfoder på fri tillång, men båda katterna brukar bli som tokiga när vi ger dem blötmaten (2ggr per dag).
Har funderat på att skaffa någon aktiveringsleksak, för att se om det kan underlätta på något sätt när varken jag eller sambon är hemma. Han jobbar heltid, så såklart har det ju blivit mindre sällskap för dem nu när jag pluggar också. Kan försöka vara hemma lite mer om den kan tänkas hjälpa, då jag kan påverka mitt schema en aning.
Sambon har lekt med Chili varje kväll med laserpekaren tills han är helt trött, samt att vi köpt Feliway för att se om det blir bättre för Lillan, som ju stressas av Chili… Chili blir lite lugnare av att leka rejält (efter en hel dag ute) så vi kommer att ta varje tillfälle i akt att aktivera honom.