Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 619 ggr
Airiel
0

Introducera "nygammal" skygg katt?

Hej!

Efter att min ena katt (kastrerad hona på 3 år) varit på rymmen i ca 5-6 månader så har hon äntligen blivit infångad och kommit hem!! Hon verkar välmående och har troligen blivit matad av någon, är väldigt kelig och verkar känna igen sig här. Nu de första dagarna har hon fått vara inne på badrummet för att vila upp sig och bli avmaskad m.m.

Problemet är att hon sedan tidigare är väldigt rädd och försiktig, minsta lilla gör att hon springer och gömmer sig. Innan hon kom till mig bodde hon på katthem, där hon mest höll sig för sig själv. Hos mig var hon ensamkatt förutom under en period då jag hade en katt på prov för ca två år sedan. Den gången fungerade själva introduktionen oväntat bra, men då var det på hennes "revir" där hon kände sig trygg (tyvärr kunde jag inte ha kvar den katten).

Den andra katten som jag har nu är en kastrerad hane på 8 månader, som varit ensam under den här tiden. Han är till skillnad från honan väldigt social, lekfull och framåt.

Jag tycker det känns svårt att veta hur man ska introducera de här två när de har så pass olika personligheter, och undrar om nån har nåt bra tips?

Tacksam för svar! :)

Milliz83
2

För katter är dofter väldigt viktigt. Så mitt förslag är att börja där. Se till att "byta" dofter ex filtar de ligger på så att de får bekanta sig med varandras doft. Sen "svappa" katterna så båda har tillgång till samma/lika stort revir, bara inte samtidigt.

Nästa steg är kompostgaller el dyl. så att de ser men inte kommer åt varandra. Du ska få katterna att äta mat på varsin sida om gallret innan du tillslut släpper ihop dom. Men här får du läsa av katterna och se hur bra och snabbt de kommer överens. Du kan behöva täcka över gallret, så att de inte ser varandra, bara hör och känner doften. Och börja med matningen flera meter ifrån gallret och sakta (!) få dom att äta närmare och närmare gallret. Detta kan ta dagar eller tom flera veckor. 

Sen kan jag tipsa om att tänka "vertikala revir". Ge din lite räddare flicka små krypin nära marken och låt din busigare pojke få klättra/ hoppa på väggar och tak med hjälp av hyllplan och klätterställningar. Eller om jag gissar fel så tvärtom - din flicka kanske känner sig tryggare högt upp och låter då den modigare pojken få allt golvutrymme?

Hoppas detta hjälper. Lycka till!

Airiel
0

Tack så mycket för svaret!

Har börjat med att byta filtar åt dem ikväll :) Kanske får göra det någon dag innan jag "svappar" dem.

Kan det förresten räcka med ett kompostgaller med filt på, eller borde man ha flera så de täcker hela vägen upp på dörren?

Milliz83
0

Det beror helt på hur dina katter reagerar. Om din pojke är för intresserad/om din flicka är för rädd och du är rädd att de kan attackera varandra så kanske du behöver hela vägen upp. Om de bara är rädda, men fortfarande intresserade av varandra så kanske det går bra med bara 1. Du måste nog avgöra själv.