Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 693 ggr
kigon
0

Könsmognad?

Om man köper en kattungehane och en kattungehona tillsammans vilken tid bör man kastrera för att vara på den säkra sidan?? Det jag har hittat om könsmognad säger lite olika saker… (handlar inte om mig btw så inga kommentarer om det tack)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridaaaa
1

Hade kastrerat så fort som möjligt dvs från 4 månaders ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kigon
0

#1 Ok.. Hur ser riskläget ut om man kastrerar vid 4-6 mån? Vad jag läst så är hanar kastrerade generellt vid 6 mån och honor blir könsmogna efter 7 mån… Då borde risken vara ganska låg? Men sedan kan ju honan börja löpa tidigt också :/

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridaaaa
1

#2 Det gamla är 6 månader, men allt fler kastrerar tidigare och är inga problem.
Ja hona kan börja löpa från 4 månader om du har otur så 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
1

Så tidigt som veterinären vill operera. En del kan operera vid 12v ålder en del vill vänta tills 6 månader. Det beror mest på storleken på katterna. Jag skulle vilja ha båda minst hanen kastrerad innan 4-5månader, för att vara på den säkra sidan.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

annzoo
1

Jag har haft hanar som börjar para vid 14-15v ålder och honkatter som börjar löpa vid 5 månader(vet honor som börjat tidigare) så har man syskon av olika kön bör man ta hona först (helst ej senare än 5 månader) om man ex bara har råd med en kastrering då hanar kan föröka sig flera veckor efter kastrering.

fredricakarlsson
0

Jag har två kattungar och den ena är ca. 1 månad äldre an den andra och hon började löpa när hon var 4,5 månader.. Hon är nu 6 månader. De är inte kastrerade än, men de ska göras inom några månader

annzoo
0

#6 är det av olika kön bör du inte vänta i flera månader för då lär hon redan vara dräktig

fredricakarlsson
0

#7 haha nej nej nej, de är båda hon katter :) har tre honkatter som skal kastrerar nu. Men vi kan inte ta alla på samma gång bara :)