Trevlig borststund?
Har nyligen gett min underbara prinsessa lite behandling. Klippt klorna, gett multivitaminpasta, borstat tänderna och borstat pälsen eftersom hon nu fäller extra mycket hår.. MEN, hon HATAR att bli borstad.. hon försöker smita, försöker leka med borsten osv.. det enda som funkar är om man lägger ut några godisar på golvet framför henne och att man får borsta henne lite snabbt medan hon äter dom, och att faktiskt tvinga henne och hålla fast henne trots att hon skriker och försöker kämpa sig bort.
Finns det något tips på hur man kan få en trevlig borststund utan "bråk" och kämpande? Eller tips på hur dom fäller mindre hår.. Provade att "klappa" henne med gummihandskar en gång men det funkade inte!
Jag brukar ha en kam redo vid soffan, sedan väntar jag tills hon kommer och vill gosa i knät och så kammar jag då. Annars är nog bästa strategin det du redan upptäckt, distrahera med godis eller mat. Sedan börjar jag med bröstet, huvudet och halsen, där hon gillar att bli kammad, och jobbar mig bort mot de impopulära delarna som bakbenen.
Är det just en borste du har? Prova om hon gillar något annat bättre, min katt älskar karda, gillar kam och ogillar borste och Furminator (synd, för den är bra).
Det är en karda jag har :) hon blir bara upprörd om jag stör henne med att börja borsta när hon vill gosa. Hon är en liten bitch, en söt sådan ;) En riktig primadonna eller diva typ ;)
Karda/borste kan ibland göra pälsen statisk och det brukar inte uppskattas. Pröva med en vanlig stålkam istället
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#3 Tack för tipset! Var idag iväg och köpte ett torrschampo eftersom hon HATAR att bada.. Vatten är hon livrädd för, trots att jag försökt flera gånger sen hon var liten. Så nu hoppas jag att denna ska hjälpa.. Den ska tydligen göra så dom släpper mindre hår. Så hellre torrschampo än inget alls :)
Min katt avskyr borstar, men älskar furminator! jag misstänker att borstarnas piggar känns obehagliga? Sedan har jag en luskam i metall som jag använder efter furminator, för att få bort lösa hår som inte fastnat på furminatorn. Detta gillar hon, hon spinner högt under behandlingen.
#5 Låter furminatorn nånting? Hon hatar ljud liknande dammsugarn, hårfönen, sambons rakapparat :P
#6 Nej den låter inte, det är en sorts kam. http://www.zoo.se/deshedding-tool-short-hair-furminator-fallkarda-s.html
#7 Hehe okej, tack! Hade aldrig hört talas om en Furminator förrän nu ;)
Åh! En sån vill jag haa!