Fäller jätte mycket
Någon som har nått knep för att få min katt att slua fälla så mycket. Han är 6 år gammal, blev innekatt för snart 3 månader sedan. Han får vitamin "tabletter" som jag köpt i mataffären men märket doggman.
Med Vänliga Hälsningar Från Lilla Mig!
Vad får han för mat?
Ger man bra mat så behövs inga vitamintabletter och med bra mat blir också pälsen bra
Han får whiskas Torrfoder. Pälsen är fin, mjuk & len men han fäller som tusan:p
#3 Du borde helt klart byta till ett foder med bättre innehåll, gärna blötfoder! Riktigt bra mat är Mjau blötmat på tetra men i princip all blötmat är bättre än även det bästa torrfodret. Vill du ändå ge torrfoder så satsa på ett utan spannmål och med hög kötthalt tex Applaws, Orijen, Acana eller Taste of the wild.
Mina katter får fri tillgång på blötmat och Applaws torrfoder en gång om dagen, de fäller knappt alls och har inte gjort sedan jag bytte till denna utfodring.
Håller med #4. Min katt fäller bara när vinterpälsen ska bort. I övrigt minimalt med fällning. Hon får bra mjukmat och BARF.
#3 jag tror att du kommer att se stor skillnad både i pälskvalitet och fällning om du byter foder. Jag bytte från royal canin till blötfoder med hög kötthalt- och fick nästan en ny katt!
Ajdå då är det bäst du byter foder. "Matvaruaffärsmat" är jättedåligt och innehåller bara spannmål och kolhydrater med för lite protein. Största delen av fodret ska bestå av så hög kötthalt som möjligt i torrfodersväg rekommenderar jag applaws, porta 21, acana, orijen. Blötmat så är det mjau och bozita i överlag är blötmat tusen ggr bättre än torrfoder men många tror att blötmat mest innehåller vatten vilket är fel, de innehåller mycket kött och mycket vitaminer och vätskan i blötmaten gör också att katten kissar mer och minskar risken för att få urinstenar som de kan få om de är kastrerade och äter torrfoder. Sedan foder med högt köttinnehåll gör att katten håller sig mättare vilket resulterar i att kattmaten inte tar slut lika fort
Tack för alla svar :) ska genast köpa nytt foder och prova och se om det blir bättre :) hoppas på det bästa för vem vill dammsuga katthåren varenda dag :p
Tänk bara på att du fasar över katten långsamt till det nya fodret, annars blir det knas i magen med spyor och famförallt lös avföring.
Jag har bara sett Mjau blötmat i aluminiumburkar, inga tetran, där jag bor. Är Mjau burkmat likvärdig med tetran?
Efter enbart gått på innehållsförteckningen på mjau konserv verkar det vara lika bra som tetra. (håller dock själv på att fassa över från whiskas blöt till mjau så ska inte säga för mycket)
#9 Jag har inte läst på burkarna men jag tror inte det är någon jättestor skillnad, vad jag har hört är Mjau blötmat bra överlag.
#10#11 Tack, det känns bra att veta. 🙂
Terra eller burk spelar ingen roll det är lika bra ändå :)
En sak att tänka på när det gäller burkar är att så fort burken är öppnad så bör man föra över innehållet i en annan behållare med lock, antingen glas eller plast. Anledning att man bör göra det är dels för att burken kan börja oxidera och maten kan få en metallisk smak. Så burkmat håller sig fräschare längre om det förvaras i plast eller glasbehållaren med lock. Gäller även mat för folk :)
#14 Tack för tipset Där har jag felat. 🙂
Har också felat där :)